Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +15 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. septembris
Ilgonis, Ādolfs

Gāžamies un iemācāmies fiziku

Meklējot jaunas mācību metodes, kas skolotājiem palīdzētu aizstāt lupatu un krītu vai, būsim laikmetīgāki, interaktīvo tāfeli un datoru, Skolas Diena uzdūrās iemiesotās mācīšanas metodei. Vienīgais, kas sākumā šajā nosaukumā lika nojaust par saistību ar izglītību, bija vārds «mācīšana».

Pirms nolemjat tālāk nelasīt, jo tas izklausās pēc nenopietnas ālēšanās, ko labākajā gadījumā var izmantot sporta stundās, uzmetiet aci vienam piemēram, ko mums min šīs metodes speciāliste Inese Upeniece.

Divi cilvēki, kājās stāvot, sadodas rokās un lēnām atgāžas katrs uz savu pusi, bet ar savstarpēja līdzsvara palīdzību paliek uz kājām. Izklausās vienkāršs un šķietami nenozīmīgs uzdevums, bet vienlaikus tas iemāca minimums trīs lietas - caur sevi skolēns var apgūt fizikas grāmatās sarežģītāk aprakstīto līdzsvaru, spēju uzticēties savam klasesbiedram, kā arī ķermeņa atbrīvošanu. «Galvenais iemiesotās mācīšanas mērķis ir integrēta mācība,» apstiprina uz ķermeni orientētā psihoterapeite un dejas un personības kultūras centra I-Dejas māja dibinātāja I. Upeniece. «Tā ir uz pieredzi balstīta apmācība. Būtiskākais ir nevis, ka mēs pastāstām teoriju un pamēģinām, bet gan vispirms pamēģinām un tad apzināmies, kas ar mums notiek praktisko nodarbību laikā, un dalāmies ar savām izjūtām, pieredzi un atziņām. Caur šo dalīšanos nonākam līdz teorijai, kas aprakstīta grāmatās,» būtību skaidro I. Upeniece.

Iemiesoto mācīšanu somatikas pasniedzēja piekopj ar pieaugušajiem, taču tā var noderēt arī skolā un ne tikai sporta stundās. «Piemēram, man skolā fizikas stunda likās viena no bezjēdzīgākajām un garlaicīgākajām, bet tagad, pasniedzot kontaktimprovizāciju, es saprotu, ka mēs lietojam fizikas pamatlikumus - gravitāciju, centrbēdzi, inerci un tamlīdzīgi,» viņa dalās savā pieredzē. Tas, ka iemiesotās mācīšanās princips ir pieņemt, ka prāts, jūtas un ķermenis ir viens veselums, un tā arī mācīt - holistiski, mācību vielu ļauj apgūt ar padziļinātu izpratni, nevis tikai «iezubrīt» uz eksāmena brīdi.

No skolā apgūstamajiem priekšmetiem ar iemiesotās mācīšanas palīdzību var mācīties ne tikai fiziku. Metode var būt palīgs arī dabaszinātņu skolotājiem. «Viens sēž vai guļ, otrs ar cieņpilniem pieskārieniem izpēta partnera ādas, muskuļu un kaula līmeni - es to saucu par praktisko anatomiju. Sāk izziņu ar plaukstu, roku, pieskaras tai pavisam maigi, sajūtot ādas līmeni, tad, mazliet pamatīgāk uzspiežot, sajūt muskuļu līmeni, un vēl spēcīgāk, tādējādi pieskaroties kauliem,» ar vēl vienu piemēru dalās I. Upeniece. Ar šīs metodes palīdzību skolēni var apgūt ne tikai anatomiju, bet arī sociālo aspektu - cieņu pret otru, jo izpēte jāveic «tā, it kā otrs būtu citplanētieša vienīgais eksemplārs, tādēļ - ar pamatīgu izziņu, tomēr uzmanīgi, jo nedrīkst to salauzt».

Savukārt sociālajās zinībās būs noderīgs uzdevums, ar kura palīdzību skolēns, sadarbojoties ar citiem, var iepazīt savu uzvedību. Šeit gan būs nepieciešams vairāk brīvas telpas. Arī šis uzdevums ir šķietami vienkāršs - skolēniem jāpārvietojas pa telpu, pēc iespējas biežāk izejot cauri tās centram, līdz tas kļūst arvien blīvāks un grūtāk šķērsojams. Tas skolēnam ļaus novērot savus uzvedības ieradumus, saprast, kā viņš cīnās par savu ceļu, kā sadarbojas, kādos momentos atkāpjas vai piekāpjas. «Šis varētu palīdzēt kā praktiskais uzdevums, piemēram, sociālajās zinībās, psiholoģijas mācībā vai klases iepazīšanas un saliedēšanas procesos,» stāsta I. Upeniece.

Vienkāršus iemiesotās mācīšanās uzdevumus, piemēram, šeit minētos, skolotājs var pamēģināt pēc raksta izlasīšanas. Taču pilnvērtīgāk šo pieeju I. Upeniece iesaka apgūt, piedaloties vienu divas dienas garos semināros, kur pēc iemiesotās mācīšanas principa iemāca, kas ir šī metode.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Rakstiet un pastāstiet!

ja esat manījuši kādu netradicionālu metodi, kā mācīt vai mācīties
ja zināt kādu lielisku un progresīvu skolotāju
ja jums ir viedoklis par norisēm izglītībā, skolā, klasē
ja dusmojaties par skolas ikdienā manītu nejēdzību
Twitter.com/skolas_diena
[email protected]v
diana.karklina
@dienasmediji.lv

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?