Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Jārēķinās, ka partneri valdībā ir arī konkurenti vēlēšanās

Labāk tad brīvprātīgi

Saeimā beidzot no ilgstoša sastinguma izkustējies jautājums par normatīvu pilnveidošanu pašvaldību brīvprātīgas apvienošanās nodrošināšanai. Līdz šim vairāk diskutēts par to, kā situācija izskatās "no augšas" – valsts līmeņa –, katru konkrēto gadījumu skatot kontekstā ar citiem, nu šo pieeju ir cerības mainīt, mudinot arī pašas pašvaldības domāt, kādā mērogā to attīstība var būt veiksmīgāka ilgtermiņā.

Šādam savulaik jau iesāktās reformas turpinājumam ar pašvaldību brīvprātīgu apvienošanos bija jānotiek jau sen, diemžēl neko vairāk kā pretējo – vairākas neveiksmīgas un vienu sekmīgu šķelšanos – neesam novērojuši. Tajā pašā laikā visi labi zinām, cik strauji mazinās apdzīvotība daudzās pašvaldībās, un līdz ar to viegli prognozējams, ka kaut kad visai drīzā nākotnē problēma ar pārāk daudzām savus pakalpojumus pildīt nespējīgām pašvaldībām atkal samilztu līdz līmenim, kad bez ķirurģiskas operācijas neiztikt.

Jā, saprotams, ka spēles noteikumu pieņemšana pašvaldību brīvprātīgai apvienošanai vēl nenozīmē, ka tās lielā skaitā tūdaļ pat rausies saplūst, – ir tomēr jāņem vērā kā subjektīvie faktori (esošo deputātu bažas par nepārvēlēšanu, ja tie kaimiņu teritorijā mazāk zināmi), tā arī objektīvie, kas vairāk saistīti ar infrastruktūru – ceļu tīklu, skolām, darbavietām utt. Taču skaidrs, ka gadījumos, ja pašvaldības pašas "nobriedīs" apvienoties, šis lēmums būs balstīts daudz rūpīgākā visu risku un ieguvumu izvērtējumā, nekā tad, ja kaut ko tādu uzspiedīs valdība vai parlaments.

Bet ar reformu "no augšas", kā zināms, ir tā, kā ir, – ar to saistīti lēmumi prasa milzu politisko gribu, gatavību kādu laiku būt īpaši nepopulāram, arī risku būt vispār nostumtam no politiskās skatuves.

Tieši tas ir galvenais iemesls tam, ka par administratīvi teritoriālās reformas nepieciešamību ar mērķi stiprināt pašvaldības politiķi runā visu laiku, taču reāli darbi neseko. Tās iniciatīvas, kas bijušas (piemēram, par sadarbības teritorijām vai apriņķiem), šķiet vairāk butaforiskas, nevis problēmu pēc būtības risinošas. Vēl vairāk – pat ja kādu no koalīcijas partijām pārstāvošs ministrs būtu gatavs nākt klajā ar ļoti konkrētu, izsvērtu, pamatotu iniciatīvu, tam jārēķinās, ka partneri valdībā ir arī konkurenti vēlēšanās un ka panikas celšana par kārtējiem juku laikiem, ko it kā piedāvā konkrētā politiskā spēka pārstāvis, varētu būtiski "sist" pa partijas reitingu ar visām no tā izrietošajām sekām.

Jāpiebilst, ka arī daudzās dažāda līmeņa pašvaldību pārstāvošās nevalstiskās organizācijas bijušas pārāk kūtras ideju ģenerēšanā par to, kādam būtu jābūt Latvijas administratīvi teritoriālajam iedalījumam, raugoties kādas desmitgades perspektīvā.

Top komentāri

1.līmeņa pašvaldības - rajona līmen
1
Katram bija skaidrs, ka jau 90.tajos gados 1.līmeņa pašvaldības bija jāveido rajonu līmenī. Tomēr zaļzemnieku spītība panāca, ka tika izveidots šis nesakarīgais lupatdeķis, kam nu tagad jāļauj "brīvprātīgi" apvienoties. Murgs kaut kāds!
Ļaujiet nodokļus maksāt brīvprātīgi
Ļ
Kāpēc nodokļu maksātājiem ir jāuztur neracionāla un blēdīga pašvaldību administrācija, kura brīvprātīgi negrib apvienoties līdz loģiskam samēram? Ja jau brīvprātīgi, tad visiem! Tad atļaujiet arī iedzīvotājiem ienākuma un nekustamā īpašuma nodokļus maksāt brīvprātīgi.
Pašvaldību administrāciju negausība
P
nokauj Latvijas attīstību
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē