Pirmais lielremonts simtgadē
Pievienot komentāru
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.
Bez nosaukuma
Māra Lāce, LNMM direktore
Pie Jāņa Tīdemaņa gleznas Šķirtās
sievas, 1934
Man patīk to mākslinieku darbi, kuri ļoti
aktīvi, temperamentīgi un intensīvi strādā ar krāsu. Latvijas XX
gadsimta 30. g adu glezniecībā tāds neapšaubāmi bija Jānis
Tīdemanis. Šis viņa darbs pie mums nonāca ļoti savdabīgā ceļā - 90.
gadu sākumā šī un vēl cita J. Tīdemaņa glezna tika nozagta no kādas
privātpersonas Rīgā. Turklāt gleznas tika nozagtas ļoti brutālā
veidā, izgriežot ar nazi audeklus no ķīļrāmja. Tas darbam nodara
ārkārtīgi lielu skādi, un, kad policija zagļus notvēra, gleznu
saimnieki piedāvāja muzejam tās nopirkt. Muzejs atrada tādu
iespēju, un ar lielām mūsu restauratoru pūlēm abas gleznas atkal ir
savā sākotnējā izskatā.
Bez nosaukuma
Jānis Mitrēvics, gleznotājs, digitālo muzeja ekspozīciju
veidotājs
pie Vilhelma Purvīša gleznas Pavasara ūdeņi
(Maestoso, ~1910)
Likumsakarīgi, jo pašam 1994. gadā tapa
izstāde instalācija Jānis Mitrēvics izstāda Vilhelmu Purvīti. Arī
gleznotāja 50 gadu jubilejas izstāde bija skatāma LNMM telpās. «Tā
māja ir diezgan pompoza. Bērns varētu nobaidīties no lielām
kolonnām, augstiem griestiem. Tomēr tā nav vēsa un atsvešināta.
Manā sajūtā muzejam vienmēr ir bijusi draudzīga aura. Laiki ir
mainījušies visvisādi, bet muzejs manā skatījumā vienmēr ir bijusi
stabila vērība. Remonts ir jātaisa tehnisku iemeslu dēļ un arī
tāpēc, ka mūsdienās muzejs ir alternatīva lielveikalam. Brīvdienās
cilvēks brauc uz lielveikalu ne jau vienmēr tāpēc, ka viņam vajag
kaut ko pirkt - gan apskatīties bodi, gan pirkt, gan bērniem kaut
ko darīt... Muzejs no padomju laikiem ir palicis kā sabiedrisks
kultūras nams. Ap to vajag visu ko apkārt - kafejnīcas, nodarbību
telpas bērniem utt. - tas jau ir pašsaprotami. Man šausmīgi
nepatīk, ka muzejiem kaut ko piebūvē klāt. Tāpēc LNMM projekts, ka
viss ir zem zemes, ir ļoti labi - būs atrisinātas visas problēmas,
bet nebūs pēc kontrasta principa pielikta klāt kaste.
Foto -
Kristaps Kalns, Dienas mediji
Bez nosaukuma
Māra Briška, LNMM ekspozīcijas uzraudze
Pie Pētera Kundziņa
gleznas Cūkgans, 1928
Redziet, cik mazs ir gleznā redzamais
cūkgans, basām kājām, nobijies no negaisa, kas tuvojas. Var redzēt,
viņa mājas ir tālu, viņš šeit ir gluži viens, patvēruma nav. Tomēr
viņš varonīgi pilda savu pienākumu. Es atceros, bērnībā mani šī
glezna gluži vai šokēja ar savu emocionālo stāstu, ko tajā ir
ielicis mākslinieks. Man šī aizkustinājuma sajūta ir palikusi līdz
šodienai, un tāpēc šis darbs man ir tik īpašs. Es gribu pieminēt
arī Kārļa Padega darbus, par kuriem ir milzīgi liela apmeklētāju
interese (patlaban LNMM skatāmas divas K. Padega simtgadei veltītas
izstādes - aut.) un kuri noteikti jāapskata, kamēr muzejs vēl ir
vaļā.
Foto - Kristaps Kalns, Dienas mediji
Seko mums
Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!
Ziņas e-pastā
Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!
0 komentāri