Planšetdatoru popularitāte veicina «datorpasaules revolūciju», uzskata nozares eksperti, norādot, ka patlaban veidojas jauna tehnoloģiju paaudze - personālais dators, kas viegli pārveidojams par planšetdatoru un otrādi, tā apvienojot abu ierīču lietošanas priekšrocības. Savukārt, analizējot saistību starp planšetdatoriem un tālruņiem, tirgus tendences liecina, ka ievērojama daļa viedtālruņu lietotāju iegādājas «planšetes» kā otru ierīci ikdienas lietošanai, un, ja ierīcēm ir vienota platforma (Android, iOS), ierīču saturu var ļoti ērti savstarpēji sinhronizēt.
Deviņi tūkstoši mēnesī
Pēc pārdošanas buma pērn decembrī, kad Latvijā tika pārdoti aptuveni deviņi tūkstoši planšetdatoru, šogad janvārī pārdošanas apjoms saruka un bija mazāks nekā novembrī. Taču, neraugoties uz kritumu, pārdoto planšetdatoru skaits bija ievērojami lielāks nekā pērnā gada janvārī.
Pircēji aizvien vairāk iegādājas planšetdatorus ar lielāku ekrāna izšķirtspēju. Šogad janvārī 15% pārdoto planšetdatoru bija ar 2048x1536 pikseļu lielu izšķirtspēju, bet 41% - ar 1280x800 pikseļu lielu izšķirtspēju.
Savukārt 71% no pērnā gada janvārī pārdotajiem planšetdatoriem bija ar iebūvētu trešās paaudzes mobilo sakaru (3G) standarta funkcionalitāti, bet šī gada janvārī - tikai 37%. Tas liek domāt, ka pircēja izvēle šogad janvārī kritusi uz relatīvi lētākām precēm, respektīvi, uz salīdzinoši dārgo Apple vai Samsung planšetdatoru lētākajiem brāļiem.
Gada pirmo mēnešu griezumā no 11% uz 33% pieaudzis to planšetdatoru īpatsvars, kuriem ir relatīvi mazi (7-7,9 collu) ekrāni. «Kvalitatīvāks ekrāns ar lielu izšķirtspēju un ātrāki procesori,» tā šī brīža pircēju pieprasījumu raksturo J. Pilipivs.
Spēļmantiņas efekts
Daudzi planšetdatoru pircēju ierīci lieto kā pagaidu aizvietotāju darba datoram, savukārt citiem svarīgs šķiet «spēļmantiņas efekts». Tieši «spēļmantiņas efekts» arī palielina pieprasījumu pēc lētākiem planšetdatoriem, kuru dažādās variācijas plaši pārstāvētas vietējos interneta veikalos, novērojis J. Pilipivs.
Uzreiz pēc Apple iPad parādīšanās to iegādājās salīdzinoši neliels skaits klientu. «Tas skaidrojams ar klientu izpratni, jo daudziem šķita, ka planšetdatoru funkcionalitāte nav salīdzināma ar portatīvo datoru sniegtajām iespējām,» Dienai pauž Latvijas Mobilā telefona (LMT) Biznesa vadības dienesta direktors Vīgants Radziņš. Savukārt tagad, līdz ar mobilā interneta attīstību, «planšetes» pamazām kļūst par neatņemamu biznesa un sadzīves nepieciešamību ikdienā.
Planšetdatoru ērtāk nekā portatīvo datoru paņemt līdzi, piemēram, komandējumā, un planšetdatoram ir pietiekami liels ekrāns, lai daudz ērtāk nekā mobilajā telefonā varētu pārlūkot interneta mājaslapas, kā arī lasīt grāmatas un dokumentus.
Mobilo sakaru operatorus, pašsaprotami, virza interese par 3G, kā arī nu jau par ceturtās paaudzes mobilo sakaru (4G) pieslēgumu attīstīšanu.
«LMT ātrgaitas 3G tīkls šobrīd pieejams vairāk nekā 93% Latvijas teritorijas. LMT kā pilotprojektu lielākajās pilsētās un arī ap Rīgu piedāvā iespēju lietot 4G tīklu, un, piemēram, jaunākais no Apple iPad jau strādā arī 4G tīklā,» apgalvo V. Radziņš.
Viņš arī uzskata, šobrīd LMT piedāvājuma klāstā arvien populārāks kļūst mobilā interneta pieslēgums ar neierobežotu datu apjomu.
Līdzīgi kā Latvijā kopumā, arī LMT pārdoto planšetdatoru apjoms pērn pieaudzis. Nenoliedzami - planšetdatoru tirdzniecībā liela loma ir mobilo sakaru operatoru iecerēm īstenot dažādas akcijas. Piemēram, LMT akcijas ietvaros vienā mēnesī pārdoto planšetdatoru skaits pat pārsniedzis portatīvo datoru apjomu.
Populārākās «planšetes» LMT tirdzniecības vietās patlaban ir Apple un Samsung, bet šogad izmaiņas tirgū varētu ieviest arī ierīces ar Windows 8 operētājsistēmu, ko savos planšetdatoros piedāvā, piemēram, Asus, lēš V. Radziņš.
«Izvēle par labu vienam vai otram planšetdatoram saistīta ar operatoru datu pieslēgumu piedāvājumu,» Dienai pauž arī Samsung Electronics Baltics pārstāve Iveta Bojāre un apstiprina, ka planšetdatori sākuši ieņemt personālo datoru vietu: «Planšetdatoriem kļūstot arvien jaudīgākiem un piemērotākiem ikdienas lietošanai, tie atstāj personālos datorus biznesa un augstu kvalitātes prasību multimediju vides funkciju izpildei.»