ANO deklarācijai ir pievienojusies arī Latvija, tāpēc ceturtdien Veselības ministrijā notiks diskusija par ceļu satiksmes drošību, kurā piedalīsies veselības ministrs Juris Bārzdiņš (ZZS) un nozares eksperti. Bet no 12. līdz 30. maijam notiks kampaņa, kuras laikā informēs par bērnu drošību uz ceļa.
Savukārt 25. maijā par godu ANO Ceļu satiksmes drošības desmitgades sākumam Bērnu klīniskās universitātes slimnīcā Rīgā paredzēts pasākums, kurā tiks prezentēts pētījums par bērnu drošību uz ceļa, bet vēlāk speciālisti vecākiem un viņu atvasēm stāstīs, kā uzvesties uz ceļa, informē Veselības ministrija.
Izglītos iedzīvotājus
Vairāk nekā 100 pasaules valstis ir piekritušas piešķirt līdzekļus apjomīgajam projektam, kura rīcības plāns paredz izglītot ceļu satiksmes dalībniekus un mudināt lietot aizsargķiveres, drošības jostas un atstarotājus. Tāpat paredzēts uzlabot autoceļu infrastruktūru un sevišķi aizsargāt vieglāk ievainojamos ceļu satiksmes dalībniekus - gājējus un riteņbraucējus.
ANO ir uzskaitījusi desmit iemeslus, kādēļ globālā mērogā ir jāsamazina bojāgājušo skaits ceļu satiksmes negadījumos. Pirmkārt, uz autoceļiem visā pasaulē ik gadu mirst 1,3 miljoni cilvēku. Otrkārt, ceļu satiksmes negadījumi izraisa vairāk nāves gadījumu nekā malārija. Treškārt, avārijās cietušo skaits sasniedz 50 miljonus, vairākums no viņiem tiek nopietni sakropļoti. Ceturtkārt, 90% nāves gadījumu uz ceļa notiek attīstības valstīs. Piektkārt, prognozes liecina, ka līdz 2020. gadam mirušo skaits ceļu satiksmes negadījumos var pieaugt līdz 1,9 miljoniem gadā. Sestkārt, autonegadījumi ir galvenais jauniešu nāves cēlonis. Septītkārt, līdz 2015. gadam nāve uz ceļa attīstības valstīs būs galvenais veselības risks bērniem, kas vecāki par pieciem gadiem. Astotkārt, autonegadījumos bojāgājušo dēļ attīstības valstu ekonomikai ik gadu tiek radīti zaudējumi 100 miljardu dolāru (480 miljoni latu) apmērā. Devītkārt, ceļu negadījumos gūtie ievainojumi uzkrauj milzīgu nastu slimnīcām un veselības aprūpes sistēmai. Desmitkārt, negadījumus uz ceļa var novērst.
Eksperti cer, ka ANO Ceļu satiksmes drošības desmitgades laikā, izpildot preventīvos darbus, izdosies glābt aptuveni 5 miljonus dzīvību, bet 50 miljoni cilvēku negūs ievainojumus. Tādējādi par 50% samazinātos prognozētais ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaits līdz 2020. gadam.
Latvija starp līderēm
Latvijai jo īpaši aktīvi vajadzētu iesaistīties ceļu satiksmes drošības uzlabošanā, jo negadījumi uz ceļa ir viens no galvenajiem nāves cēloņiem mūsu valstī. Statistika liecina, ka kopš 2004. gada, kad autonegadījumu rezultātā mira 516 cilvēku, uz ceļa nonāvēto skaits ik gadu ir samazinājies un pērn nokrita līdz 218.
2011. gadā līdz maijam avārijās gājuši bojā 40 cilvēki, kas ir mazāk nekā šajā pašā laika posmā pērn, kad mira 52.
Tomēr joprojām Latvija ir viena no līderēm Eiropā pēc ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaita. ANO 2009. gada ziņojumā teikts, ka Latvijā ceļa negadījumos mirušo skaits uz 100 tūkstošiem iedzīvotāju ir 17,9, kas ir vairāk nekā Igaunijā (14,7), bet mazāk nekā Lietuvā (22,4). Mums blakus atrodas arī tādas valstis kā Turkmenistāna (18,6), Gruzija (16,8) un Baltkrievija (15,7). Par laimi, krietni atpaliekam no saraksta pārliecinošajām līderēm Kazahstānas un Krievijas, kur šis traģiskais skaitlis ir attiecīgi 30,6 un 25,2.
Uz mūsu ceļiem joprojām notiek satraucoši liels satiksmes negadījumu skaits, kas pēdējos gados regulāri sniedzas pāri 4000.