Turklāt vēl šī iespēja mums dota bez maksas! Tiešraidi piedāvāja organizācija _Viva Europa_ cīņai pret nabadzību un sociālo atstumtību ar operas kā vienotas Eiropas kultūras tradīcijas palīdzību. Turpmāko noteica tikai vēlme atsaukties - _Karmenu_ ar balsīm no Latvijas noskatījās 41 pilsētā 17 valstīs. Šādi notikumi ir ļoti vajadzīgi - to apliecina arī fakts, ka Rīgā, kur Latvijas publikas pieplūdums bija vislielākais, pie kinoteātra _Rīga_ jau agrā rīta stundā bija izveidojusies gara rinda. Jācer, ka nacionāli patriotiskā interese būs piepulcējusi operas mīļotāju lokam jaunus klausītājus.
Garanča un Rebeka liek noticēt
Tiem, kuri regulāri izmanto jauno tehnoloģiju iespēju baudīt operu tiešraides no pasaules opernamiem, jau ir gana plašs materiāls, lai salīdzinātu balsis un interpretācijas Bizē populārajā operā: šosezon te demonstrēti gan La Scala, gan Ņujorkas Metropolitēna operas Karmenas iestudējumi. Pēdējais ar satriecošiem traģiskajiem varoņiem mūsu Elīnas Garančas (Karmena) un Roberto Alanjas (Hosē) izpildījumā. Spāņu kinorežisora Karlosa Sauras iestudējums salīdzinājumā zaudē, jo nevar sacensties ar Metropolitēna iestudējuma krāšņo vērienu un arī nepiedāvā principiālu novitāti (piemēram, sieviete - zieds un citi simboli La Scala versijā). Pseidovēsturiskie kostīmi nesadzīvo ar mūsdienīgi askētisko scenogrāfijas minimālismu, turklāt šķiet, ka milzīgajām ļaužu masām uz skatuves ir par šauru. Laba ideja ir ēnu izgaismojums cauri sienām. Iestudējuma pamatvērtība ir muzikālais lasījums, kuru «četrstūrainajā» mīlas trijstūrī piedāvā Elīna Garanča, Marina Rebeka, Marselo Alvaress (Hosē) un Aleksandrs Vinogradovs (Eskamiljo). E. Garančas mecosoprāns dažos mēnešos kopš Ņujorkas Karmenas kļuvis vēl piesātinātāks, krāšņāks, sulīgāks, vokāli piebriedis - gan iznācienā Habanerā, gan visā 2. cēlienā un jo sevišķi 3. cēliena kāršu ārijā - , nemaz jau nerunājot par tēlojumu, kuram šobrīd nav konkurentu.
Nesamāksloti un ļoti saviļņojoši uzrunāja Marinas Rebekas Mikaēla - dona Hosē pirmā mīlestība. Kad M. Rebeka viena kalnu pārejas naksnīgajā tumsā dzied slaveno Mikaēlas lūgšanu, kurā lūdz Visaugstākajam drosmi, viņa ar patiesumu, kas strāvo no vokālās intonācijas siltuma, tiešuma un balss apjoma, saviļņo līdz pašiem sirds dziļumiem. Jā, līdz asarām. Kaut gan šajā stāstā jau iepriekš zināma ik nianse, M. Rebeka Mikaēlu atklāj no jauna - nevainīgi naivu un lauciniecisku, taču arī tik spēcīgu un kvēlu. Marselo Alvaresa argentīnieša temperaments ir kā radīts Hosē lomai, kurā viņš sevi netaupa. Brīžiem pat bail, cik ilgi tenors tā var izturēt! Cilvēcīgās notis līdzās tradicionālajai bravūrai Eskamiljo tēlā prot izcelt Aleksandrs Vinogradovs. Krietni spilgtāki par otrā plāna sieviešu tēliem (Karmenas draudzenes) šoreiz ir abi armijas vīrieši - Nikolā Testē atveidotais Cuniga un pat Moraless, kurš kļūst pamanāms Mario Kasi aktīvi jauneklīgajā portretējumā. Iespaidīgs specefekts ir izrādē iekļautais flamenko dejotāja solo.
Karmena - slavas arēna Latvijai
Šogad mums Karmena devusi daudz Latvijai īpašu starptautisku notikumu. Vispirms jau jāatgādina E. Garančas spožais triumfs Ņujorkas Metropolitēna operā, kur viņas vokāli un aktieriski spilgtā Karmena atzīta par labāko ceturtdaļgadsimtā. Milzīgās publikas atsaucības dēļ pēc tiešraides Parex Plaza tika demonstrēti vairāki atkārtojumi ierakstā. Tikai dažas dienas pirms tiešraides no Valensijas E. Garanča atveidoja Karmenu Bavārijas operā Minhenē ar Karelu Marku Šišonu pie diriģenta pults un J. Kaufmani Hosē lomā. M. Rebeka Mikaēlas lomu nesen atveidojusi Bādenbādenē. Latviešu soprāns Maija Kovaļevska Mikaēlas lomā izcili debitējusi Londonas Karaliskās operas Karmenas iestudējumā, kurš tikko nofilmēts pasaulē pirmajai operfilmai trīsdimensiju kino formātā. Starp citu, vienu no izrādēm ar latviešu operzvaigznes piedalīšanos Lielbritānijas pilsētās skatītājiem piedāvāja par brīvu tiešraidē uz lielajiem ekrāniem brīvdabā. Un vēl - šopavasar Boloņas pilsētas teātrī publika aplaudēja Karmenai, kuras vizuālā bāze ir Latvijas Nacionālās operas iestudējums Andreja Žagara režijā. Nākamgad šo kopprojektu Boloņas teātris vedīs viesizrādēs uz Japānu, bet LNO - uz Pēterburgu. Iznāk, ka Ž. Bizē Karmena ir Latvijas tēla veiksmes stāsts.