Latgales vēstniecībā Gors Rēzeknē līdz 31. oktobrim skatāma Latvijas laikmetīgā dizaina ekspozīcija Situācija, kas ir notikumu cikla Dizaina manifestācija ceturtā un noslēdzošā ekspozīcija.
Dizaina manifestācija ir unikāls projekts, kas četrās savstarpēji saistītās ekspozīcijās - Reputācija, Humanizācija, Informācija un Situācija - ar vērienu reprezentē mūsu valstī radītā dizaina sniegumu pēdējos piecpadsmit gados. Cikla Dizaina manifestācija līdzkuratore Dita Danosa stāsta, ka izstādes Situācija galvenais uzdevums ir demonstrēt Latvijas dizaineru sasniegumus starptautiskajā arēnā. «Visi 19 izstādē skatāmie darbi ir saņēmuši respektablas balvas starptautiskos konkursos - piemēram, World Summit Award Mobile Content, red dot design award, Cannes Lion, EGD Global Design Award, Art Directors Club Europe un citas,» stāsta D. Danosa. Projekta mērķis ir veicināt sabiedrības izpratni par tiesībām uz dizainu, kā arī rādīt dizaina pielietojuma veidus un iespējas, demonstrēt tieši Latvijas dizaina kvalitāti un pieejamību. «Dizains nebūt nav kaut kas tāls un ekskluzīvs, bet gan ir mums līdzās ikdienā - gan produktos, gan pakalpojumos,» skaidro D. Danosa. Sasniegumu demonstrēšana palīdz industrijai attīstīties, ceļot dizaineru pašapziņu un parādot attīstības nišas, vienlaikus arī padara dizainu pieejamāku - tāpēc, ka saprotamāku. «Dizaina manifestācija nenozīmē tikai izstādes. Norisinājās arī citi dizaina notikumi - Modes manifestācija, dizaina pastaigas, sarunas, diskusijas un darbnīcas, arī aptauja. Dizaina nozares profesionāļi definēja būtiskākos jautājumus, nosauca jomas, kurās vislabāk izdevies gūt sasniegumus, kā arī kvalitātes, kādām jāpiemīt produktam, ja tas vēlas pretendēt uz dizaina izstrādājuma nišu,» atklāj ekspozīcijas līdzkuratore.
Ekspozīcijā Situācija apskatāmi dizaina fakti par 19 izciliem Latvijas dizaina objektiem produktu, iepakojuma, grafikas, modes, interjera, ekspozīciju, mobilo lietotņu un dizaina menedžmenta jomā. Tā pārstāv tādus vārdus kā an&angel, Cliq Premium, Riga ChAIR, MADARA Cosmetics, MAREUNROL'S, Latvijas Banka, !Mooz, aģentūra CUBE, GIGI Bloks, Maija Rozenfelde, Marta Zariņa-Ģelze, Voldemārs Dūdums, dizaina studija NEOKLASIKA un Zaigas Gailes birojs. «Vārdi un produkti ir ļoti dažādi, un mēs profesionāļu (tajā skaitā - ārzemju pārstāvju) lokā esam daudz diskutējuši, kāds tad īsti ir Latvijas dizains. Kas tam raksturīgs? Ja jāatrod kopsaucējs, tad var teikt: latvieši liek uzsvaru uz dabiskiem materiāliem - koku, tekstilu ar dažādām faktūrām, stiklu, arī metālu. Svarīga ir funkcionalitāte, tādēļ dizains bieži vien ir lakonisks. Ir arī vēlme radīt ilgstpējīgu produktu, lai tas būtu ergonomisks, dabai draudzīgs, pārstrādājams. Dizaina jomā esam līdzīgi skandināviem,» uzskata D. Danosa.