Kinoblogeri cer, ka viņiem izdosies izpeldēt finansiālos plusos un lauzt daudzu priekšstatu, ka mūsdienu kino ir tikai meinstrīms vai ārthauss - Madagaskaras pingvīni vai Larss fon Trīrs («Nav jau ko skatīties!»).
Pēdējais kareivis
«Mums patīk ne tikai Godzilla, Supermens vai Zvaigžņu kari, bet arī cita veida filmas,» par kinoprojekta Spektrs rašanos saka Sergejs Timoņins. 2013. gadā ar šādu nosaukumu viņi sarīkoja kinofestivālu, kurā tika izrādīta Žana Marka Valē drāma Dalasas pircēju klubs ar izkāmējušo un nu jau oskaroto Metjū Makonohiju mirstoša Teksasas kovboja lomā, Džima Džarmuša darbs Izdzīvo tikai mīlētāji, kā arī citi smalki, gudri un vienlaicīgi aizraujoši izstāstīti stāsti. «Bija ļoti patīkami zālē ieraudzīt skatītājus, kuriem ir sešdesmit gadu un vairāk,» Paolo Sorrentīno filmas Dižais skaistums seansu atceras kinoblogeris Sergejs Musatovs (Kinocast.lv).
Pērn kinoprojekta Spektrs dalībnieki sarīkoja vēl vienu festivālu un sāka piedāvāt arī atsevišķas filmas. Limitētā jeb eksperimentālā kārtībā viņi izplatīja Denī Vilnēva kinolenti Ienaidnieks un Ksavjē Dolana darbu Toms fermā, taču šogad kinoblogeru apvienība ir atvēzējusies uz savu pirmo plaši izplatīto filmu - no 16. janvāra visos Rīgas kinoteātros ir skatāma Jana Demānža debija 71. Pēdējais kareivis, kurā galveno lomu atveido britu uzlecošā zvaigzne Džeks O'Konels (jaunā aktiera talantu var novērtēt arī Andželīnas Džolijas režisētajā filmā Nesalauztais un turēt par viņu īkšķus BAFTA balvu pasniegšanas ceremonijā 8. februārī).
Izvēles formula
Varbūt cilvēki nezinās, kas ir Demānžs, bet viņi zinās, kas ir Spektrs, - Sergejs Timoņins un Sergejs Musatovs, kuri savulaik darbojušies reklāmas jomā, vēlas, lai šī septiņu burtu kombinācija uz viņu izplatīto filmu plakātiem kļūtu par kvalitātes garantu skatītāju uztverē. Visus darbus kinoblogeri izvēlas kopā ar domubiedru Ģirtu Lusti (Kinoteikumi.lv). «Viņš ir snobs,» par trešo dalībnieku un viņa atšķirīgo gaumi smejoties bilst Sergejs Timoņins, kura paša aizraušanās ar kino aizsākusies pirmsskolas vecumā, kad viņš leģendārajā televīzijas kanālā KS Video noskatījies Stīvena Spīlberga filmu Zudušo šķirstu meklējot par ne mazāk leģendāro Indianu Džonsu.
Kinoprojekta Spektrs dalībnieki nesen sarīkoja īpašus seansus arī tādām filmām kā Lapsu medības un Putncilvēks (Amerikas Kinoakadēmijas balvas Oskars nomināciju līderis), kuru izplatītāji ir citas kompānijas, jo par savu virsuzdevumu uzskata nestandarta, izaicinoša un prātā paliekoša kino popularizēšanu Latvijā. «Ieguvēji ir visi, jo cilvēki atgriežas kinoteātros,» akcentē Sergejs Timoņins. Viņam kremt, ka šāda veida kinolentes Igaunijā un Lietuvā iekļūst vislabāk skatīto filmu pirmajā desmitniekā, bet Latvijā populārāko darbu topā valda visai ģimenei paredzēta izklaides produkcija un Lika Besona asa sižeta kinolente Lūsija, jo «visiem patīk Skārleta Johansone».
Jauni un ambiciozi
No 13. februāra kinoprojekts Spektrs piedāvās Ksavjē Dolana jaunāko darbu Māmiņa, par kuru režisors pagājušajā Kannu kinofestivālā ieguva žūrijas balvu. 25 gadus vecā kanādiešu režijas brīnumbērna kontā ir piecas pilnmetrāžas spēlfilmas - cita par citu labāka. «Skauž,» godīgi atzīst Sergejs Musatovs, kurš pieļauj iespēju, ka nākotnē viņi varētu pievērsties vietējo režisoru darbu producēšanai. Šajā pašā datumā uz Rīgas kinoteātru ekrāniem iznāks arī E. L. Džeimsas romāna Greja piecdesmit nokrāsas ekranizācija, taču blogerus nebaida gaidāmā cīņa ar erotiskā bestsellera kinoversiju. «Mēs esam jauni un ambiciozi,» apņēmības pilns ir Sergejs Timoņins.
Jau pēc pāris mēnešiem varētu notikt nākamais kinofestivāls Spektrs, kas turpmāk risinātos divreiz gadā. Pavasarī viņi atskatītos uz Berlīni un Sandānsu, savukārt rudenī - uz Kannām un Venēciju. Pagājušajā gadā kinoblogeri devās uz Francijas Rivjēru, lai aci pret aci satiktos ar aktuālo darbu īpašniekiem un nodibinātu kontaktus. Zinot filmu zagšanas ātrumu («Ja kāda kinolente nonāk Indonēzijas viesnīcu ķēdes iekšējā tīklā, tad pēc 24 stundām tā ir pieejama visā pasaulē»), ir svarīgi tās maksimāli ātri dabūt uz Latviju, lai vietējie skatītāji svaigākos šedevrus varētu izbaudīt kinoteātros, nevis ļautos kārdinājumam tos nelegāli lejupielādēt internetā.