Iedomājieties vilcienu - daudzi vagoni, kas sakabināti cits aiz cita, un tos uz priekšu kustina lokomotīve. Šo pašu ideju var realizēt arī ar automašīnām uz ceļa, tikai tās nesavienojot fiziski, bet ar bezvadu tīkla palīdzību. Šajā gadījumā lokomotīves lomu pilda kravas automašīna.
Eiropas Komisijai sadarbojoties ar vairākiem Eiropas uzņēmumiem, tostarp Zviedrijas autoražotāju Volvo, sākts projekts Droši ceļa vilcieni videi jeb SARTRE, kura mērķis ir uzlabot drošību uz ceļiem un mazināt automašīnu radīto kaitējumu videi, vēsta tehnoloģiju vietne PC World.
«Ceļa vilciena» tehnoloģija darbojas šādi: profesionāls vadītājs, kurš sēž pie stūres vadības automašīnā, vada arī aiz sevis braucošo automobiļu virkni. Vadošais auto kontrolē visas kolonnas braukšanas ātrumu un pārvietošanās virzienu. Kolonnā braucošo automašīnu vadītāji brauciena laikā var darīt, ko vien sirds kāro.
«Pārņemtie» auto ir aprīkoti ar sensoriem, kas palīdz regulēt attālumu līdz pārējām automašīnām. Tajās ir iebūvēta drošības sistēma, kas pārņem automašīnas vadību, ja no ierindas iziet «lokomotīve».
Projekta autori uzskata, ka tehnoloģijas ieviešana dzīvē ļautu krietni samazināt vidējo braukšanas ātrumu uz lielceļiem, kā arī samazināt degvielas patēriņu un, iespējams, padarīt retākus un mazākus sastrēgumus.
Zviedrijā noticis izmēģinājuma brauciens, kurā aiz vadošās automašīnas brauca ar «ceļa vilciena» tehnoloģiju aprīkota Volvo automašīna. Eksperimenta dalībnieki ir patīkami pārsteigti par uzrādītajiem rezultātiem. «Mums ir liels prieks redzēt, ka tik dažādas sistēmas tik labi strādā kopā jau pirmajā reizē,» BBC stāsta Volvo tehnoloģiju speciālists Ēriks Koelings.
Drīzumā plānots izpildīt testus, kuros piedalītos lielāks skaits automašīnu dzīvākā satiksmē. SARTRE izstrādātāji domā, ka vajadzēs vēl vairākus gadus, lai tā nokļūtu pie patērētājiem. Daudzām valstīm būs jāievieš virkne likumu, kas ļautu izmantot sistēmu visā Eiropā.