Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +2 °C
Viegls lietus
Pirmdiena, 11. novembris
Rainers, Nellija, Ojārs

Prieks darboties pelnot

«Galvenais impulss bija nevis lai pelnītu, bet lai gūtu zināmu piepildījumu,» par pērnvasar sākto biznesa projektu Zeltīte Tattoos, kas piedāvā zelta ķermeņa uzlīmes jeb īslaicīgus tetovējumus, saka viena no tā īstenotājām Ketrina Ozola. Kopā ar draudzenēm Alisi Kučinsku un Mārīti Aleksandru Silavu viņas šajā projektā atļāvušās realizēt savas idejas, kuras īstenot pamatdarbā nav iespējas.

«Pašas to saucām par biznesa skolu. Eksperimentējām, daudz ko iemācījāmies,» teic K. Ozola un stāsta, ka galvenais ieguvums, darbojoties ar Zeltīte Tattoos, esot ticība sev, saviem spēkiem un uzkrātajām zināšanām, pašapziņa, arī daudz jaunu kontaktu. Kā patīkama pievienotā vērtība pēc laika nākusi arī peļņa, kas nu trijotnei papildina pamatdarbā gūtos ienākumus.

Zelta uzlīmju lavīna

Biznesa idejas draudzenes «mētājušas» jau kādu laiku, līdz Indijā uz meiteņu kājām pamanīja zelta ķermeņa uzlīmes. Iepatikās. Šķita - kāpēc gan šādu trendu neiedzīvināt arī Latvijā?! Trijotne izveidoja Zeltīte Tattoos logo, mājaslapu Facebook un, kad vienas nakts laikā tai saradās jau ap 1000 sekotāju, saprata, ka par produktu ne vien jākomunicē, bet tas arī aktīvi «jāved sabiedrībā», jo intereses lavīna jau sākusi velties. Uzņēmējas uzlīmes sāka piedāvāt veikaliņos, festivālos un citos pasākumos. Pasūtījumi turpinājās arī rudenī un ziemā, kad bizness tika sistematizēts un zelta uzlīmes startēja arī korporatīvajos pasākumos. Vēlāk, pavasara pusē, uzņēmējas sāka ražot arī personalizētus tetovējumus indivīdiem un uzņēmumiem - šādas jaunas piedāvāšanas nišas tiekot meklētas visu laiku, jo zelta uzlīmes tomēr ir tāds emocionāls «pamēģināšanas» produkts, kura virzību pašas uzņēmējas šobrīd vēl vēro, saka K. Ozola.

Lai gan viss uzņem apgriezienus, trijotne vēl nav gatava pievērsties tikai un vienīgi Zeltīte Tattoos. Uzņēmēju pamatdarbs ir komunikācijas un mārketinga jomā gan banku sektorā, gan lielās, starptautiskās korporācijās, savulaik ir strādāts arī drukas uzņēmumā un radošajās aģentūrās, un darbavietās uzkrātais potenciāls un kontakti tikuši izmantoti zelta uzlīmju biznesa attīstīšanā. Tomēr darboties tikai ar to vien šobrīd vēl negribas - tas ir hobijbizness, kas papildus regulārajiem ienākumiem dod 20-30%, taču ir trenda lieta, kurai pietrūkst stabilitātes. Turklāt - ja tas kļūs par pamatdarbu, zudīs arī zināma burvība, smaida K. Ozola.

Visbiežāk - kā frīlanseri

Pašrealizācija Baltijas valstu iedzīvotājiem gan ir tikai otrā būtiskākā motivācija, kas viņus rosina izmantot savas zināšanas un prasmes ārpus pamatdarba. Kā liecina Swedbank Finanšu institūta veiktais pētījums par Latvijas, Lietuvas un Igaunijas iedzīvotāju papildu ienākumu gūšanas paradumiem, visspēcīgākais stimuls darīt kaut ko vēl bez pamatdarba tomēr ir piepelnīšanās izredzes - to norādījuši 73% Latvijas, 79% Lietuvas un 74% Igaunijas iedzīvotāju. Apziņa, ka šādi cilvēks īsteno sevi, ir nozīmīga 35% Latvijas, 37% Lietuvas un 33% Igaunijas iedzīvotāju, savukārt 39% respondentu Latvijā, 24% Lietuvā un 40% Igaunijā ir svarīgi darboties jebkurā vietā un laikā.

Kopumā pēdējā gada laikā papildu ienākumus paralēli pamatdarbam guvuši 43,9% iedzīvotāju Latvijā, 50,9% Lietuvā un 40,2% Igaunijā. Visbiežāk līdzās pamatdarbam piepelnās vīrieši ar augstāko izglītību, pašnodarbinātie, kuri veic intelektuālu darbu un nav apmierināti ar esošajiem ienākumiem, liecina pētījums. Lielākais potenciāls starp tiem, kuri pašlaik negūst papildu ienākumus, bet gribētu to darīt, ir sievietēm ar vidējo izglītību, kuras dzīvo pilsētās, nereti atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā un nav apmierinātas ar līdzšinējo karjeru un ienākumiem. Savukārt nevēlēšanos piepelnīties paralēli pamatdarbam norādījušas sievietes vecumā no 55 gadiem ar vidēji augstākiem ienākumiem.

Visbiežāk (15% Latvijā, 18% Lietuvā, 15% Igaunijā) Baltijas iedzīvotāji piepelnījušies, izmantojot savas prasmes kā frīlanseri, piemēram, veidojot datordizaina risinājumus, tulkojot tekstus, uzstājoties kā mūziķi, fotografējot u. tml. Nākamā populārākā joma, īpaši Latvijā, ir dažādu konsultāciju sniegšana. Ap 10% iedzīvotāju pēdējā gada laikā guvuši papildu ienākumus, sniedzot ar mājsaimniecības uzturēšanu saistītus pakalpojumus, piemēram, uzkopjot mājokļus, veicot remontdarbus, pieskatot bērnus. Savukārt 5% aptaujāto Latvijā (tāpat kā 9% Lietuvā un 3% Igaunijā) guvuši papildu peļņu, pārdodot pašu audzētus, savāktus vai radītus pārtikas produktus. Aptuveni trešdaļa respondentu atzinuši, ka līdz šim nav izmantojuši piepelnīšanās iespējas, tomēr gribētu to darīt. Kā kavējošos faktorus cilvēki visbiežāk min laika trūkumu, likumdošanas un birokrātijas šķēršļus un pašu nepārliecinātību par to, vai viņu prasmes un zināšanas ir pārvēršamas papildu ienākumos.

Gan peļņa, gan prieks

«Jo turīgāka ir valsts un ģimenēm ir labāka ekonomiskā situācija, jo iedzīvotāji ir mazāk motivēti piepelnīties ārpus darba, tāpēc pētījums rāda: igauņi to dara mazāk, lietuvieši - vairāk,» tendenci raksturo Swedbank Finanšu institūta vadītājs Reinis Jansons. Tajā pašā laikā institūts uzsācis izglītojošu kampaņu Pelnītprieks, kas rosina cilvēkus pārvērst savas prasmes un darboties prieku papildu ienākumos. «Gribam pievērst uzmanību arī tam, ka ikvienam ir kādas iemaņas, ko var likt lietā, lai par to būtu prieks ne tikai pašam, bet arī citiem. Piemēram, daļa cilvēku nestrādā savā sapņu jomā, bet pašrealizējas hobijā. Bet savu prieku darboties var pārvērst arī pelnītpriekā,» saka R. Jansons un norāda - lai gan cilvēki nereti neuzdrīkstas savu vaļasprieku izvērst par kaut ko plašāku, jo ir bail, ka bizness un nodokļu maksāšana būs sarežģīti, bieži vien tas ir pārsteidzoši vienkārši. Par to informēs un izglītos arī kampaņa Pelnītprieks - tās ietvaros sociālajos tīklos varēs iepazīt piemērus un paraugus, kā savu vēlmi darboties noformēt legāli gan juridiski, gan nodokļu ziņā, kā sākt pārdot savus ražojumus internetā utt. Būs pieejami dažādi atbalsta rīki un instrumenti, varēs dalīties ar idejām, kā iespējams piepelnīties, kā arī iedvesmoties no tādu cilvēku stāstiem, kas pamatdarbā dara ko vienu, bet ārpus tā - vēl arī ko citu, kas nes gan peļņu, gan prieku.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Pievilcīgākā dibena daļa

Lai cik ļoti tas nepatiktu feministēm, sievietes augums allaž piesaistījis heteroseksuālu vīriešu un bieži vien arī citu sieviešu uzmanību. Jo īpaši atsevišķas tā daļas. Piemēram, pēcpuse ieinteresē...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?