Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +8 °C
Viegls lietus
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Nākotnē varēs braukt «šosejas vilcienos»

Vai jūs gribētu sēdēt pie auto stūres, vienlaikus lasot rīta avīzi un ieturot brokastis? Iebildīsiet, ka tas nav iespējams, jo atbildīgam braucējam abām rokām jābūt uz stūres un jāskatās tikai uz ceļu. Tā patiešām arī ir, bet pavisam ne tālā nākotnē autovadītāji varēs braukt, paši neturot rokas uz stūres, jo Zviedrijā sākts izmēģināt tā saukto «ceļa vilciena» tehnoloģiju, kas ļautu vadītājam ar savu automašīnu iestāties braucošā kolonnā un nodot stūrēšanas funkcijas priekšgalā braucošajam spēkratam.

Iedomājieties vilcienu - daudzi vagoni, kas sakabināti cits aiz cita, un tos uz priekšu kustina lokomotīve. Šo pašu ideju var realizēt arī ar automašīnām uz ceļa, tikai tās nesavienojot fiziski, bet ar bezvadu tīkla palīdzību. Šajā gadījumā lokomotīves lomu pilda kravas automašīna.

Eiropas Komisijai sadarbojoties ar vairākiem Eiropas uzņēmumiem, tostarp Zviedrijas autoražotāju Volvo, sākts projekts Droši ceļa vilcieni videi jeb SARTRE, kura mērķis ir uzlabot drošību uz ceļiem un mazināt automašīnu radīto kaitējumu videi, vēsta tehnoloģiju vietne PC World.

«Ceļa vilciena» tehnoloģija darbojas šādi: profesionāls vadītājs, kurš sēž pie stūres vadības automašīnā, vada arī aiz sevis braucošo automobiļu virkni. Vadošais auto kontrolē visas kolonnas braukšanas ātrumu un pārvietošanās virzienu. Kolonnā braucošo automašīnu vadītāji brauciena laikā var darīt, ko vien sirds kāro.

«Pārņemtie» auto ir aprīkoti ar sensoriem, kas palīdz regulēt attālumu līdz pārējām automašīnām. Tajās ir iebūvēta drošības sistēma, kas pārņem automašīnas vadību, ja no ierindas iziet «lokomotīve».

Projekta autori uzskata, ka tehnoloģijas ieviešana dzīvē ļautu krietni samazināt vidējo braukšanas ātrumu uz lielceļiem, kā arī samazināt degvielas patēriņu un, iespējams, padarīt retākus un mazākus sastrēgumus.

Zviedrijā noticis izmēģinājuma brauciens, kurā aiz vadošās automašīnas brauca ar «ceļa vilciena» tehnoloģiju aprīkota Volvo automašīna. Eksperimenta dalībnieki ir patīkami pārsteigti par uzrādītajiem rezultātiem. «Mums ir liels prieks redzēt, ka tik dažādas sistēmas tik labi strādā kopā jau pirmajā reizē,» BBC stāsta Volvo tehnoloģiju speciālists Ēriks Koelings.

Drīzumā plānots izpildīt testus, kuros piedalītos lielāks skaits automašīnu dzīvākā satiksmē. SARTRE izstrādātāji domā, ka vajadzēs vēl vairākus gadus, lai tā nokļūtu pie patērētājiem. Daudzām valstīm būs jāievieš virkne likumu, kas ļautu izmantot sistēmu visā Eiropā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?