Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Pat vietās, kur katram satiksmes dalībniekam ir izveidots savs pārvietošanās ceļš, tāpat notiek konflikti

Ne tikai pieprasīt, bet arī sniegt pretī

Pilsētas attīstība jāveicina, nevis dalot cilvēkus grupās, bet cenšoties atbildēt uz jautājumu, kā cilvēks pārvietosies pilsētā, – šo domu intervijā Dienai jūnija beigās pauda arhitekts un pilsētvides aktīvists Oto Ozols, kura patiesībā arī raksturo to situāciju, kādā dzīvojam šodien Rīgā. Taču šī intervija lika padomāt mazliet vairāk – ne tikai par pilsētplānošanu kā tādu, bet arī par šīs pilsētplānošanas galveno "mērķa klientu" – cilvēkiem kopumā –, par attieksmi pret dzīvi, attieksmi pret līdzcilvēkiem. Un varbūt tieši tādēļ tā vietā, lai kopīgi meklētu risinājumus un idejas, lai radītu pilsētā vidi, kurā ērti un droši jūtas ikviens, aizvien dažādu iemeslu dēļ vairāk vai mazāk bieži teju katrs nonākam savstarpējās konfliktsituācijās.

Diez vai būs iespējams atrast daudz tādu cilvēku, kuri paši nekad nav bijuši iesaistīti kādā strīdā vai vismaz redzējuši, kā ar savstarpējām "laipnībām" apmainās gājējs un velosipēdists, riteņbraucējs un autovadītājs vai arī autovadītājs un gājējs. Turklāt šo nosacīto trīs "grupu" pārstāvji itin bieži mēdz pakonfliktēt pat savā starpā. Loģiski, ka neviens no šiem satiksmes dalībniekiem nekur nepazudīs un arī nākotnē būs vien jāmēģina kaut kā sadzīvot visiem kopīgā telpā.

Protams, viens no vienkāršākajiem veidiem ir kritizēt pilsētas vadību par gadiem nerisināto infrastruktūras problēmu, kā arī savstarpēji gānīties par "otras grupas" slikto attieksmi pret pārējiem satiksmes dalībniekiem.

Un tomēr – varbūt būtu vērts arī paskatīties kaut nedaudz pašam uz savu uzvedību un rīcību šajā kopīgajā telpā.

Lai arī kā, tomēr nevar gluži apgalvot, ka infrastruktūras nav vispār. Varbūt ne īpaši pārdomāti un sistēmiski loģiski, tomēr ir gan veloceļi, gan ietves, gan arī vairāk vai mazāk izbraucamas ielas automašīnām. Taču pat vietās, kur katram satiksmes dalībniekam ir izveidots savs pārvietošanās ceļš, tāpat notiek konflikti, šķiet, tikai tādēļ, ka aizvien nespējam mainīt paši savu attieksmi.

Joprojām nespēju saprast, kādēļ velobraucējam ir jāpārvietojas pa gājēju ietvi vai ielas braucamo daļu, ja turpat ir izveidots veloceļš, tieši tāpat nav saprotama gājēja nepārvaramā vēlme iet pa veloceļu, nevis pa ietvi. Un diezgan nožēlojami ir redzēt ikdienā tādus autovadītājus, kuri uzskata par pieņemamu novietot automašīnu stāvēšanai (kaut vai īslaicīgi) uz veloceļa vai ietves. Šķiet, te tomēr nebūs īsti vietā lamāt infrastruktūras uzturētājus – te drīzāk būtu pamatots iemesls vispirms katram paskatīties uz sevi un nopietni padomāt par savu rīcību, savu attieksmi pret apkārtējiem.

Ļoti šaubos, vai dzīve pilsētā kļūs drošāka, ja tajā būs ideāli izveidota infrastruktūra ikvienam satiksmes dalībniekam, taču savu attieksmi nemainīs tie, kuriem šķiet, ka tieši viņi ir vissvarīgākie, kam pienākas visas priekšrocības un pārējo līdzcilvēku respekts. Diemžēl tieši šādu indivīdu (kuri savā prātā ir iedomājušies sevi par īpašākiem) dēļ ne uz ielām, ne parkos, ne pagalmos cilvēki nevar justies pilnīgi droši, ka nez no kurienes uzradies «lielceļa karalis» nenotrieks no kājām pašus vai bērnus.

Ļoti gribētos ticēt, ka pamazām tomēr spēsim iemācīties ne tikai pieprasīt, bet arī sniegt pretī. Un te nav runas par infrastruktūru. Te ir runa par pieklājību un attieksmi. 

Top komentāri

Gājējs, bet
G
Visi samesti vienā maisā.. Autovadītāji, kuri nomet šķērsām ietvei vai veloceļam automašīnas, jo slinkums noiet dažus desmitus metu no legālās autostāvvietas. Velobraucēji, kuri aiz bailēm par savu veselību vai pat dzīvību apbrauc pa ietvi uz velojoslas nomestās automašīnas.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē