Pirmizrāde Sandānsā
Apmēram tā 6. jūlijā populārajā i-vietnē YouTube pie lietotājiem vērsās divi slaveni britu režisori Ridlijs Skots un Kevins Makdonalds, kuri ir šī aizraujošā «pašdarbnieku kinoprojekta» iniciatori, producenti un topošās filmas gala versijas režisori. Kaut gan taisnības labad jāatzīst, ka oskarotais labākās 2006. gada britu filmas režisors (Pēdējais Skotijas karalis/The Last King of Scotland) Kevins Makdonalds būs tikai viens no desmitiem, nē, simtiem filmas Life in a Day līdzrežisoriem, kuru uzvārdi tiks minēti titros. Filmas pirmizrāde paredzēta drīz - pasaulē prestižākajā neatkarīgā kino atbalsta punktā Sandānsas kinofestivālā, kuru dibinājis Roberts Redfords.
Projekts jau tiek dēvēts par globālu vēsturisku eksperimentu un unikālu kinematogrāfisku pieredzi, kas daļēji arī atbilst patiesībai.
Neideoloģizēts koncepts
K. Makdonalds noliedz, ka tā būtu manipulācija ar «masveida autorkino» jēdzienu, kaut arī atzīst, ka viņš ir labi informēts, piemēram, par tā saukto kolektīvās daiļrades ideju, kuru XX gadsimta 30. gados popularizēja Padomju Savienībā: «Es zinu, ka pēc Maksima Gorkija aicinājuma kāds talantīgs krievu žurnālists (Mihails Koļcovs - N. N.) savāca un izdeva grāmatu Pasaules diena (krievu oriģināls Deņ mira gan ietver angliski netulkojamu vārdu spēli Miera diena - N. N.) - aprakstus par vienu dienu, 1935. gada 27. septembri, PSRS. Taču tā bija Staļina politiskās propagandas sastāvdaļa. Mani drīzāk piesaistīja un iedvesmoja cits, neideoloģizēts vēsturisks koncepts - dokumentālists Hamfrijs Dženingss piedāvāja britiem ideju izveidot Mass Observation, zinātnisku institūtu, kurā pētītu un dokumentētu angļu sabiedrību un tās ikdienas dzīvi. Un 1937. gadā šāds institūts dzima. Dženingss piedāvāja šķietami elementāru lietu - lai angļi raksta dienasgrāmatas un vēlāk tās kā atskaites - ko kurš teicis, ko kurš darījis - nosūta uz Mass Observation. Otrs iedvesmas avots ir ģeniālais vācu fotogrāfs Oto Zanders, kurš visu mūžu nodarbojās ar to, ko mūsdienās sauc par cilvēka tipoloģiju, - uzņēma visu slāņu Vācijas cilvēku portretus. Viņa arhīvā bijuši vairāki desmiti miljonu kadru (daļa arhīva kara laikā sadega - N. N.). Kad es pirmoreiz saskāros ar šo abu vīru sastrādāto, man burtiski mati cēlās stāvus - ne tikai no sajūsmas, jo šajos arhīvos bija arī kaut kas orvelisks. Ne velti Dženingsu vaino kā pirmo, kurš angļu sabiedrībā masveidā ievazājis spiegošanas māniju. Protams, mēs nevienu neaicinām spiegot - to sen jau dara profesionāļi ar satelītiem un mobilajiem sakariem. Kaut gan es nevaru atbrīvoties no bažām un kauna sajūtas, ka manas mobilā telefona privātās sarunas var dzirdēt CIP un MI-6 (ASV un Lielbritānijas izlūkošanas iestādes - N. N.) pat tad, kad telefons atrodas ārpus uztveršanas zonas… Ar interneta un Google sistēmas palīdzību šo ideju pašreiz varētu izvērst patiešām globālos mērogos, pie viena saglabājot intimitāti, jo uzstādījums ir tieši personīgie stāsti - kas šajā dienā, 2010. gada 24. jūlijā, bijis svarīgs tieši man, kurš savu «fragmentu kopējā mozaīkā» filmē. Mēs ar Ridliju Skotu atlasīsim visaizkustinošākos, emocionāli patiesākos kinostāstus, lai cik to arī būtu, projektam beidzoties, - 10, 100 vai 100 000. Un pacentīsimies godīgi radīt ne tikai šīs dienas momentuzņēmumus no dažādiem zemes punktiem, bet sava veida laika kapsulu. Iespējams, lai atstātu liecību par šodienas cilvēkiem ne tikai nākamajām paaudzēm, bet arī citām civilizācijām.»
Tehniskās detaļas par jūsu/mūsu uzfilmētā materiāla nosūtīšanu projekta štābam Scott Free Productions, autortiesību noteikumiem un ievietošanu YouTube iespējams uzzināt šeit: www.youtube.com/lifeinaday.