No 4. novembra līdz 3. decembrim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā Kupola zālē skatāma izstāde Mākslinieku radītās rotas. No Pikaso līdz Kūnsam. Diānas Venē kolekcija. Izstādes rīkotājs ir kultūras un mākslas portāls Arterritory.com.
Tā veidotajam ikgadējam izdevumam Sarunas ar kolekcionāriem pagājušā gada sākumā tapusi intervija ar rotu krājuma īpašnieci, franču mākslinieci Diānu Venē. Pēc šīs sarunas portāla veidotājām un kuratorēm Unai Meisterei un Daigai Rudzātei radusies doma rotas atvest uz Latviju.
"Nolēmām, ka būtu interesanti parādīt šo kolekciju Rīgā, kaut vai tālab, ka patiesībā tās nav rotas, bet mazās formas mākslas darbi, kuriem ir arī valkājamības funkcija. Vēl viens iemesls, kāpēc mums tas šķita svarīgi – šī kolekcija koncentrētā veidā sniedz pārskatu par XX un XXI gadsimta mākslas vēsturi. Šobrīd Rīgā kopumā izstādītas 82 mākslinieku 113 rotas, un, kā man teica kolēģi no muzeja, šīs izstādes ietvaros iespējams vadīt ekskursiju par XX gadsimta mākslas vēsturi. Kā norāda izstādes nosaukums, pirmais atskaites punkts ir Pikaso un pēdējais – Kūnss, kas ir arī viens no skaļākajiem vārdiem, ja vispār šīs izstādes kontekstā var runāt par to, kurš vārds ir skaļāks vai neskaļāks," stāsta kuratore Daiga Rudzāte.
"Katrs no māksliniekiem ir ar savu svaru – ne tikai viņu daiļrade, bet viņiem ir svars mākslas vēsturē, viņi ir zīmīgas personības, kas noteiktā veidā ietekmējušas mākslas procesu un izmainījušas mākslas vēstures gaitu, un šie mākslinieki, izņemot, manuprāt, Endiju Vorholu, neviens līdz šim nav bijuši Rīgā," teic D. Rudzāte.
Izstādē būs apskatāmas rotas, ko radījuši Pablo Pikaso, Mens Rejs, Rojs Lihtenšteins, Makss Ernsts, Jojoi Kusama, Luīze Buržuā, Žans Kokto, Joko Ono un citi, kā arī pēc Diānas Venē vēlēšanās izstādē iekļautas divas latviešu mākslinieku rotas – Ievas Iltneres veidota kaklarota josta un Ģirta Muižnieka darinājums.
"Šīs izstādes kontekstā ļoti zīmīgs ir iekārtojums, to veidojuši Latvijas dizaineru duets Mareunrol`s – tas ir tikai Rīgā, tas ir mūsu koncepts. Šī izstāde ir kā instalācija, kā parādība, vēlme izstāstīt ceļošanas stāstu. Tas ir kā apstājies mirklis, kad šis sūtījums piestājis Rīgā. Pirms tam šī izstāde bijusi izstādīta visdažādākajās pasaules malās, un nākamā pieturas vieta ir Parīzes Dekoratīvās mākslas muzejs," atklāj D. Rudzāte.
Diānas Venē kolekcija aizsākusies ar viņas saderināšanās mirkli – viņas vīrs, viens no slavenākajiem franču tēlniekiem Bernārs Venē ap viņas zeltnesi apvijis metāla stienīti, kas atgādinājis viņam raksturīgo skulptūru apveidus, tikai miniatūrā.