Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +6 °C
Daļēji apmācies
Ceturtdiena, 14. novembris
Fricis, Vikentijs

Nebūtu Eiropas fondu naudas, nebūtu labo darbu

Pirmie četri gadi jauno 110 novadu un deviņu lielo pilsētu robežās pēc administratīvi teritoriālās reformas ieies vēsturē ar pārraktām pilsētu ielām, gaidīšanu pie remontu laikā izvietotiem luksoforiem un cerību kādreiz pārvietoties pa sakārtotām ielām, kā arī baudīt labu dzeramo ūdeni. Gandrīz visās pašvaldībās, kuras kopš pagājušā gada oktobra Diena apmeklējusi, lai izpētītu, kam pieder Latvijas pilsētas, ir nācies vērot šādu ainu.

Daudzviet par Eiropas fondu naudu tiek īstenoti ūdenssaimniecības attīstības projekti un remontētas ielas. Tas arī ir galvenais, ar ko vēlēšanu kampaņā lepojas tie vietējie deputāti, kuri ir pie varas.

Eiropas finansējums, par kura pieejamību valdība un Latvijas Pašvaldību savienība vienojās krīzes laikā, faktiski bija vienīgais teritoriju ekonomiskās attīstības instruments šajā sasaukumā. To atzīst gan Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdētājs Andris Jaunsleinis, gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts sekretārs Aleksandrs Antonovs.

Būves ceļ pašapziņu

Pēdējos gados dažās pilsētās ir uzbūvēti ļoti skaisti objekti, kas guvuši atzinību kā unikālas vai arhitektoniski veiksmīgas celtnes. To vidū ir, piemēram, Rēzeknes koncertzāle, Marka Rotko Mākslas centrs Daugavpilī, Saldus Mūzikas un mākslas skola, tilts pār Gauju Valmierā, kas tautā jau ir nodēvēts par Boķa ribām, kā arī gājēju tilts Jelgavā - to ļaudis nosaukuši par Rāviņa līko. Vārdi doti par godu ilggadējiem pašvaldību vadītājiem Inesim Boķim un Andrim Rāviņam. Šajos objektos galvenais finanšu avots bijis Eiropas Reģionālās attīstības fonds. Jelgavas domes opozīcija apšauba tēriņu lietderību, jo jaunais tilts ir rokas stiepiena attālumā no vecā tilta, savukārt Jelgavas mērs priecājas par Lauksaimniecības universitātes studentu plūsmu pār jauno objektu.

Vairākas minētās celtnes pozitīvi ietekmē teritorijas reputāciju, bet daļā gadījumu «pietrūkst ekonomiskās attīstības veicinoša elementa», teica VARAM valsts sekretārs A. Antonovs. Viņš Eiropas fondu naudas ieguldījumu vispirms saredz iespēju radīšanā uzņēmējiem - lai komersantiem būtu nepieciešamā infrastruktūra un pakalpojumi. «Mēs atzīstam pašvaldību tiesības lemt par tādiem projektiem, kas varētu mainīt vizuālo izskatu un vairot iedzīvotāju pašapziņu, bet mēs vispirms skatāmies uz investīcijām, kas veicinās ekonomisko attīstību,» sacīja ministrijas pārstāvis.

Vēl viens vietējo līderu trumpis kampaņā ir ūdenssaimniecības attīstības projekti, kuru īstenošana turpināsies arī nākamajā sasaukumā līdz 2015. gadam, - no 102 projektiem ir pabeigti tikai 28. Taču tagad sāk atklāties, ka iedzīvotāju interese pieslēgties maģistrālajiem vadiem, lai iegūtu kvalitatīvu dzeramo ūdeni un ierīkotu kanalizāciju, nesakrīt ar sākotnējām prognozēm. Tās noteiktas pēc ekonomiski labākos laikos veiktajām aptaujām.

Pieslēgšanās izmaksas ir vismaz 200 latu, bet lielā daļā gadījumu - vairāk. Tas neatbilst privātmāju īpašnieku tagadējai rocībai. Ventspils domes priekšsēdētāja pirmais vietnieks Jānis Vītoliņš ir pārliecināts, ka pašvaldība atradīs veidu, kā nodrošināt pieslēgumus privātmājām, taču lielai daļai novadu un pilsētu tādas iespējas nav. VARAM piedāvās likumā paredzēt kārtību, kādā pašvaldības privātmājās varēs ierīkot pieslēgumu, par ko iedzīvotāji pakāpeniski varētu norēķinātos ar vietējo varu.

Atjaunos investīcijas

Iepriekš labajos gados vietējie līderi varēja palielīties vēlētājiem ar ieguldījumiem infrastruktūrā, ko, pateicoties politiskajai piederībai, bija izcīnījuši no valsts investīciju programmas jeb VIP. Līdz ar atteikšanos no VIP, kurā daļu summas treknajos gados Saeimā dalīja pēc partiju kvotām, ir mazinājusies arī pašvaldību vadītāju partijas piederības nozīme. Šajā sasaukumā bija jāiztur konkurence ES projektu konkursos, kur gan arī noderēja modrība un izveicība, lai nepalaistu garām iespējas. Tomēr savs pārstāvis Saeimā dažviet joprojām šķiet teritorijas labklājībai būtisks resurss. Kā pirmais šajā kontekstā minēts Saeimas deputāts Jānis Klaužs (ZZS), bez kura ieguldījuma Līvāni, iespējams, nebūtu tā atkopušies. Līvāni, Daugavpils un Rēzekne bija vienīgās Latgales pašvaldības, kas vēl Tautas partijas valdīšanas laikā iepriekšējo domju pilnvaru periodā iekļuva izredzēto 17 pilsētu sarakstā un varēja pretendēt uz ES pilsētvides finansējumu infrastruktūras attīstībai. Tā bija šo pašvaldību priekšrocība, jo vienlaikus tām bija pieejamas arī citas ES fondu iespējas.

Arī nākamajā sasaukumā būs izredzēto saraksts, kas tagad ir noteikts Nacionālajā attīstības plānā kā modelis «9 plus 21». Ne visas tajā minētās pašvaldības iepriekš varēja pretendēt uz pilsētvides naudu. Tā nepienācās, piemēram, Krāslavai, Preiļiem, Tukumam. Reģionālās attīstības centru modelī «9 plus 21» ir visas bijušās rajonu centru pilsētas, kā arī Smiltene, Sigulda un Līvāni. Latvijas Pašvaldību savienība jau izteikusi protestu pret šādu pieeju, kas pārējām 89 pašvaldībām - turklāt arī spēcīgiem novadiem - ierobežos pieeju ES fondu resursiem.

«Nav visiem viss pieejams, un arī nākotnē nebūs. Tas, ka tu neesi superlīgā, nenozīmē, ka jājūtas pazemotam. Ir superlīga - 30 attīstības centri, kuros valsts ir izvēlējusies ieguldīt -, un arī citi ir malači,» sacīja A. Antonovs. Pārējām 89 pašvaldībām valsts varētu piedāvāt atjaunot valsts investīciju programmu, kuras dotācijas dalītu līdzīgi kā ES fondu naudu pēc skaidriem un saprotamiem kritērijiem. Pirmo finansējumu varētu saņemt 2014. gadā, un tie būtu 10 miljoni latu, 2015. gadā - 20 miljoni latu, 2016. gadā un turpmāk - 30 miljoni latu. «Tā ir atbilde, kas paliek mazākām pašvaldībām. To var uztvert arī kā spiedienu tām saskatīt savu nākotni sadarbībā ar tiem, kas jau ir nosaukti par attīstības centriem,» sacīja ministrijas pārstāvis.

Viņš neslēpj plānus panākt pašvaldību tālāku apvienošanos, jo novadi teritorijas un iedzīvotāju skaita ziņā ir ļoti dažādi, tāpēc nespēj vienādi attīstīties, pēc pirmajiem četriem jaunajās robežās aizvadītajiem gadiem tas ir kļuvis skaidrāk redzams.

Attīstība ir veiksmīgāka tur, kur pilsēta ir kopā ar lauku teritoriju, kā Gulbenes, Kuldīgas, Saldus, Tukuma, Madonas novadā. Savukārt Rēzeknes, Daugavpils un Ventspils novadam nav šādu attīstības centru, bet «Liepājā ir vēl sliktāka situācija - tur pie pilsētas ir nevis viena, bet četras samērā mazas pašvaldības», teica A. Antonovs. No viņa teiktā izriet, ka ir nolūks salikt kopā ar lauku teritorijām arī lielās pilsētas.

«Godpilnais nosaukums nāk ar pienākumiem, un pienākums ir parūpēties par apkārtesošo teritoriju. Nevar viens būt apzeltīts, bet otrs dubļos,» uzskata VARAM pārstāvis. No reģionālās attīstības centriem tiks gaidīta stratēģija, kas paredzētu naudas ieguldījumus visā teritorijā, «uz kuru izplešas tās ekonomiskā ietekme».

A. Antonovs sacīja: «Mēs piedāvājam brīvprātīgu apvienošanos. Vai tā pārvērtīsies par piespiedu apvienošanos? Ļoti iespējams.» Viņš vēl nekonkretizē, vai pēc četriem gadiem pašvaldību vēlēšanas notiks mazākā skaitā pašvaldību. Šajā sasaukumā neviens nav izšķīries par iekļaušanos lielākā novadā, bet Rojas novads sadalījās Rojas novadā un Mērsraga novadā. «Katram ir tiesības uz savu viedokli,» sacīja LPS priekšsēdis A. Jaunsleinis. Viņaprāt, VARAM strādā cilvēki, kuriem nav pieredzes. «Šo sadarbību nevarēs nodrošināt no augšas. Novadu un pilsētu cilvēkiem pašiem abpusēji ir jāgrib izveidot šādu modeli, un gan vieniem, gan otriem ir jāredz ieguvumi no tā,» teica A. Jaunsleinis.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Saldus Mūzikas un mākslas skola

Projekta izmaksas - 5,4 miljoni latu (ERAF finansējums - 4,3 miljoni latu, pašvaldības līdzfinansējums - 1,0 miljons latu, valsts budžeta finansējums - 113 127 lati). Darbu izpildītājs: SIA Arčers

Rekonstruētais tilts pār Gauju Valmierā

Projekta izmaksas - 1,7 miljoni latu (ES finansējums - 1,4 miljoni latu, pašvaldības līdzfinansējums - 223 260 latu, valsts budžeta finansējums - 39 398 lati). Darbu izpildītājs: SIA Viadukts

Gājēju tilts Jelgavā

Jāņa Čakstes bulvāra rekonstrukcijas un jaunā gājēju tilta projekta kopējās izmaksas - 6,4 miljoni latu, no tām tilta izbūve - 800 000 latu. Darbu izpildītājs: SIA Tilts

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?