Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +11 °C
Skaidrs
Pirmdiena, 30. septembris
Menarda, Elma, Elna

Traumētais mugurkauls

«Psiholoģisks pētījums par faktoriem, kas lika cilvēkiem piecelties stāvus un sākt staigāt uz divām kājām,» tā par savu jauno izrādi Latvijas Nacionālajā teātrī raksta režisors Regnārs Vaivars. Homo erectus jeb Staigājošais cilvēks gan vairāk stāsta par tiem otrajiem - faktoriem, kas cilvēkiem šodien liek mesties atkal četrrāpus. Ar jauno iestudējumu Nacionālais teātris Jaunajā zālē ieguvis potenciālu kases gabalu. Protams, ja pieņemam, ka cilvēki zālē būs gatavi pasmieties par sevi.

Nav iestudēta lekcija

Homo erectus ir radošs vācu dramaturģes Ingrīdas Lauzundas darba pārstrādājums. Luga, kas dažādos variantos izdzīvojusies uz Eiropas teātru skatuvēm, visbiežāk traktēta kā sociāli kritiska komēdija, kuras objekts ir kapitālisms. Autore to savā Vertikālas gaitas pētījumā vienādo ar izslīdējušu disku - mežonīgas sāpes sabiedrības ķermenī, deformējot mugurkaulu, traumēta pati vertikālā stāja, ar kuru tā lepojas homo sapiens jeb domājošais cilvēks. Nepārsteidz, ka publikas attieksme pret šādu salīdzinājumu ir neviennozīmīga. Visprecīzāk sajūtas izsaka Slovēnijas gadījums - pēc sajūsminātām atsauksmēm par nesaudzīgo «sabeigtās sabiedrības» kritiku seko atvieglota nopūta. Cik labi, ka pie mums nekas tāds nav pazīstams! Ko lai saka? Latvijai gan traumētā mugurkaula arhetips der kā uzliets. Turklāt - ne tikai šodienas situāciju analizējot. Arī kā apzināti izvēlēta ceļa loģisks nobeigums.

Teātris nav lekcija. Skatītāji neiet uz izrādēm, lai viņiem lasītu morāli. Arī Homo erectus varēja iestudēt kā drāmu. Ņemot vērā apstākļus, kuros šodien dzīvojam, sākot ar gluži stihiskajiem «tīrīšanu» viļņiem darbavietās, beidzot ar psiholoģiskiem faktoriem, cīņām, nodevībām, ko finansiāli nedrošā dzīve nes sev līdzi, - zāle raudātu no pirmās ainas. Režisors iestudējis asprātīgu komēdiju. Piedevām šī it kā izklaide ir neuzbāzīgi piesātināta ar kritiskām piezīmēm un, iespējams, liks aizdomāties, par ko smējāties. Bet smīdina, lūk, kas.

Absurds XXI gadsimtā

Aigara Ozoliņa iekārtoto telpu apdzīvo biroja darbinieki. Izplatās baumas, ka filiāli slēgs, aktuāls kļūst jautājums par nākotni. Darbinieki cits pēc cita tiek iesaukti šefa kabinetā, tad atkal un atkal. Kas tur, aiz slēgtām durvīm, notiek, nav saprotams. Situācija mainās ik brīdi. Loģikas un stabilitātes nekādas. Tikai pieci cilvēki, kas neloģiskā pasaulē cenšas rīkoties loģiski. Notiekošais atgādina absurda dramaturģijas iestudējumu. Varoņi spēlē spēli, kuras noteikumus nezina. Pretinieks, «augstākie spēki», korporatīvo kāpnīšu augšējie pakāpieni, ir arī pati dzīve -iracionāla, nežēlīga. Ko lai dara, ja XXI gadsimtā absurds ir daudz mazāks gan idejās, gan centienos. Ar eksistenciālismu to vairs nesalīdzināt - debesīs šodien, gluži kā K.Skalbes pasakā, iespējams pakārt karoti. Un tomēr - joprojām ir komiski skatīties, kā kāds muļķītis acīmredzami bezcerīgā cīņā mēģina uzvarēt dzīvi. Var piemirsties, kādas cīņas ikdienā izcīnām paši.

No profesionālā viedokļa izrāde sajūsmina. Aktieru ansamblis spēlē un saspēlējas smalki - notiekošā «ne-loģika» ir līdz sīkumiem pamatota tēlu psiholoģijā, pārejas no ainas ainā ir filigrānas. Izrādes notikumi neattīstās lineāri, drīzāk pārplūst no vienas ainas otrā, dažās sekundēs principiāli mainot notikumu centru, apstākļus, sarunas tēmu. Kopsakarības tomēr saglabājas, un tādā kā ķēdes stāsta veidā Homo erectus runā ne jau tikai par Ģirta Liuzinika, Gundara Grasberga, Līgas Vītiņas, Marijas Bērziņas un Artura Krūzkopa varoņiem, bet par sabiedrību kopumā. Turklāt izstāsta vairākus stāstus vai, varbūt var teikt, viena stāsta vairākus līmeņus.

Homo erectus savā veidā ir vispārcilvēciska vai vismaz rietumnieciskai dzīves telpai raksturīga izrāde - tā stāsta par globāliem attiecību trendiem. Maska uz maskas, spēles ar varu, uzvara par katru cenu ir faktori, kas nosaka varoņu rīcību. Izrāde smalki ironizē par šīm un arī citām modernās pasaules domāšanas un rīcības klišejām - vai tas būtu Ģ.Liuzinika un A.Krūzkopa dialogs par «parādīšanu» un «pateikšanu» priekšniekam, L.Vītiņas «spēcīgās biznesa sievietes» hvatka vai žilbinošais G.Grasberga varoņa pārspriedums par komunikablo tējaskrūmu ciešanām. Bet vienlaikus šī ir arī latviska izrāde, viena no nedaudzajām, kas teātrī šobrīd runā par sabiedrībā notiekošo. Galu galā izrādes varoņi līdzinās tūkstošiem latviešu divdesmit un trīsdesmitgadnieku, kuru «jaunajai dzīvei piemērotie» uzskati un vērtības apzināti tika veidotas 90.gados - nepieciešamība būt veiksmīgam, kontrolēt savu dzīvi, būt uzvarētājam. Kas notiek ar cilvēku, kad atklājas - dzīve sevi kontrolēt neļauj? Cik lokans ir moderna cilvēka mugurkauls (ja evolūcija to kā nevajadzīgu jau nav izmetusi no cilvēkam nepieciešamo sastāvdaļu saraksta)? Par to izrāde runā bez didaktikas, ar cilvēcisku līdzcietību.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Stāvoklis starp dzīvību un nāvi

Miruša ķermeņa atdzīvināšana kā romānā par Frankenšteinu varētu būt reālāka, nekā šķiet. Zinātnieki nākuši klajā ar pieņēmumu, ka starp dzīvību un nāvi patiešām ir vēl viens starpposms, kas varētu ...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?