Sastrēgumi mazināsies
Diena neilgi pēc velojoslas ieviešanas novēroja satiksmi Elizabetes ielā un konstatēja, ka stundas laikā pa velojoslu aiztraucas tikai ap desmit riteņbraucējiem. Tikmēr autovadītāji pēcpusdienās iesēžas mokošos sastrēgumos, jo automašīnām virzienā uz centru pusotras joslas vietā atstāta tikai viena.
Rīgas domes Satiksmes departaments aicina būt iecietīgiem un prognozē, ka dažu mēnešu laikā situācija normalizēsies. Pēc departamenta speciālistu novērojumiem, sastrēgumi pēc katrām būtiskām satiksmes organizācijas izmaiņām izzūd triju mēnešu laikā - autovadītāji tām pielāgojas: savā maršrutā atrod citus ceļus, brauc citā laikā vai pielāgojas kopējai satiksmes plūsmai.
Noteikumi kā sabiedriskā transporta joslām
Ņemot vērā, ka Rīgā pašlaik ir viena atsevišķi uz brauktuves esoša velojosla, daudziem nav skaidrs, kā krustojumos pareizi pagriezties pa labi un kam krustojumos ir priekšroka. Tāpēc būtiski uzsvērt - uz velojoslām attiecināmi tie paši noteikumi, kas sabiedriskā transporta joslām. Kā skaidro Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD), velojosla ir atsevišķa brauktuves josla tikai velosipēdiem un lielākoties atdalīta ar nepārtraukto ceļa apzīmējumu, ko aizliegts šķērsot cita veida transporta līdzekļiem; vietās, kur automašīnām paredzēts šķērsot velojoslu no blakus teritorijām, piemēram, ielām, vārtrūmēm vai stāvlaukumiem, tā apzīmēta ar pārtrauktu apzīmējumu, ko automašīnas drīkst šķērsot.
Savukārt ielu krustojumos iespējami divi risinājumi, lai pagrieztos pa labi. Pirmkārt, autovadītāji pirms krustojumiem, kur velojosla ir nodalīta ar pārtraukto ceļa apzīmējumu, lai pagrieztos pa labi, drīkst savlaicīgi ieņemt labo malējo joslu - jau laikus iebraukt velojoslā. Šajā gadījumā velosipēdistam jādod vieta automašīnai. Otrkārt, iespējams, ka nepārtrauktais apzīmējums, kas atdala velojoslu, stiepjas līdz pašam krustojumam. Tad ar auto šajā joslā iebraukt nedrīkst un jāņem vērā, ka labajā pusē - uz velojoslas - var atrasties tikai velosipēdists, kurš drīkst gan braukt taisni, gan pagriezties pa labi. Šajā gadījumā priekšroka ir tam, kurš brauc taisni, proti - velosipēdistam.
Pirmā, bet ne vienīgā
Jau drīz autovadītājiem ne tikai Elizabetes ielā, bet vēl vairākās centra ielās jārēķinās ar velobraucējiem uz atsevišķas joslas. Šovasar iecerēts velojoslas iezīmēt arī Dzirnavu ielā un Lāčplēša ielā abās pusēs posmā no Skolas ielas līdz Ernesta Birznieka-Upīša ielai. Ir izsludināts iepirkuma konkurss ceļu marķējuma uzkrāsošanai un ceļa zīmēm. Pēc sākotnējās ieceres jau šogad bija paradzēts ar velojoslām aprīkot vismaz astoņas ielas, kur tas iespējams bez būvdarbiem un ar nodalošu marķējumu un ceļa zīmēm. Tas gan var aizkavēties saskaņojumos ar Rīgas domes Satiksmes departamentu, CSDD, Valsts policiju, va/s Latvijas valsts ceļi un Rīgas satiksmi. Vienlaikus top grozījumi, lai termins «velojosla» tiktu ieviests Ceļu satiksmes noteikumos, Latvijas valsts standartos un citos normatīvajos aktos.