Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +3 °C
Skaidrs
Otrdiena, 1. oktobris
Lāsma, Zanda, Zandis

Šeit var just vitalitāti

Anglijas Nacionālā operā akcentēs laikmetīgo mūziku un XX gs. klasiku

Cik bieži jūs apmeklējat laikmetīgās operas iestudējumus? Kur tos var redzēt? Viens no aktīvākajiem Eiropas teātriem, kas piedāvā aizraujošu mūsdienu mūzikas repertuāru, ir Anglijas Nacionālā opera (ANO) Londonā. Iepriekšējā sezona jūlijā tur tika noslēgta ar Somijas komponistes Kaijas Sāriaho operas L"Amour de loin jauniestudējumu, savukārt jauno sezonu 17.septembrī ANO atklās ar Ungārijas dižmeistara Ģērģa Ligeti operas Le Grand Macabre pirmizrādi. Jaunajā sezonā ANO piedāvājumā dominēs tieši XX gs. klasika. Par teātra repertuāra politiku un laikmetīgās operas iestudēšanas izaicinājumiem Kultūras Dienai stāsta Anglijas Nacionālās operas mākslinieciskais direktors Džons Berijs.

Ja tas nav Filips Glāss


"Mums ir jāaudzina un jāpieradina auditorija. Klausītāju pievilināšana atnākt uz laikmetīgās mūzikas priekšnesumiem nav vienkārša. Mums zālē ir 2300 vietu, un, ja ir aizņemts tikai 1000 vietu, kas ir samērā daudz mūsdienu mūzikas koncertā, teātris tik un tā izskatās tukšs. Un tas ir demoralizējoši," saka Dž.Berijs. Laikmetīgo operu atlase ANO repertuāram ir viņa personiskā izvēle. "Es izvēlos skaņdarbu un sāku meklēt režisoru, veidot iestudējuma komandu, kas kopīgiem spēkiem varētu pārvērst šo projektu par notikumu. Piemēram, Kaija Sāriaho ir ļoti nozīmīgs autors akadēmiskajā mūzikā, taču šīs mūzikas pasaule ir šaura un daudzi vārdi publikai neko neizsaka. Mums ir īpaši jāpiestrādā, ja iestudējam kādu mazāk pazīstamu operu, kuras autors nav ne Filips Glāss, ne Džonss Adamss un pat ne mūsu tautietis Tomass Adess. Ja operas pamatā nav vēsturiski politiska sižeta kā, piemēram, Dž.Adamsa opusā Doktors Atomiks (Atomu doktors), tad mēs uzreiz esam sarežģītā situācijā — kā piepildīt zāli dažus vakarus pēc kārtas."

Iestudēt K.Sāriaho L"Amour de loin Dž.Berijs uzaicinājis t.s. jaunā viļņa cirka un akrobātu teātra režisoru Danieli Finci Pasku (Itālija/Šveice; viņš veidojis Turīnas olimpisko spēļu noslēguma ceremoniju). Izrādes muzikālā vadība tika uzticēta ANO muzikālajam vadītājam jaunajam, spožajam diriģentam Edvardam Gārdneram, turklāt tika ieviesta pievilcīga cenu politika: gandrīz visas biļetes maksāja 20 sterliņu mārciņas. Šīs operas izrādes jūlijā Londonā bija ļoti labi apmeklētas.

Ieņēmumi un reputācija

Dž.Berijs cer, ka skatītāji, kuri iepriekšējā sezonā novērtēja Doktoru Atomiku un L"Amour de loin, atgriezīsies septembrī, kad teātrī tiks uzvesta Ģ.Ligeti depresīvi komiskā un sirreālā opera Le Grand Macabre. Šo iestudējumu veido Katalonijas "totālā teātra" grupa La Fura dels Baus, kas bija atbildīga par Barselonas olimpisko spēļu atklāšanas ceremoniju. Vēl jaunajā sezonā ANO skatītājus aicinās uz B.Bartoka operu Hercoga Zilbārža pils un I.Stravinska baletu Svētpavasaris, B.Britena Skrūves pagriezienu, F.Glāsa Satjagrāhu, L.Janāčeka Katju Kabanovu un H.V.Hences Elēģiju jaunajiem mīlētājiem. Jāpiebilst, ka visas operas ANO skan angļu valodā.

ANO atrodas pavisam netālu no Londonas Karaliskās Koventgārdena operas. "Mēs nedomājam par to, ko dara viņi, tas uz mums neattiecas. Mēs darām savu darbu," Dž.Berijs ir diezgan kategorisks. ANO aktīvi sadarbojas kopdarbu veidošanā ar divdesmit operteātriem no visas pasaules. "Vairāk nekā 70 procentu no mūsu uzvedumiem apceļo pasauli, mums tas ir svarīgs ieņēmumu avots. Tas nozīmē, ka iestudējuma dzīve ir garāka un mūsu ieguldījumi šajā izrādē atmaksājas arī pēc tam, kad opera atstāj mūsu repertuāru. Tas veicina mūsu reputāciju un ANO vārda atpazīstamību pasaulē. B.Britena Nāve Venēcijā tiks demonstrēta Milānas Teatro alla Scala, savukārt Britena Pīters Graimss ceļos uz Berlīni, Ovjedo un, iespējams, uz Japānu. L"Amour de loin ir mūsu kopdarbs ar Beļģijas De Vlaamse Opera (Ģente un Antverpene) un Kanādas operas kompāniju Toronto — šis darbs arī ceļos. Tā ir daļa no mūsu stratēģijas, kā mēs varam kļūt par nozīmīgu starptautisku radošo spēku."

Emocionāls piedzīvojums


Kopdarbu veidošana ir viens no efektīvākajiem ceļiem, kā turpināt iestudēt izrādes ekonomiskās krīzes laikā, nesamazinot darba tempu. ANO lielākais partneris ir Metropolitēna opera Ņujorkā. Taču tādi milži piekrīt sadarboties arī ar mazākiem teātriem — piemēram, Dž.Pučīni Madama Butterfly kinorežisora Entonija Mingelas iestudējumā tapusi kā ANO, Metropolitēna operas un Lietuvas Nacionālās operas kopdarbs. Kā aizsākās šī sadarbība? "Es iepazinos ar Lietuvas operas direktoru konferencē Madridē," stāsta Dž.Berijs. "Viņa dēls tajā laikā strādāja kopā ar E.Mingelu. Es kļuvu par ANO vadītāju aptuveni tajā pašā laikā, kad Pīters Gelbs tika iecelts Metropolitēna operas direktora amatā. Viņš pazina Mingelu jau 20 gadu. Tā arī sācies darbs pie šīs izrādes, kas tika demonstrēta Londonā, Ņujorkā un Viļņā. Pēc tam kopā ar Metropolitēna operu esam veidojuši vēl divas izrādes — F.Glāsa Satjagrāhu un Dž.Adamsa Doktoru Atomiku. Mūsu kopīgajos plānos ir vēl četri seši iestudējumi."

Operu iestudēšanai ANO bieži aicina kinorežisorus — piemēram, Salliju Poteri (Ž.Bizē Karmena) un Abāsu Kiarostami (V.A.Mocarta Cosi fan tutte). Taču operas kritiķi nav sajūsmā par viņu darbu. "Tās ir divas atšķirīgas lietas — publikas cerības un kritiķu cerības. Arī E.Mingelas Madama Butterfly nav guvusi slavinošas atsauksmes, taču patlaban šis ir viens no populārākajiem un skatītāju iecienītākajiem iestudējumiem visā pasaulē. Mums ir jāseko līdzi tam, kas patīk publikai, taču nevajag censties tai izdabāt. Mēs gribam izaicināt skatītāju un veicināt viņu padomāt citādi. Operai ir jābūt emocionālam multidimensiju piedzīvojumam. Taču gan skatītāju vēlmes, gan kritiķu gaume pastāvīgi mainās, paredzēt to nav iespējams. Operas mākslā problēma ir tāda, ka, ja jūs darāt kaut ko negaidītu un pārsteidzošu, jums vienmēr kāds pārmetīs, ka jūs esat uz nepareiza ceļa. Tajā pašā laikā kino, teātrī un vizuālajā mākslā viss negaidītais un pārsteidzošais tiek mīļi gaidīts. Operā šīs barjeras vēl nav nojauktas," atzīst ANO vadītājs.

Dž.Berijs uzskata: kamēr operā strādās tādi cilvēki kā bijušais Parīzes Nacionālās operas vadītājs Žerārs Mortjē un Minhenes Valsts operas intendants Nikolauss Bahlers, šis žanrs veiksmīgi attīstīsies. "Viņi ir drosmīgi savos lēmumos, nebaidās riskēt. Viņi ir pārvērtuši operu par mūsdienīgu daudzšķautņainu mākslas formu. Tādus iestudējumus, kādus esmu redzējis Parīzē Mortjē valdīšanas laikā, es neredzētu nekur citur! Jaunā sezona Minhenē solās būt aizraujoša. Interesanti strādā Briseles teātris La Monnaie. Ļoti labi jūtas operas kompānijas tepat Lielbritānijā — gan Glaindbornas festivāls, gan Karaliskā opera, gan Līdsā bāzētā Opera North. Šeit var just opermākslas vitalitāti," viņš uzsver.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja