Jūsu skaidrojums, kāpēc tieši Bombardier CSeries?
S. Aliments. Vēl bez tā, ka CSeries būs drošākās, ekonomiskākās un videi draudzīgākās lidmašīnas savā klasē, es īpaši vēlētos uzsvērt, ka tās būs pilnībā jaunas lidmašīnas, kas veidotas, izmantojot XXI gadsimta tehnoloģijas. Boeing 737 ir radīts pirms 50 gadiem, Airbus A320 - pirms trīsdesmit, bet mēs piedāvājam jau nākamās paaudzes lidmašīnu, kurai ir virkne priekšrocību, tajā skaitā 20% degvielas ietaupījums un 15% ekspluatācijas izdevumu ietaupījums, salīdzinot ar vidējiem šādas klases lidmašīnu rādītājiem nozarē. Kad CSeries būs piegādātas, airBaltic flote kļūs par ekonomiskāko un zaļāko pasaulē, kas, manuprāt, ir ļoti daudz.
Kas ir šo iespēju ievērojami ietaupīt pamatā - materiāli, tehnoloģijas, vēl kas cits?
Č. Fullers. Tie ir daudzi dažādi faktori vienlaikus, lai gan es teiktu, ka visa pamatā ir lidmašīnas svars. CS300 gadījumā tas būs jūtami mazāks, vairāk nekā par 5000 kilogramiem nekā vidēji šādas klases lidmašīnām, kas savukārt ļauj ietaupīt degvielu. Turklāt CSeries lidmašīnu fizelāžas pamatā ir īpašs alumīnija un litija sakausējums, kas ir ļoti izturīgs pret koroziju un arī vairākos citos aspektos, tāpēc lidmašīnām tehniskā apkope būs nepieciešama retāk, nekā pierasts līdz šim. Piemēram, nopietna vispārējā apkope CS300 būs nepieciešama tikai pēc 12 gadiem, kaut gan parasti tā tiek veikta jau pēc pieciem gadiem.
Apkopojot es teiktu, ka tie ir jauni materiāli, jauni dzinēji un jaunas tehnoloģijas, tajā skaitā jauna elektronika. Tā ir principā jauna, ļoti ekonomiska un videi draudzīga lidmašīna.
Turbopropelleru lidmašīnām ir arī trūkumi, piemēram, troksnis lidojuma laikā, jaunam lidmašīnu modelim var atklāties arī kādas negaidītas problēmas.
Č. Fullers. Kā jau minēts, tā būs principā jauna lidmašīna, kas patīkami pārsteigs pasažierus arī šajā ziņā. Es varu apsolīt, ka trokšņu līmenis salonā būs ievērojami mazāks nekā jebkuras citas līdzīgas lidmašīnas salonā. Pamats šādam apgalvojumam ir tieši tāds pats kā iepriekš minētie iemesli, kas ļauj ekonomēt, - jauni dzinēji, jauni materiāli un tehnoloģijas, kas ļauj lidmašīnām kļūt ievērojami klusākām.
Savukārt, ja arī atklāsies kādas problēmas, kam gan es negribētu ticēt, tās, protams, tiks nekavējoties novērstas.
Kad sākās sarunas ar airBaltic par CS300 pārdošanu?
Č. Fullers. Tā skaidri atbildēt uz šo jautājumu nav iespējams, jo aviācijas biznesā komunikācija starp pārvadātājiem un ražotājiem notiek visu laiku, turklāt airBaltic flotē jau ir vairākas Bombardier ražotās lidmašīnas. Tomēr var teikt, ka iespējamā darījuma apspriešana sākās vēl ar airBaltic iepriekšējo vadību 2008.-2009. gadā, bet pēc tam turpinājās jau ar uzņēmuma tagadējo menedžmentu.
Varat pastāstīt kaut ko vairāk par vienošanās finansiālajiem aspektiem?
Č. Fullers. Darījuma finansiālā puse patlaban ir konfidenciāla, turklāt ir parakstīts tikai nodomu protokols, bet līgums vēl tiek izstrādāts un būs gatavs agrākais tikai pēc pāris mēnešiem, tā ka par šo jautājumu es pagaidām neko vairāk pateikt nevaru. Varu piebilst, ka mūsu piedāvājums bija pats izdevīgākais un, tā kā airBaltic mums ir būtisks partneris, darījums, protams, būs abpusēji izdevīgs.
Jāuzsver arī, ka Bombardier ir laba sadarbība ar Kanādas eksporta kredītaģentūru, kura ir finansējusi virkni mūsu lidmašīnu iegādes darījumu dažādās pasaules valstīs, parasti 75-85% apmērā no darījuma kopsummas, un, ja vien aviokompānija izteiks atbilstošu vēlmi, šie līdzekļi būs pieejami arī airBaltic. Ir arī iespēja, ka operatīvo līzingu airBaltic piedāvā kāda no starptautiskajām kompānijām, kas nodarbojas ar lidmašīnu iznomāšanu. Cik man zināms, šādā sadarbībā ir ieinteresēti vairāki uzņēmumi, tā ka risinājumi ir dažādi, bet, kuru no tiem izvēlēsies airBaltic, kļūs zināms ar laiku.
CS300 ir pieejamas vairākos variantos ar dažādu pasažieru vietu skaitu. Jau ir zināms, kādu variantu izvēlējies airBaltic?
S. Aliments. Kas attiecas uz dažādām CSeries 300 lidmašīnu modifikācijām, tie ir tikai standarta varianti, un pasažieru vietu skaits lidmašīnās ir atkarīgs no pasūtītāja. Iespējas, protams, saprāta robežās, ir dažādas, ne tikai pieteiktie varianti, un šobrīd mēs vēl nezinām, kādus risinājumus airBaltic izvēlēsies. Tas var būt jebkurš pasažieru vietu skaits, kādu pārvadātājs uzskatīs par nepieciešamu.
Vai Rīgā tiks atvērts arī Bombardier CSeries pilotu mācību centrs?
S. Aliments. Neredzu nekādus šķēršļus šāda centra atvēršanai tieši Rīgā un uzskatu to arī par komerciāli izdevīgu risinājumu, jo Bombardier, piemēram, pašlaik paplašina savu darbību Krievijā un citās šī reģiona valstīs, tāpēc mums, protams, būs jāapmāca piloti, un tas notiks Rīgā.
Runājot par CSeries lidmašīnām, nereti tiek norādīts - tās vēl nav pacēlušās gaisā?
Č. Fullers. Tā var teikt, taču līdz šim brīdim ir palicis pavisam nedaudz, gandrīz visas svarīgākās detaļas jau ir gatavas un izmēģinātas, piemēram, mūsu Monreālas rūpnīcā ar dzinējiem ir veikts ap 50 izmēģinājuma lidojumu, šobrīd visi darbi notiek atbilstoši iecerētajam grafikam, visas ieceres pagaidām īstenojas, es šeit nesaskatu nekādu problēmu. CSeries lidmašīnas pacelsies gaisā paredzētajā laikā, tiks piegādātas pasūtītājiem paredzētajā laikā, un to ekonomiskums būs atbilstošs solītajam.
Aviācijas nozarē kavēšanās šajā ziņā tomēr nav nekāds retums?
Č. Fullers. Šajā gadījumā nekādas kavēšanās nebūs, un pēdējais termiņš, kad sāksies lidmašīnu piegāde airBaltic, kas patlaban ir, šķiet, 14. pasūtītājs rindā, ir 2015. gada ceturtais kvartāls. Neredzu nekādus iemeslus pieļaut, ka šeit varētu rasties kādas problēmas.