Jāatgādina, ka sākotnējā, 15. martā izplatītajā LETA/ LRT.LT ziņas versijā tika vēstīts, ka Lietuvas premjers teicis – latvieši lietuviešiem "nav brāļi, bet konkurenti", taču Skvernelis apgalvoja, ka esot citēts neprecīzi, un ziņa tika precizēta. (Plašāk par to – portālā www.diena.lv)
Protams, var sašust, ka Lietuvas premjerministrs norādījis – mūsu valsti uztver kā savas valsts konkurenti, taču godīgi jāatzīst, ka arī Latvijas valdības deklarācijā akcentēta konkurence. Deklarācijā ir pat īpaša sadaļa "Labākā biznesa vide Baltijas valstīs", un mūsu valdība sola panākt, ka, piemēram, energoresursu izmaksas ir konkurētspējīgākās Baltijas mērogā, darbaspēka nodokļi ir konkurētspējīgākie visā Baltijā, turklāt arī "infrastruktūra preču un cilvēku mobilitātei, kā arī IKT infrastruktūra ir labākā Baltijas valstīs". Valdības deklarācijā atrodami arī vēl citi solījumi panākt to, ka mūsu valsts pārspēj Lietuvu un Igauniju.
Iespējams, gan Latvijas, gan mūsu dienvidu kaimiņzemes politiķu vidū ir tāda rakstura cilvēki, kuriem psiholoģiski vajag ar kādu sacensties, jo par ko tad īsti konkurē Latvija un Lietuva?
Populārs ir viedoklis, ka vērojama konkurence par ārvalstu investīcijām, taču ir arī piemēri tam, ka vērienīgi uzņēmumi ienākuši visas Baltijas tirgū. Ir dzirdētas bažas, ka notiek cīņa par tranzītkravām, taču Latvijas dzelzceļa prezidents Edvīns Bērziņš Dienai nesen sacīja, ka pasaulē kravu apjoms aug straujāk par transporta infrastruktūras attīstību, un līdz ar to kravu pietiek gan Latvijai, gan Lietuvai. Arī tūrisma eksperti apgalvo, ka daudziem ārvalstu ceļotājiem ir interese par visas Baltijas iepazīšanu, nevis tikai par Latviju vai Lietuvu, līdz ar to pastāv viesnīcu, kafejnīcu un apskates vietu konkurence kvalitātes un cenu ziņā, nevis Baltijas valstu kā ceļojumu galamērķu savstarpējā konkurence.
Un vismaz pagaidām ekonomisti nenorāda uz to, ka Latvija un Lietuva savstarpēji konkurētu par iedzīvotājiem, jo nav novērots, ka cilvēki no Latvijas masveidā pārceltos uz Lietuvu vai arī pretēji – no kaimiņzemes uz mūsu valsti.
To visu ņemot vērā, gan Latvijas, gan Lietuvas politiķiem derētu atcerēties arī par sadarbību, kas nepieciešama, piemēram, projekta Rail Baltica īstenošanai.
Ekonomists 2000
reptilis
Irlielāmērāticams