Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Dziedātājstrazds ielās

Cēsu jaunās pils parkā otrdienas un trešdienas vakaros turpina skanēt sulīgā gruzīnu valoda. Improvizētā brīvdabas kinozālē kupli apmeklētos seansos rāda Gruzijas spēlfilmas. Sākumā gan nācās teju uz balsošanu likt jautājumu, kādā valodas versijā filmas lai rāda (ieskaņotas krievu mēlē vai gruzīniski ar angļu zemtitriem), jo nu ir iestājies laiks, kad «skatītāji virs 30» saprot krieviski, toties jaunākiem ērtāk piešauties angļu subtitriem, jo krievu valoda tiem ir neobligātā svešvaloda.

Divi šedevri

4. un 5.augusta naktis (seansi sākas plkst.22) izbrīvējamas divām pasaules kinovēsturē ierakstītām vērtībām - Tengiza Abuladzes (1924- 1994) filmai - poētiskajai līdzībai par nācijas un kultūras izdzīvošanas tēmu Cerību koks (1976) un Otara Joseliani poētiskā neoreālisma šedevram Reiz dzīvoja dziedātājstrazds (1970). Abas filmas augstu novērtētas gan bijušajās padomju teritorijās, gan pasaulē, un abas unikālā kārtā nav zaudējušas sacensībā ar kinematogrāfa nežēlīgāko ienaidnieku - laiku. Iespējams, tāpēc, ka filmu kompozīcijas, tēlainības un stāstveides pamatā ir vistīrākais impresionisms un poēzija.

Abuladzes Cerību koks/Drevo želaņij saņēmis gan Vissavienības kinofestivāla galveno balvu, gan atzinību Teherānas, Karlovi Varu festivālā plus Itālijas augstāko kinotrofeju Donatello Dāvidu gada labākajai ārzemju filmai. Desmitgadi vēlāk, 1988.gadā režisors Abuladze saņems gan Ļeņina prēmiju, gan Kannu festivāla labākā režisora balvu. Par pirmo Gorbačova atkušņa antistaļinisko sāgu - augsto traģēdiju - kļūst Abuladzes filma Grēknožēla/Pokajaņije, kas arī paliks meistara pēdējais mūža darbs (interesentiem vēl silti ieteicams sameklēt šī režisora trešo ģeniālo filmu - sirreālo komēdiju Es, vecmāmuļa, Iliko un Ilarions/Ja, babuška, Iliko i Illarion, kas tapusi 1962.gadā - citā, Hruščova atkusnī un absolūti fantastiskā formā aplūko fenomenu bērns, veci cilvēki un karš.). Bet Cerību koks ir filma par mīlestību, turklāt kā spogulī šīs cēlās jūtas tiek attēlotas liriskā un groteskā formā. Maza miestiņa skaistule Marita mīl nabadzīgo puisi Gediju, taču tiek izdota bagātniekam. No kauna, ka līgava tiek pieķerta, atvadoties no Gedijas, meitene, kas tiek vazāta pa ciemu uz ēzeļa (krāpniece!), mirst. Ačgārnu, grotesku love story, kas kopē Cerību koka pamatsižetu par «mīlestību, kas vienmēr nelaimīga», tiek izrādīts ciema muļķītes Fufalas bēdu un cerību stāsts (iegaumējiet šo gruzīnu aktrisi - viņu nacionālās kultūras lepnumu Sofiko Čiaureli). Filmai piemīt apbrīnas vērts stilistiskais trauslums, tāda dūmakaina poēzija, skumja un skarbi liriska pēcgarša. Kā pārelpojoties kalnu gaisu, kad plaušās smeldz.

Poētiskais neoreālisms

Gruzīnu klasiķis Otars Joseliani, kuru daudzi pazīst pēc viņa Francijā tapušajām filmām Tauriņu medības, In vino veritas, Pirmdienas rītā, Dārzi rudenī (režisora aizbraukšanai 1991.gadā no brūkošās PSRS nav politisku motīvu, vienkārši Joseliani jau bija tik slavens, ka franču piedāvātā iespēja filmēt bija cieņas žests; tagad Joseliani dzīvo Tbilisi un Parīzē), kinomānu vidē īpaši nebūtu jāreklamē. Taču iespēja noskatīties režisora jaunības triloģiju Reiz dzīvoja dziedātājstrazds/Žil pevčij drozd, kas filmēta 1972.gadā, ir patiešām unikāla (pārējās - Lapkritis/Ļistopad, 1966., un Pastorāle/Pastoraļ, 1976). Operas orķestra mūziķis (nozīme ir pat viņa instrumentam!) Gija sapņo kļūt par komponistu. Skaistā, kur nu, dievišķā melodija jau skan jaunā un optimistiskā puiša galvā, atlicis to pierakstīt. Ak, jā, vēl daži sīkumi - no darba jānokļūst mājās, pa ceļam satiekot vajadzīgos cilvēkus, jānokārto visvisādas lietiņas, nu, - ikdienas čala un steiga... Kamēr sapnis pārvēršas ikdienišķā traģēdijā, smieklīgā un nožēlojamā vienlaikus. Gija, kas gribēja, cilvēks, kas vēlējās - teiktu Čehovs. Joseliani filma pamatoti tiek uzskatīta par vienu no pasaules poētiskā neoreālisma šedevriem. Kādēļ - skatieties burvīgajā filmā par neko un visu - par sapņiem. Un vēl - Gijas lomas tēlotājs Gela Kandelaki ir Tinas Kandelaki tētis, jā, jā, tās efektīgās gruzīnietes (un teicamas žurnālistes), kas Jaunajā vilnī kā konferansjē pelna labu naudiņu, tēvs. Kas tikai apliecina, ka āboli reizēm krīt tālu no - jā, no kā?

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?