Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā 0 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Termināļa riski

Neskatoties uz to, ka saistībā ar ģeopolitisko notikumu izraisītajām ekonomiskajām problēmām Eiropas Savienības līmenī patlaban tiek diskutēts par iespēju vismaz uz kādu laiku mainīt attieksmi pret gāzi kā fosilo un attiecīgi dabai nedraudzīgo kurināmo, sagaidāms, ka pārskatāmā nākotnē vismaz ES līmenī atgriezīsies vēlme gāzi aizvien vairāk aizstāt ar atjaunojamajiem energoresursiem teju visās ikdienas jomās.

Šajā kontekstā nevar aizmirst arī Latvijā valdošo noskaņojumu par valsts energoneatkarības paplašināšanu, kas tiešā mērā nozīmē pakāpenisku, taču nenovēršamu atteikšanos no gāzes – vienalga, no kura avota tā nāktu.

Savukārt tas, ka patlaban kā viena no galvenajām prioritātēm mums ir definēta nepieciešamība pilnībā nodrošināties, lai gāzi nebūtu jāpērk no Krievijas, iespējams, ir galvenais iemesls, kādēļ politiskajā līmenī Latvijā aktualizēta ideja par sava sašķidrinātās gāzes (LNG) termināļa būvniecību. Turklāt diezgan drošticami, ka papildu stimulu termināļa idejas virzīšanai rada arī bažas, vai tuvākajā laikā, jo īpaši pirms nākamās apkures sezonas, Latvijā neiestāsies gāzes deficīts, jo patlaban nav nekādas skaidrības, vai un cik daudz LNG Latvija varēs iepirkt caur Klaipēdas (Lietuvā) termināli, kā arī caur Paldiskos (Igaunijā) topošo termināli.

Īstermiņā raugoties, pašiem savs LNG terminālis būtu augsta garantija, ka starptautiskajos tirgos iepirkto gāzi mēs varētu arī savlaicīgi atvest uz savu termināli un "iepumpēt" Inčukalna gāzes krātuvē, nesatraucoties par potenciālajiem riskiem, vai gāzi varēsim laikus saņemt caur kaimiņvalstu termināļiem (te gan jāatgādina, ka šogad Latvijā šāds terminālis tik un tā nevar sākt darbu nekādā veidā).

Taču būtiski ir skatīties arī ilgtermiņā, un šeit attiecīgi parādās jautājums – vai pēc, piemēram, pieciem gadiem, bet tikpat labi jau ātrāk, kad, ļoti iespējams, gāzes deficīts pasaulē būs mazinājies, Baltijas valstīm būs vajadzīgi trīs termināļi. Šajā kontekstā būtiskākais jautājums ir – vai pašreizējā stresa apstākļos valdība spēs konstruktīvi un profesionāli virzīt LNG termināļa ideju tā, lai tā būvniecība tomēr notiktu tikai un vienīgi kā privāts projekts, kur investori uzņemas pilnīgi visus riskus gāzes tirgus krituma gadījumā tieši tādā pašā mērā, kā iespēju gūt peļņu gadījumā, ja gāze aizvien paliks būtisks energoresurss gan visā ES, gan tostarp arī Latvijā? Nebūtu korekti, ja valsts piekristu termināļa būvētāja potenciālos komercriskus sadalīt uz pusēm, bet peļņu veiksmes gadījumā atstāt tikai investoram.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē