Nav īpašu ilūziju, ka šī krīze izmainīs visas pasaules, ne tikai individuālu valstu vaibstus, tātad arī Latvijas. Šobrīd vēl uzmanība neproporcionāli ir saasināta uz tām ekonomikas jomām, ar kurām cilvēki ikdienā visvairāk saskaras, bet kuras nevar uzskatīt par valsts ekonomikas pamatu. Laiks atzīt, ka daudzi, ja ne vairākums, šobrīd aizvērtie vai savā darbībā piebremzētie bāri, kafejnīcas, restorāni, arī veikaliņi, skaistumkopšanas saloni, izklaides vietas pēc krīzes savu darbību neatjaunos.
Administratīvi teritoriālās reformas sakarā šī pārmaiņu krīze kalpos kā stresa tests pašvaldību spējai sniegt primāru palīdzību saviem iedzīvotājiem, saskatīt tās problēmas, kuras nesaredz vai uz kurām nenoreaģē Rīgas vara. Sākot ar brīvpusdienām skolu klusuma periodā, uz ko pašvaldības jau noreaģējušas, un beidzot ar palīdzību saviem uzņēmējiem (vai tie būtu tieši atbalsta soļi vai to interešu lobēšana Rīgā). No šāda redzesviedokļa vismaz spēcīgākajām pašvaldībām, starp kurām ir tādas, pret kurām administratīvi teritoriālā reforma bija netaisnīga politisku motīvu dēļ, pēkšņā krīze savā ziņā ir arī iespēja. Iespēja pierādīt savu neaizvietojamību esošajā statusā un robežās.
Iespējams, garām palaista iespēja iepretim Rīgas lēmēju izraisītajam haosam bija pašvaldību koncentrēšanās uz centrālās varas kritiku tā vietā, lai operatīvi pārņemtu nepārdomātās "repatriācijas" kampaņas sasaukto iedzīvotāju epidemioloģiski drošu nogādāšanu karantīnā. Tikai "iespējams", jo nevar no pašvaldībām prasīt operatīvu un precīzu rīcību, kad apjukumu demonstrē pat lielvalstu valdības. Tagad pašvaldībām ir iespēja mazināt spriedzi vietējās kopienās un Covid-19 izplatību, organizējot stingrāku ierobežojumu ievērošanu, nekā to spēj iekšlietu struktūras. Tā kā lielu daļu valdības noteikto ierobežojumu ir grūti vai neiespējami administrēt, nodrošināt to ievērošanu, tas ir gan stresa tests, gan, no otras puses, arī iespēja pašvaldībām nodemonstrēt savu varēšanu. Cita lieta, ka tas prasa resursus, kuru daudzu rīcībā nav. Tas pats resursu trūkums attiecas arī uz iespējām nodrošināt ar trūkstošajiem dezinfekcijas līdzekļiem, maskām un respiratoriem pašvaldību teritorijās esošās ģimenes ārstu prakses un medicīnas iestādes.
Lai kāda kuram bijusi sākotnējā attieksme pret administratīvi teritoriālās reformas lietderību vispār un konkrēti piedāvātajā formā īpaši, nevar neatzīt, ka šāda vienlaikus epidemioloģiska un ekonomiska krīze ir izcils tests pašvaldību reformas modelim. Jā, tas skan ciniski, jo šāda testa cena ir ļoti augsta, bet, ja reiz situācija tādu ir piespēlējusi, ir tikai racionāli to neņemt vērā.
Niknais putns
Alans Karlsons
divkopība