Pozitīvs rezultāts gan tika iegūts vien tad, kad vienlaikus ar nozares nonākšanu zem kontrolējošo valsts dienestu un sabiedrības uzmanības lupas arī konkrētajā nozarē bija nobriedusi iekšēja nepieciešamība pēc pašattīrīšanās un rezultātā tiešām notika pašu uzņēmēju atbalstīts nozares sakārtošanas process. Veiksmīgs piemērs šajā ziņā ir būvniecība, kurā, lai arī joprojām atgadās pa kādam skandālam, tomēr ir notikuši vērā ņemami uzlabojumi.
Patlaban zem lupas nonācis ēdināšanas bizness, un eļļu ugunij pielējuši paši šīs nozares uzņēmēji, pozicionējot sevi kā upurus, kuriem visi cenšas ieriebt. Te gan jāteic, ka ēdināšanas bizness fundamentāli atšķiras no būvniecības, jo ir cieši saistīts ar tādiem faktoriem kā vietējo iedzīvotāju pirktspēja un ieradumi, ārvalstu tūristu skaits un vēl arī kafejnīcas, restorāna vai bistro atrašanās vieta. Turklāt ēdināšanā, pretēji būvniecībai, Eiropas Savienības nauda nav dominējošā attīstības nodrošinātāja.
Šobrīd rodas iespaids, ka ar ēdināšanas biznesu Latvijā ir visai bēdīgi, – uzņēmēji sūdzas, ka nevar nopelnīt pietiekami daudz naudas, lai veiktu nodokļu maksājumus un nodrošinātu darbiniekiem konkurētspējīgas algas, brīvās vakances neizdodas aizpildīt un kvalitāte ir tāda, kā nu sanāk. Turklāt aizvien spēcīgāku konkurenci kafejnīcām rada dažāda mēroga veikali, kuri aizvien mērķtiecīgāk un plašāk piedāvā gatavo ēdienu klāstu līdzņemšanai.
Sekojot līdzi ēdināšanas biznesa pārstāvju debatēm, kā arī pieredzes stāstiem par sadarbību ar valsts sektoru, rodas iespaids, ka visā konfliktu mudžeklī tiek aizmirsts galvenais ēdināšanas biznesa finansētājs – klients.
Raugoties starptautiskā mērogā, nereti ēdināšanas uzņēmumu panākumu pamatā ir tieši pastāvīgo klientu loks – tie cilvēki, kuri konkrētajā kafejnīcā vai restorānā atgriežas atkal un atkal.
Pie mums daža laba ēdināšanas uzņēmuma apmeklētājus tik nepatīkami pārsteidz gan ēdienu diskutablā kvalitāte, gan savdabīgais apkalpošanas stils, ka viņi nolemj "vairs nekad!", bet tas negatīvi ietekmē visu nozari, arī tos uzņēmumus, kuri strādā korekti, kvalitatīvi un pat izcili.
Anna
Bez centa Latvijā