Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +3 °C
Viegls lietus
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona
Var, protams, teikt, ka atrašanās opozīcijā nav nekāda likteņa nolemtība

Atsauce uz... neko

Brīvdienās starp centrālajām ziņām interneta portālos bija redzami Fiskālās disciplīnas padomes preses relīzes atstāstījumi par šīs institūcijas pirmo reizi veikto parlamenta vēlēšanām pieteikto partiju aptauju, kuras mērķis bija noskaidrot politisko spēku piedāvājuma ietekmi uz valsts finansēm. Tēma neapšaubāmi aktuāla. Diemžēl vājā vieta šajā stāstā ir tā, ka vispārīgi secinājumi tika izdarīti vien no piecu politisko organizāciju dotajām atbildēm (situācijā, kad vēlēšanās startēs 16), turklāt, cik noprotams, starp aptaujā vērā ņemtajām (dažas neesot kvalificējušās, jo vēlāk iesūtītas vai ne tādā formātā, kā prasīts) ir atbildes tikai no vienas pašreizējās varas partijas. Tas nozīmē, ka faktiski šāds pētījums nav reprezentatīvs.

Var, protams, teikt, ka atrašanās opozīcijā nav nekāda likteņa nolemtība, pēc vēlēšanām situācija var mainīties, tomēr šajā gadījumā runa ir vairāk par atbildīguma pakāpi, priekšvēlēšanu solījumus bārstot, – tie, kas jau ir pie varas, noteikti savos piedāvājumos ir tuvāki reālajām iespējām (viņiem jebkurā brīdī var nākties taisnoties par jauno solījumu neatbilstību līdz šim veiktajam) nekā tie, kuri vēl tikai rāpjas stikla kalnā un attiecīgi var solīt saviem vēlētājiem kaut vai zvaigznes no debesīm nonest, lai tik kāds nobalso. Te gan taisnības labad jāpiebilst, ka iepriekš pieminētajos īsti nepamatotajos vispārinājumos vainojami arī mani kolēģi žurnālisti, ziņai par aptauju liekot tādus virsrakstus kā: "Aptauja: partijas apņēmīgas palielināt iekasēto nodokļu apmēru līdz 33% no IKP", kas vedina domāt, ka šāda apņemšanās attiecināma uz visām partijām vai vismaz to vairākumu vai ietekmīgāko daļu.

Saistībā ar aptauju dīvainībām nāk prātā vēl viens piemērs. Pēdējā laikā e-pastos visai regulāri saņemu aicinājumus aizpildīt kādas interneta aptauju anketas. Jāsaka, daudzos gadījumos tās ir visai korekti sagatavotas, taču ir brīži, kad, maigi sakot, mulsina. Piemēram, ja no mazpazīstama sociologu kantora uz juridiskas personas adresi (manā gadījumā – velotūrisma asociācijas e-pastu, kas sākas ar info@) pienāk jautājumi par politisko izvēli vēlēšanās. Piedodiet, tā ir haltūra vai pat parodija par socioloģiju, nevis pētījums ar skaidru respondentu atlasi! Bet kāds taču par tā veikšanu maksā un pēc tam izmanto kaut kādiem secinājumiem.

Par šādiem gadījumiem visvairāk pamats bēdāties, protams, tiem, kuri ir patiesi cienīgi saukties par sociologiem. Tāpat jau dažādi pētījumi tiek regulāri publiski apšaubīti. Bet, protams, negatīvu ietekmi izjūt arī plaša sabiedrība, kas arī augstāk aprakstītā veidā tiek "barota" ar nepatiesa satura ziņām.

Top komentāri

Factum Interactive
F
Nez, nez vai no info@ u.tml. adrešu izmantošanas izdarāmi tik tālejoši secinājumi. Pētījumu praksē tas ir veids kā sasniegt arī daļu no tiem, kas privātu e-pastu izmanto reti vai kam tāda varbūt vispār nav. Cieņā, https://klubs.factum.lv/reitingi/
Hūgo Vācietis >no barikād vācietis
BŪTU ĻOTI VĒLAMAS MĒDIJU SARUNAS AR JAUNO PARTIJU > ''LATVIEŠU NACIONĀLISTI" !
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē