Par attiecīgajiem likuma grozījumiem, protams, vēl jālemj Saeimai. Tomēr vienlaikus ar būtiskām izmaiņām politisko partiju finansēšanas kārtībā būtu jāsaņemas ķerties klāt arī priekšvēlēšanu aģitāciju regulējošajai likumdošanai. Kaut vai tāpēc, ka Politisko partiju finansēšanas likuma grozījumi cita starpā paredz arī to, ka politiskās partijas, kuras pārsniegušas atļautos priekšvēlēšanu aģitācijas kampaņu izmaksu griestus, var tikt sodītas ar valsts budžeta finansējuma atņemšanu.
Tikmēr Saeimas deputāti jau atrunājas, ka vispirms esot jātiek galā ar politisko partiju finansēšanas jautājumu, bet pēc tam varēs domāt par priekšvēlēšanu aģitāciju. Izklausās dīvaini, taču diez vai kāds saprātīgi domājošs cilvēks apšaubīs, ka politisko partiju atkarība no sponsoriem izriet tieši no nepieciešamības regulāri iesaistīties dārgās un masīvās priekšvēlēšanu aģitācijas batālijās.
Vērtējot politisko partiju tēriņus pirms 2009.gada pašvaldību un Eiropas Parlamenta vēlēšanām, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs konstatējis, ka jau tradicionālie priekšvēlēšanu aģitācijas megatērētāju LPP/LC un Tautas partijas kampaņās ieguldītās naudas apmērs bijis ļoti tuvs maksimāli pieļaujamajam. Tāpat jāņem vērā, ka kampaņu izmaksās netiek iekļauti izdevumi, piemēram, par reklāmu izgatavošanu un kampaņas organizēšanā iesaistīto darbinieku algošanu. Tas nozīmē, ka ir palielināts to līdzekļu apjoms, kurus partijas drīkst atvēlēt tieši reklāmas laukumu pirkšanai laikrakstos, ceļmalās, radio un televīzijā.
10.Saeimas vēlēšanu kampaņa, tiesa, ne vēlēšanu, bet izrādīšanās kampaņa, jau ir sākusies. Līdz brīdim, kad tiks slēgti līgumi par politiskās reklāmas izvietošanu, atlicis pavisam maz laika. Jautājums par priekšvēlēšanu aģitācijas tiesiskā regulējuma izmaiņām ir teju degošs, bet, aizbildinoties ar nepieciešamību vispirms pieņemt Politisko partiju finansēšanas likuma grozījumus, iespējams, tiek plānots panākt, ka jautājums par priekšvēlēšanu aģitācijas regulējuma izmaiņām parlamenta darba kārtībā nonāk tikai tad, kad aģitācijas kampaņa jau sākusies. Bet, ja laiku izdosies novilcināt, būs pavisam viegli attaisnoties, ka spēles noteikumus nedrīkst mainīt brīdī, kad spēle jau norit pilnā sparā.
Savulaik tika panākta vienošanās, ka līdz ar Politisko partiju finansēšanas likuma grozījumiem, kuru galvenā jēga ir mazināt partiju atkarību no naudas devējiem un līdz ar to - arī kalpošanu sponsoru, nevis vēlētāju interesēm, ir jāvirza vienotā paketē ar priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumiem, kas paredzētu, piemēram, iegrožot reklāmas laiku, kuru partija var tērēt apmaksātai politiskajai reklāmai. Pieņemot tikai finansēšanas likuma grozījumus, valsts budžeta līdzfinansējums tikai papildinās partijas kasi, bet nemazinās to atkarību no citiem naudas devējiem. Vēl vairāk - apdullinošas kampaņas rezultātā pievilinot lielāku vēlētāju skaitu, reklāmas rullīšos un plakātos ieguldītā nauda nodrošinās arī lielāku valsts budžeta finansējumu.
Vēl viens iemesls, kādēļ priekšvēlēšanu aģitācijas tiesiskais regulējums būtu jāpieņem jau tuvākajā laikā, ir tas, ka pašlaik spēkā esošais regulējums precīzi neregulē dažādu jauno tehnoloģiju izmantošanu vēlētāju makšķerēšanā. Pie šādiem jaunmodīgiem izgudrojumiem pieder, piemēram, lāzeršovi - vienu tādu jau pērnvasar izmēģināja Latvijas Zaļā partija, kas to izmantoja, lai uz tēvzemiešu priekšvēlēšanu plakāta spīdinātu aicinājumu balsot «par zaļo Līdaku». Vēl viens jauninājums, kas varētu tikt likts lietā, ir reklāmas demonstrēšana sabiedriskajā transportā - ekrānus, kas «izklaidēs un informēs» pasažierus, tiek plānots uzstādīt arī Rīgas satiksmei piederošajos transportlīdzekļos. Un nebūs nekāds brīnums, ja priekšvēlēšanu laikā daļa videoreklāmu no televīzijas, kur aģitācijas raidlaiks un tēriņi tiek detalizēti uzskaitīti, pārcelsies uz sabiedrisko transportu - pasažieriem atšķirībā no televīzijas skatītājiem nav pat iespējas reklāmas demonstrēšanas laikā doties uz virtuvi uzvārīt tēju.
Jaunais laiks, Pilsoniskā savienība un Sabiedrība citai politikai, kas 10.Saeimas vēlēšanās gatavojas startēt ar kopīgu Vienotības sarakstu, jau pagājušajā nedēļā solīja izstrādāt likumprojektu, kas samazinās partiju priekšvēlēšanu kampaņu izdevumus, tēriņu ierobežojumos iekļaujot visus ar kampaņu saistītos izdevumus. Attiecīgajam likumprojektam Saeimas darba kārtībā ir jānonāk jau tuvākajās nedēļās, citādi būs par vēlu.