Šogad uzņēmumam aprit 20 gadu, un ir ārkārtīgi interesanti atskatīties uz šiem gadiem, kā attīstījušās tehnoloģijas, biznesa iespējas un vide, pavērot patērētāju uzvedību, kas šo gadu laikā bijusi ļoti mainīga un kas neapšaubāmi ir mūsu tirgus galvenais noteicējs.
Atgriežoties vēlreiz 90. gadu sākumā, kad tika atvērts pirmais Euroskor veikals, kas arī bija pirmais apavu veikals Latvijā pēc neatkarības atgūšanas, piedzīvojām visu mūsdienu uzņēmēju sapni - pie veikala stāvēja rindas un cilvēki pirka visu pēc kārtas. Cilvēki bija izsalkuši pēc iespējas iepirkties, jo padomju laikos daudzu lietu vai nu vispār nebija, vai bija ļoti grūti iegādāties. Pēc zināma laika patērētājs saprata, ka viņam vairs nav jāuztraucas, ka kādā dienā atkal atgriezīsies veco laiku nedienas ar preču deficītu un lietas nenotiek pēc plāna, bet reālā tirgus pieprasījuma. Tas atkal ieviesa izmaiņas, un cilvēki kļuva piesardzīgāki, arvien lielāku uzmanību pievēršot cenai.
Tad nāca treknie gadi. Arī mēs veikalos izjutām, ka cilvēkiem ir nauda un viņi ir optimistiski noskaņoti, ne tikai vairāk iepērkoties, bet arī izvēloties arvien dārgākus apavus. Līdzīgi ekonomikas attīstībai valstī arī patēriņš turpināja augt, un cilvēki gribēja dzīvot labāk. Viss bija pārāk skaisti, lai tā būtu patiesība vēl ilgu laiku, jo, jāatzīst, dzīvojām virs saviem ienākumiem.
Lai arī krīzes sekas nebija patīkamas nevienam, šodien, kad tā tikpat kā pārvarēta, jāatzīst, ka tā ir gan mūs, uzņēmējus, piespiedusi strādāt gudrāk un elastīgāk, gan patērētājiem likusi pareizāk uztvert tirgu. Tagad patērētājs vairs nestāv rindās un neizvēlas lētāko vai dārgāko, bet cenšas atrast vidusceļu. Šodien cilvēki vairs neiepērkas tik bieži un impulsīvi, taču kurpes joprojām valkā. Vienīgi tagad pircējiem ir daudz vairāk pieredzes, līdz ar to viņi kļuvuši prasīgāki pret cenas atbilstību kvalitātei.
Šogad, apritot Euroskor 20 gadiem, ir skaidrs, ka darbs ar patērētāju nav bijis viegls, taču tas devis rezultātu - mums izdevies ne vien saglabāt to pašu veikalu skaitu, kāds bija pirms krīzes, bet palielināt līdz 34 veikaliem. Esam lielākais apavu mazumtirgotājs Latvijā ar apgrozījumu aizvadītajā gadā virs septiņiem miljoniem latu, un visos šajos gados esam pārdevuši jau trīs miljonus apavu pāru. Joprojām esam nacionālā kapitāla uzņēmums, un ikdienā nodarbinām ap 120 cilvēku.
Lai arī esam novērojuši, ka iepriekšējā gadā atsākusi pieaugt iedzīvotāju pirktspēja, vēl jāpaiet zināmam laikam, lai par to varētu runāt kā par stabilu tendenci. Cilvēki joprojām turpina rūpīgi izvērtēt katru pirkumu, kur tieši lielāka atsaucība jūtama akciju un kampaņu laikā, taču, neskatoties uz to, mēs nākotnē raugāmies ar optimismu, jo, atskatoties uz patērētāju uzvedību kopumā, varam teikt, ka pēc krīzes palēnām atgriežas cikls ar augšupejošu tendenci. Tomēr atslābt nevar - jāturpina izprast patērētāju un jāstrādā pēc vienkārša tirgus likuma principa: visu nosaka pircējs.* SIA EUROSKOR LATVIJĀ valdes loceklis