un 2012. gada, kad desmiti tūkstoši cilvēku izgāja ielās, lai iebilstu pret, viņuprāt, viltotajiem parlamenta vēlēšanu rezultātiem un Vladimira Putina atgriešanos Krievijas prezidenta amatā.
Kremļa mediji klusē
Krievijas valdība, saskaroties ar ekonomiskajām grūtībām, ko izraisījušas zemās naftas cenas un rietumvalstu sankcijas, cerēja, ka jaunais ceļu nodoklis, kas esot kompensācija par bojājumiem, ko federālajiem lielceļiem nodarot kravas auto, 2016. gadā ļaus iekasēt ap 40 miljardiem rubļu (570 miljoni eiro), vēsta ziņu aģentūra AFP.
Nodoklis stājās spēkā 15. novembrī, un to iekasē no pārvadātājiem, kuru kravas auto masa pārsniedz 12 tonnas. Nodokļa apmēru aprēķina, ņemot vērā attiecīgā auto nobraukto attālumu, ko reģistrē tiešsaistes sistēma Platon, kas izseko automašīnas, kurās uzstādīts raidītājs. Jau otrajā darbības dienā Platon mājaslapa pārstāja darboties, jo tai esot uzbrukuši «ārvalstu hakeri», apgalvo sistēmas uzturētāji.
Ceļu nodoklis un sistēma Platon visā valstī, tajā skaitā Maskavā un Sanktpēterburgā, izraisījuši masveidīgus šoferu protestus, daudzviet uz ceļiem izveidojušās kilometriem garas kravas automašīnu rindas, kas radījušas milzīgus sastrēgumus. Kremļa kontrolētie mediji līdz šim tikai garāmejot ir informējuši valsts iedzīvotājus par šoferu protestiem, lai apslāpētu jebkādas pazīmes par neapmierinātību ar Krievijas valdības darbu.
Krievijas tālbraucēju šoferu arodbiedrības vadītājs Aleksandrs Kotovs apgalvo, ka jaunais ceļu nodoklis apdraud individuālos pārvadātājus un neesot garantēts, vai ar tā starpniecību iekasētā nauda tiks ieguldīta valsts autoceļu remontā. Viņš arī brīdina, ka tas palielinās pārtikas cenas, jo vairums pārtikas produktu Krievijā tiek transportēti pa autoceļiem.
Šoferu protesti netieši skar arī Krievijas prezidentu V. Putinu, jo viens no uzņēmuma, kam pieder sistēma Platon, īpašniekiem ir Igors Rotenbergs. Viņa tēvs ir Kremļa saimnieka tuvs draugs miljardieris Arkādijs Rotenbergs, kurš iekļauts Eiropas Savienības un ASV sankciju sarakstos. Pazīstamais Kremļa kritiķis Aleksejs Navaļnijs norāda, ka sistēma Platon ir «ideāls piemērs» labumiem, ko atsevišķām personām sniedz draudzība ar Krievijas prezidentu.
Krievijas Transporta ministrija ir piekritusi samazināt ceļu nodokļa tarifus un soda naudu apmērus par tā nemaksāšanu, bet nedēļas nogalē pats transporta ministrs Maksims Sokolovs tikās ar protestējošo šoferu pārstāvjiem, bet viņiem neizdevās vienoties par kompromisu.
Izskaudīs autokolonnas
Kravas automašīnu šoferi no vismaz 15 Krievijas reģioniem piektdien plāno piedalīties protesta akcijā Maršs uz Maskavu, neraugoties uz varasiestāžu mēģinājumiem to nepieļaut. Vairāki simti smago automašīnu jau pirmdien mēģināja nokļūt Maskavā, bet saskārās ar koordinētu ceļu policijas pretdarbību.
Policisti apturējuši un uz apšaubāma pamata aizturējuši šoferus, arī tādus, kas atradušies vairāk nekā 500 kilometru no Maskavas. Kāds kravas auto vadītājs esot aizturēts par it kā nenomaksātu soda kvīti, lai gan viņš likumsargiem uzrādījis dokumentu, kas apliecina, ka sods ir nomaksāts, vēsta ziņu portāls NEWSru. com.
«Mūsu darbs ir garantēt netraucētu un drošu pārvietošanos pa federālajiem autoceļiem jebkurā diennakts laikā,» pirmdien informēja Krievijas Federālās autoceļu aģentūras priekšnieks Romāns Starovoits. «Pret katru, kas mēģinās sabotēt transporta plūsmu uz mūsu valsts ceļiem, tiks pielietota atbilstoša reakcija no likumsargājošo iestāžu puses.»
Laikraksts Vedomosti vēsta, ka Krievijas Valsts dome steidzamības kārtā gatavojas pieņemt likumprojektu, kas autokolonnas pielīdzinās nesankcionētiem mītiņiem.
«Vara baidās, ka pēc šoferu akcijām automašīnas tiks izmantotas protestos,» uzskata Pjotrs Škumatovs no Zilo spainīšu biedrības, kas cīnījās pret bākuguņu ļaunprātīgu izmantošanu. Bet, viņaprāt, tas var radīt absurdas situācijas. «Autokolonnas var izveidot arī kāzu un bēru ceremonijas, bet tikai vara izvērtēs, kuras autokolonnas ir labas un sliktas.»