Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Stāsti nemainās. Tikai cilvēki

Iedomāsimies, ka lugas siro apkārt un medī sev režisorus. Deivida Oberna Pierādījums uzbruka no slēpņa. Rātni sēdēja grāmatplauktā, izlikās pat tāds kā garlaikots, līdz kādu vakaru - caps, un ciet. Noķēra. «Es gan neesmu reālisma fans, un šī ir ļoti reālistiska, psiholoģiska luga, bet stāsta par lielām lietām. Varbūt tāpēc tā mani noķēra. Mocarts un Saljeri izstāstīts kā vienkārša ģimenes drāma,» saka režisors Valters Sīlis. Piektdien ar Pierādījuma pirmizrādi Aktieru zālē jaunais režisors trešo reizi atgriežas Latvijas Nacionālajā teātrī.

Ellīgs prieks

Par jaunajiem vairs mūs diez vai var nosaukt, saka pats V. Sīlis. Vēl pērn «droši vien bija izdevīgi tā mārketēt», lai aizsniegtu jauniešu auditoriju. Šosezon viņš un viņa studiju biedri Latvijas teātros ir ļoti noslogoti, strādā daudz, būtībā kā režisori pirmajos darbos sevi jau pierādījuši. Arī rādot, kas katram teātrī tuvāk. Vismaz šajā aspektā novalkātā frāze par krīzi kā iespēju laiku tiešām atbilst dzīves īstenībai, jo materiāli vairāk nodrošinātā periodā jaunajiem teātros «iesisties» būtu grūtāk. Tagad piedāvājumu netrūkst. V. Sīlis pat iedegas: «Var jau būt, ka cilvēki bija pieraduši taisīt vienu izrādi sezonā. Bet šobrīd tā nevar. Ir jāstrādā daudz.»

Nacionālajā teātrī V. Sīlis atgriežas pēc burvīgi sirsnīgā Par mammām un diplomdarba - Marka Rāvenhila Dažām atklātām fotogrāfijām, par kurām kursa vadītāja Māra Ķimele ar izbrīnu toreiz teica: nesaprotu. Nesaprata viņa, no kurienes «labajam puisim bez dzīves pieredzes» V. Sīlim interese par narkomāniju un spītība darīt pa savam, kad pedagogi par izvēli pauž šaubas.

Diplomdarbs bija veiksmīgs, kaut gan tagad par darba procesu režisors saka: traki. «Skani un Kažociņu esmu iemīlējis kopš diplomdarba, kad mēs izgājām ellei cauri. Un tad gribas ar tiem cilvēkiem iet cauri ellei vēlreiz. Jo tas vienmēr ir ellīgi. Tu zini, ka traki būs, bet gribas turpināt.» Gan Daiga Kažociņa, gan Jānis Skanis spēlē arī Pierādījumā, vēl arī «zelta puika» Ivars Puga un Anna Klēvere, par kuru režisors saka - viņa ir katalizators tam, cik precīzi strādāju, jo ļoti precīzi klausās. «Gribēju cilvēkus, ar kuriem man ir labi, kurus es jūtu, ar kuriem gribu strādāt. Un es arī turpmāk gribētu ar viņiem ko darīt,» saka V. Sīlis. «Pēc pirmizrādes aktieriem gribu pieminēt relativitātes teoriju. Tādā anekdošu līmenī. Laiks pie zobārsta velkas, bet tad, kad apsēžas blakus skaista meitene, laiks aizskrien šausmīgi ātri. Kaut kas līdzīgs bija ar šo darbu - lieliski pavadīts, skrienošs laiks.»

Paaudzes lieta

Kā vienu paaudzi, vismaz estētiski, V. Sīlis kursa biedrus neizjūtot. Manifestu un formālu grupu nav. Toties esot draudzība un līdzīga domāšana. «Tas ir interesanti. Piemēram, ar Lauru (Grozu - Z.R.) mēs taču estētiski pavisam neesam līdzīgi, bet reizēm domājam ļoti līdzīgas domas,» saka režisors, kurš pašlaik, piemēram, Ģertrūdes ielas teātrī Kārļa Krūmiņa Svētceļniekā skatāms aktiera ampluā. Vērts pievērst uzmanību arī viņa paša iestudējumiem neatkarīgajos teātros. Bet Liepājas teātrī skatāms V. Sīļa formā tīrais, šķiet, līdz sīkumiem nostrādātais Entonija Nelsona Cenzors, kas Latvijas teātra kontekstā šķiet kā svaiga ūdens malks - skatoties neskaitāmus tēmas apžļembājumus, ar laiku neizbēgami zūd ticība tam, ka teātris par seksu un attiecībām varētu pateikt ko būtisku un neklišejisku. Izrādās - var.

Arī Pierādījums nerisina vieglas tēmas. Pirmais, kas režisoru ieinteresējis lugā - kā idejas dēļ tiek pazaudēta cilvēcība. «Izrāde ir par matemātiķiem un normāliem cilvēkiem. Par māksliniekiem un tiem, kas grib mākslai pieskarties. Par trakumu un normālību. Lai cik mēs jauki būtu kā cilvēki, tiklīdz ir ideja un vēlme kaut ko izdarīt, zaudējam cilvēcību pret saviem tuvākajiem, mīļākajiem cilvēkiem. Tai pašā laikā - kā var nesekot idejai?» jautā V. Sīlis. «Ārkārtīgi skaists stāsts, ap kuru veidojas vesels kosmoss ideju un jautājumu. Man ir svarīgi, lai aktieriem nebūtu garlaicīgi. Un svarīgi, lai stāsts būtu iestudēšanas vērts. Neko citu jau skatītāji nenāk uz teātri skatīties. Vismaz man ir tāda sajūta.»

Kas ir laikmetīgs teātris, režisoraprāt? «Man pēdējā laikā uz šo jautājumu ļoti grūti atbildēt. Sevišķi tagad, kad pēkšņi latviešu teātris grib būt ļoti laikmetīgs. Tas ir meinstrīms - kā atsaukties uz krīzi, kā būt laikmetīgam? Topā ilgu laiku bijusi vienkāršība, un es jūtu, ka kaut kas mainās, bet uz kuru pusi? Kas ir laikmetīgs teātris? Tas, kurā tu saķer cilvēku, viņš pieslēdzas,» režisors saka. Vai laikmetīgs teātris ir labs teātris? «Tieši tā. Vai nu skar tevi, vai ne. Jāatrod tikai viltīgāks veids, kā iedarboties, jo ar bomi pa pieri - tas vairs nestrādā. Kaut gan vajag arī to. Cilvēkiem vienmēr gribēsies lasīt arī romānus, kuros viss ir izstāstīts. Un šī izrāde arī ir tāds grodi izstāstīts romāns. Par laikmetīgu nesauks, kaut gan tur ienāk arī šodiena.»

Visvairāk V. Sīli tomēr nodarbinot jautājums par Nacionālā teātra specifiku. «Esmu redzējis Jaunušana pēdējās izrādes, bet kas ir tas, ko viņš darīja tai laikā, kad bija topā? Kā tas tagad izpaustos? Par to daudz domāju. Tāpēc nedomāju, ka šis ir kas jauns. Tikai dara jauni cilvēki.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?