Iepriekš žurnāls TopGear kopīgi ar CSDD un vairākiem partneriem Lietuvā aizvadījuši eksperimentu, trieciena testā pārbaudot avārijā smagi cietuša un vēlāk atjaunota lietota auto drošību. Testā atklājās, ka «atdzīvinātais» auto ir ievērojami neizturīgāks, tāpēc CSDD nolēmusi izveidot darba grupu, kurā darbojas Satiksmes ministrijas, CSDD, Valsts policijas, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja un Auto asociācijas pārstāvji un kura izstrādās priekšlikumus bīstamu «atdzīvināto» automašīnu izskaušanai no satiksmes.
Jāizvairās kropļot tirgu
«Ideja pati par sevi ir laba. Tomēr tā informācija, kas par to ir izskanējusi līdz šim, raisa bažas, vai ar mēģinājumiem izskaust šos automobiļus netiek maskēta vēlme pārdalīt auto remontu tirgu par labu šauram tirgus dalībnieku lokam,» uzsver Latvijas Lietoto auto tirgotāju asociācijas un uzņēmuma Provento vadītājs Uģis Vītols. Pirms lēmuma pieņemšanas priekšlikumi tomēr būtu rūpīgi jāizdiskutē ekspertiem, viņš norāda, uzsverot, ka avārijās cietušu automašīnu ir ļoti daudz, tomēr nav nekādas drošas statistikas, kas pierādītu, ka šādu atdzīvināto auto ir tik daudz, lai to būtu pamats uzskatīt par problēmu. Ir svarīgi, lai iespējamo ierobežojumu dēļ autovadītāji nesāktu slēpt avārijas un lai no autoremonta tirgus netiktu izspiesti mazākie tirgus spēlētāji, kuri, pēc U. Vītola novērojumiem, dažos gadījumos strādā līdzvērtīgi, piemēram, oficiālo dīleru autoservisiem vai pat sniedz tiem savus pakalpojumus. Latvijas Lietoto auto tirgotāju asociācijas pārstāvis uzskata, ka atbalstāma būtu prakse automašīnām pēc smagām avārijām veikt papildu tehnisko pārbaudi, kā tas notiek Vācijā.
Arī auto tirdzniecības uzņēmuma BRC Autocentrs direktors Aldis Pīlēns pret CSDD ieceri izturas ar piesardzību, norādot, ka kopumā iecere ir vērtējama pozitīvi, tomēr bažas raisa iespēja, ka ar pastiprinātu kontroli saskarsies vienīgi jau Latvijā reģistrēti auto, savukārt no ārvalstīm joprojām būs iespējams ievest arī no «miroņiem augšāmceltus» auto. «Svarīgi, lai šie soļi nekļūst par līdzekli budžeta pildīšanai un lai tehniskā apskate automašīnām netiktu anulēta par katru niecīgāko sadursmi,» ir pārliecināts A. Pīlēns.
Riska grupā - populārākie
Apdrošinātāju novērojumi liecina, ka par «atdzīvinātajiem» auto Latvijā nevar runāt kā par masveida problēmu, tāpēc apdrošinātāji neveic šādu auto uzskaiti, norāda Latvijas Apdrošinātāju asociācijas vadītājs Jānis Abāšins. Apdrošinātāju novērojami par šādiem auto arī apstiprina eksperimentos gūto rezultātu par to, ka šie auto ir neizturīgāki, bet pirms avārijas apdrošinātājiem šos defektus bieži vien pamanīt neizdodas. No apdrošinātāju viedokļa būtu svarīga pagaidām vēl nestrādājošā informācijas apmaiņa starp ES valsīm, kura ierobežotu ūdens bojātu vai «lāpītu» auto ieplūšanu Latvijā, norāda J. Abāšins.
Savukārt auto tirdzniecības un remonta uzņēmuma Mūsa Motors pārstāvis Gunārs Bebrišs atzīst, ka viņa pārstāvētajā uzņēmumā, kas galvenokārt apkalpo Volvo markas automašīnas, ar «lipinātajiem» auto nākas saskarties reti. Tas ir saistīts ar faktu, ka Volvo automašīnu virsbūves to konstruktīvo īpatnību dēļ ir grūtāk remontējamas, bet paši auto ir retāk sastopami nekā, piemēram, BMW vai Audi, skaidro G. Bebrišs. Viņš uzskata, ka CSDD plānotie pasākumi varētu uzlabot kontroli pār autoservisu un apdrošinātāju darbu, tomēr kopumā nav pamata «lipinātos auto» uzskatīt par ļoti lielu problēmu, jo autoservisos darbinieki ar īpašas speciālas aparatūras palīdzību atklāj viegli.
Arī auto remonta uzņēmuma Auto eksperts vadītājs Grigorijs Grundštoks norāda, ka autoservisu meistari šādus nekvalitatīvi remontētus auto pamana viegli un dažkārt ir spiesti arī to virsbūvi labot atkārtoti. «Daudzos gadījumos automašīnas arī pēc avārijas būtu remontējamas un ekspluatējamas bez problēmām. Tomēr remonti mēdz būt pavirši - piemēram, metināšana veikta tik nekvalitatīvi, ka, grozot auto stūri, automašīnai kustas akumulatora nodalījums,» skaidro G. Grundštoks. «Atdzīvinātie auto veido aptuveni 3-5% no kopējā autoparka, bet kopējais skaits varētu būt lielāks, jo autoservisā tos pamana tad, ja defekti ir lieli vai veicot ar virsbūvi saistītus darbus,» saka eksperts. Visbiežāk «atdzīvināšanai» tiek pakļauti Latvijā populāro BMW un Audi marku automobiļi, viņš norāda.