Cik klientu šobrīd ir Vaivaru Tehnisko palīglīdzekļu centram?
Ja skatāmies, cik personām ir izsniegti tehniskie palīglīdzekļi pagājušajā gadā, tad tie ir 11 300 cilvēku.
Kādi ir tie tehniskie palīglīdzekļi, uz kuriem visvairāk piesakās?
Ir diezgan dažādi, bet principā visvairāk ir nepieciešami ratiņkrēsli, ortozes un ortopēdiskie apavi.
Bet arī ratiņkrēsli ir ļoti, ļoti dažādi...
Tieši tā. Visi ietilpst vienā kategorijā "ratiņkrēsli". Tālāk tie tiek sadalīti – ir manuāli un bimanuāli, kas nozīmē, ka persona vai nu pati pārvietojas, vai viņu stumj. Tad ir bērnu un pieaugušo ratiņkrēsli, tad tiem, kuriem ir kāju amputācija, ir elektriskie ratiņkrēsli. Lielā kategorija ir pārvietošanās tehniskie palīglīdzekļi.
Cik ilgi jāgaida rindā uz visvairāk vajadzīgajām ierīcēm? Esmu dzirdējusi, ka vairākus mēnešus.
Jā, šobrīd ir tā, ka tie vidēji ir četri, pieci mēneši. Tas gan ir kā kuram tehniskajam palīglīdzeklim. Mērķis ir visās rindās gaidīšanas laiku samazināt līdz diviem mēnešiem.
Tad iznāk, ka nevienu no ierīcēm nevar dabūt ātrāk kā pēc pāris mēnešiem?
Nē, tā nav. Ir arī līdz mēnesim. Tās ir tādas pašaprūpes lietas – dušas krēsli, atbalsta rokturi un ortozes, protēzes, kā arī ortopēdiskie apavi, par kuriem tiek sagatavots un izsūtīts uzaicinājums saņemt tehnisko palīglīdzekli. Bet tā kārtība ir tāda – iedzīvotājs ar savu iesniegumu un ārsta atzinumu par to, ka viņam nepieciešams šis tehniskais palīglīdzeklis, ierodas šeit uz vietas vai arī dokumenti tiek atsūtīti pa pastu. Pēc tam tiek gatavota un sūtīta vēstule par reģistrēšanu rindā vai persona tiek aicināta ierasties saņemt tehnisko palīglīdzekli, un tad paiet laiks, kamēr cilvēks ierodas. Vēstules sagatavošana, nosūtīšana var prasīt kādu nedēļu, un tad persona pēc tehniskā palīglīdzekļa var ierasties mēneša laikā, un tad jau būtībā tas arī ir mēnesis vai pat vairāk. Bet to principā mēs neuzskatām par rindu. Tas attiecas arī uz matračiem un gultām, kuras iznāk mazāk gaidīt.
Cik bieži gadās situācijas, kad iedzīvotājs izstāv garā rindā, bet beigu beigās jums nav nekā atbilstoša, ko piedāvāt?
Ir dažādi varianti, kas notiek ar ratiņkrēsliem. Ārstam ir speciāla veidlapa, kurā viņam jāsniedz savs ārsta atzinums tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai. Viņš tur ieraksta attiecīgo diagnozi par personu un tai nepieciešamo tehnisko palīglīdzekli.
Bieži vien ir tā, ka tehnisko palīglīdzekļu aprakstu uzraksta tādu, ka tas neietilpst nevienā kategorijā, un visu laiku jāveic precizēšana.
Jāsazinās gan ar ārstu, gan ar personu, lai saprastu, ko īsti ārsts ir domājis, jo, pēc mūsu ieskatiem, varbūt ir nepieciešams tehniskais palīgs šādā komplektācijā, bet ārsti uzskata citādi. Tad sanāk, ka tā komunikācija notiek ilgi, un laiks iet uz priekšu. Mājaslapā ir iespēja iepazīties ar piedāvāto tehnisko palīglīdzekļu klāstu, lai nerastos pārpratumi.
Tas jau atkal ir par rindām un gaidīšanu. Ko darīt, ja tehniskais palīglīdzeklis nav piemērots?
Par piemērotību vai nepiemērotību ir diezgan strīdīgs jautājums. Tehniskā specifikācija tiek veidota, lai palīglīdzeklis publiskajā iepirkumā tiktu iegādāts pēc iespējas kvalitatīvāks un labāks. Iepriekšējā tehniskās specifikācijas sastādīšanā es piedalījos arī pats. Izvērtējām visus ieteikumus no organizācijām. Mēs ņēmām vērā to, ka ir jāskatās uz tehniskā palīglīdzekļa svaru, jo bieži vien personām tie ir pārāk smagi. Tā ir viena lieta, bet visas pārējās nianses, kuras izskatījām, bija saistītas gan ar kvalitāti, gan ar to, cik tehniskie palīglīdzekļi ir ērti, cik tie ir saliekami, nesaliekami, un tajā pašā laikā arī svars. Piemēram, tiek iepirkti konkrēti ratiņkrēsli – kādam nepatiks, kādam patiks, tomēr nav bijis tā, ka būtu bijušas būtiskas sūdzības.
Teiksim, ja izsniedz 1000 ratiņkrēslu un ir trīs sūdzības par ratiņkrēsla neatbilstību konkrētai personai, tad tā ir pilnīgi normāla parādība.
Visu interviju lasiet laikraksta Diena pirmdienas, 18. februāra, numurā! Ja turpmāk vēlaties Dienas publikācijas lasīt drukātā formātā, laikrakstu iespējams abonēt ŠEIT!