Romāns šogad cer paplašināt elektroriteņu tirdzniecību, dodot tos realizācijai vairākiem sporta preču veikaliem. Šim nolūkam viņam ir nepieciešams aizdevums - aptuveni 12 000 latu preču iegādei no Ķīnas, Francijas un Vācijas. Te gan ir problēma, jo Hipotēku bankas Starta programma nefinansē vairumtirdzniecības uzņēmumus. Tādēļ projekta saskaņošana ir ieilgusi, un Romāns kopā ar bankas kredītspeciālistiem cenšas rast šai situācijai risinājumu.
Cenšas būt visur
Kamēr risinās pārrunas ar banku, Romāns savus elektroriteņus nekavējās izrādīt izstādē Atpūta un sports, kura pagājušajā nedēļas nogalē norisinājās Ķīpsalas izstāžu centrā un kurā Romāns piedalījās jau ceturto gadu. Viņš uzskata, ka dalība šajā pasākumā ir ļoti efektīvs veids, kā pavēstīt par savu preci potenciālajiem pircējiem. «Mārketinga jomā es cenšos būt ļoti aktīvs. Mēģinu maksimāli efektīvi izmantot visus pieejamos resursus. Riteņus piedāvāju gan mājaslapā eritenis.lv, gan tirgoju tos sludinājumu portālos internetā, gan arī piedalos visās iespējamās izstādēs. Šodien tā ir Atpūta un sports Ķīpsalā, bet aprīļa beigās piedalīsimies izstādē Ražots Baltijā, kas notiks Skonto hallē. Tur izrādīsim mūsu ražoto elektrorikšu,» Romāns stāsta. Tēva vadītā metālapstrādes uzņēmuma paspārnē ir tapušas jau divas antīka izskata velorikšas - viena aprīkota ar elektromotoru, bet otra uz priekšu kustas kā velosipēds, ar pedāļu palīdzību.
Askēze stendā
«Lai cik arī dīvaini tas būtu, aktīvākā tirdzniecības sezona elektriskajiem velosipēdiem ir pavasaris un rudens. No maija beigām līdz septembrim tirdzniecībā valda klusums,» vērtē Romāns. Izstāde viņam ir gada svarīgākais tirdzniecības notikums. Šogad gan uzņēmuma stends iekārtots visai askētiski. Tajā izvietoti trīs dažādi elektriskie velosipēdi, sarkans stāvskūteris un elektriskā velorikša. Vienīgais dekors ir liels TV ekrāns, kurš pēc nelielas tehniskas aizķeršanās piedabūts demonstrēt slaidrādi ar elektrisko riteņu attēliem. «Mums vēlāk atvedīs otru velorikšu, ko esam uzbūvējuši. Par stenda noformējumu es pārāk neraizējos, elektrovelosipēdi paši par sevi pievērš daudz uzmanības. Galvenais - jāizdomā, kur paslēpt savas mantas, lai izstādes stendā nav nekārtības,» Romāns komentē.
Visvairāk apmeklētāju uzmanību piesaista sarkanais elektroskūteris, kurš ir mazliet līdzīgs amerikāņu Segway. Tiesa gan, sarkanajam ķīniešu brālēnam līdzsvaru palīdz noturēt nevis žiroskopi ar datorvadību, bet gan aizmugurē paslēpušies divi mazi papildu ritenīši. «Šis skūteris izstādē ir ļoti populārs. Mums palīdzēs viena meitene, kas ar to braukās apkārt un dalīs bukletus,» plānus, kā piesaistīt savam stendam apmeklētājus, atklāj Romāns. Viņš stāsta, ka agrāk izstāde norisinājusies četras dienas, bet šogad tikai trīs. «Gribētos jau, lai ir četras dienas, tomēr jebkurā gadījumā vislielākā apmeklētāju plūsma ir sestdienā un svētdienā. Šodien ir piektdiena, un apkārt pagaidām vēl grozās tikai paši izstādes dalībnieki, kas iekārto stendus un apciemo izstādes kaimiņus.»
Vieta vēlmju uzklausīšanai
Izstāde ir laba iespēja ne tikai reklamēt savu preci, bet arī nodarboties ar tās tirdzniecību. Romāns pircējiem izstādes laikā deva 5-6% atlaidi. «Parakstām vienošanos, un pēc izstādes pircējs nāk pie mums pakaļ pasūtītajam elektriskajam velosipēdam. Parasti izstādes laikā izdodas pārdot kādus piecus braucamrīkus. Bet tas vēl nav viss - daudzi cilvēki nāk pie mums arī uzreiz pēc izstādes, jo viņus mūsu prece ir ieinteresējusi un viņi ir gatavi to pirkt.» Izstādes laikā apmeklētājiem ir arī iespēja pavizināties ar modernajiem braucamrīkiem, un šo izdevību izmanto daudzi. «Netiekam galā pat trijatā. Interese ir tiešām liela,» priecājas Romāns. Dalība izstādē viņam ir atmaksājusies ar uzviju, jo stenda izmantošana maksāja Ls 350, bet pārdoto elektrovelosipēdu cena ir amplitūdā no 130 līdz 360 latiem.
Dalība izstādē Romānam Ruzinam dod iespēju arī analizēt cilvēku vēlmes. Stendā redzamās trīsriteņu elektrorikšas ideja dzimusi, piedaloties 2010. gada izstādē. Arī šogad Romāns ir uzmanīgi klausījies apmeklētāju domās un jau ir nolēmis, ka nākamgad vēlētos interesentiem parādīt tepat Latvijā, nevis Ķīnā vai citā valstī būvētu elektrisko divriteni: «Šobrīd vēl domāju par dizainu. Kad tas būs izstrādāts, ķersimies pie prototipa radīšanas. Cerams, ka paspēsim.»
*Šonedēļ Diena.lv visvairāk portāla lasītāju balsu nominācijā Atbildīgākais starts