Ikvasaras alus dārzus, īslaicīgi uzslietas ēdināšanas teltis festivālu laikā vai pa visu pilsētu pārvietojamus ratiņus ar saldējumu vafeļu tūtiņās nevar uzskatīt par _pop up _tirdzniecību, jo pircējs nebūs īpaši pārsteigts, to ieraugot, turklāt uzņēmējs, visticamāk, to ir regulāri darījis gadu no gadu. Pop up būtībai atbilstošu iestādījumu atvēršanas mērķis ir darboties īslaicīgi vai regulāri, taču nemitīgi mainot atrašanās vietu. Raksturīgi arī tas, ka uzņēmēji šo vietu iekārtojumā iegulda pēc iespējas mazāk līdzekļu. Par pop up veikalu aizsācēju uzskata 1999.gadā Losandželosā dibināto mārketinga kompāniju Govacant. Pirmsākumos tā nāca klajā ar ideju par veikalu, kurā pārdod tikai konkrētu zīmolu produktus ierobežotā skaitā. Koncepts izrādījās tik veiksmīgs, ka veikalu regulāri nācās slēgt jau dažas stundas pēc atvēršanas, jo visa sagādātā partija no plauktiem bija nozudusi. Vēlāk_ Govacant darboņiem prātā iešāvās jauns veids, kā cilvēkos izraisīt iepirkšanās trīsas, saceļot vēl lielāku ažiotāžu ap šo procesu. Proti, pēc tam kad preces nopārdotas un veikala durvis aizslēgtas, nākamreiz tās tiek vērtas pavisam citā vietā. Pirmā pop up radītāji ar šo konceptu veiksmīgi pelna arī tagad, strādājot ar tādiem zīmoliem kā Sony Music, Woolite, Puma _u.c. Šodien dažādi pop up veikali, ēstuves un citu pakalpojumu sniegšanas vietas pasaules lielpilsētās uzplaiksnī regulāri. Londonā pirms pāris gadiem atklāts arī pasaulē pirmais pop up iepirkšanās centrs Box Park. Tā izskats attaisno nosaukumu, jo lielveikals sastāv no vairākiem desmitiem konteineru, kuros uz noteiktu laiku iemājo arvien jauni zīmoli. Atbilstoši pop up būtībai paredzēts, ka arī BoxPark savu pastāvēšanu beigs pēc diviem gadiem. Paredzams, ka nākotnē īslaicīgās pop up tirdzniecības popularitāte ies plašumā, jo tradicionālos veikalus izkonkurēs pārdošana internetā. Proti, internetā nopērkamie zīmoli savas preces spēj piedāvāt lētāk, jo to īpašniekiem nav jāmaksā par komercplatības īri. Lielbritānijas mazumtirdzniecības pētījumu centrs lēš, ka nākamo piecu gadu laikā Lielbritānijā aizvērsies aptuveni 60 000 veikalu. Līdz ar to viens no iznomātāju glābiņiem varētu būt īslaicīga telpu īre dažādiem pop up. Latvijā par pirmo pop up aizsācēju tiek uzskatīta veikala Christmas PopUp Store īpašniece Līva Jaunozola. Veikals tika atklāts adventes laikā pirms nepilniem diviem gadiem ar domu, ka atbilstoši pop up konceptam tas darbosies pusotru mēnesi. Neapdzīvotā Kaļķu ielas ēka šķita labi piemērota īslaicīgam Ziemassvētku dāvanu veikalam, jo drīz tajā bija paredzēts sākt renovāciju. Taču mājas atdzimšana vairākkārt ir atlikta tik tālu, ka novembrī Christmas PopUp Store, visticamāk, varēs atzīmēt otro jubileju. "Tad, kad mums iestājas rutīna, mēs taisām veikalu ciet, pārkārtojam un nomainām tematiku. Tagad jau mēs spējam pilnībā visu pārkārtot trīs dienās," smej veikala saimniece. Pop up sāls šajā veikaliņā esot meklējama arī tajā, ka nekad īsti nav zināms, cik ilgi tam būs lemts darboties. "Tas ir ļoti labs start up (atspēriena punkts, no angļu val.) jaunajiem uzņēmējiem un ražotājiem, lai testētu savu produktu un tad domātu, vai pēc tam darboties tālāk. Parasti viss notiek nepareizi — iekārto telpas, iegulda lielu naudu, bet pēc tam tikai sāk domāt: vai, cilvēki nenāk," norāda Jaunozola. Tāpat šāds koncepts spējot labi noturēt klienta uzmanību, citādi pircējs ātri zaudē azartu. Iepirkšanās neprāta modināšanā Jaunozola ir lietpratēja, jo vairākas reizes gadā viņa rīko Andeli Mandeli - tirdziņu, kurā sievietes vienas dienas garumā atbrīvojas no savas garderobes, pārdodot apnikušos vai varbūt ne reizi neuzvilktos apģērbus, apavus un aksesuārus. Vienā no pēdējām reizēm esot sanākušas vairāk nekā 800 pārdevēju un daudzreiz kuplāks pircēju skaits. Par citiem pop up veidiem Latvijā lasiet 2.augusta žurnālā Sestdiena!
Kacinošais bizness
Pasauli pārņēmušais pop up mārketinga trends, kas pircēju acīs strauji iešķiļ patēriņa dzirksteli, kļūst arvien populārāks arī Latvijā. Vārds pop up tiešā tulkojumā no angļu valodas nozīmē - uznirt vai negaidīti uzrasties, ar līdzīgu nozīmi tas tiek lietots arī mārketingā. Proti, pop up veikali, restorāni vai bāri tiek atvērti negaidītā vietās uz salīdzinoši īsu laiku - atkarībā no biznesa veida tā var būt gan viena diena, gan gads.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.