Atcerēsimies, konkursā uz VID ģenerāldirektora krēslu pavisam pieteicās 19 pretendentu, no kuriem dalībai konkursa otrajā kārtā tika izvirzīti 11 pretendenti, – acīmredzot tie, kuri no sākotnējā gribētāju skaita ar savu izglītības līmeni, pieredzi un kompetencēm vispār kvalificējās konkursa nosacījumiem. Savukārt jau nākamajā kārtā no atlikušajiem 11 pretendentiem kā reālākie tika izvēlēti vairs tikai četri, no kuriem tad attiecīgi tika izvēlēts un apstiprināšanai VID vadītāja krēslā virzīts jau pieminētais Skujiņš. Tālākā notikumu secība ir labi zināma un gana plaši iztirzāta. Arī daudzu pārsteigums, ka pēc Skujiņa atteikšanās, pēc visa spriežot, konkursa komisija pat nav izskatījusi iespēju VID ģenerāldirektora amatam nominēt kādu no atlikušajiem trim kandidātiem, kuri tika izvērtēti konkursa pēdējā kārtā.
Turklāt būtiski – nav arī dzirdēts atbildīgo amatpersonu argumentēts skaidrojums, kāpēc šāds risinājums netika īstenots. Vai tiešām neviens no pārējiem trim "fināla konkursantiem" nebija pietiekami profesionāls un kompetents, lai tiktu virzīts apstiprināšanai nodokļu administrācijas vadītāja amatā? Vai arī varbūt iemesls ir tas, ka pārējie trīs kandidāti, redzot notikušo skandālu, paši jau laikus ir paziņojuši, ka vairs nevēlas pretendēt uz vakanto amatu? Tajā pašā laikā – ja šie trīs cilvēki nav atteikušies no iespējamas kandidēšanas, vai lēmums par jauna konkursa rīkošanu viņiem būtu uztverams kā fakts, ka, lai arī iekļuvuši noslēguma kārtā, tomēr šie trīs pretendenti ir tālu no pilnības? Un vai līdz ar to šāds amatpersonu lēmums šiem cilvēkiem nebūs skaidrs signāls, ka jaunajā VID ģenerāldirektora konkursā piedalīties vispār nav jēgas?
Vienlaikus – ja patiešām neviens no pārējiem kandidātiem nav pelnījis tikt iecelts VID vadītāja amatā, būtu tikai loģiski, ka atbildīgās amatpersonas procesu sāktu ar pašas konkursa komisijas personāliju kompetences izvērtēšanu, pirms viņiem deleģēt vērtēt citu profesionāļu kompetenci.
Nav īsti arī skaidrs, ko tieši domājis Valsts kancelejas direktors Jānis Citskovskis, paziņojot, ka pirms jauna VID ģenerāldirektora amata konkursa izsludināšanas esot jāsaprot iespējamās izmaiņas konkursa prasībās un ka līdz jauna nodokļu administrācijas vadītāja amata konkursa izsludināšanai tiks analizēta iepriekšējā pieredze un meklēti risinājumi jaunajam konkursam.
Protams, vēl jau ir kāds būtisks jautājums – vai pēc visiem pieredzētajiem skandāliem būs iespējams atrast un pierunāt nākamajā konkursā uz VID vadītāja amatu kandidēt augsta līmeņa profesionāļus ar labu reputāciju? Ir diezgan pamatotas aizdomas, ka daudzi potenciālie kandidāti pateiks stingru nē, nevēloties piedalīties šādos balagānos.
Tālis
TrollisJT