Vēlas kvalitāti
«Pieprasījums pēc taksometru pakalpojumiem pamazām pieaug, turklāt pasažieri bieži lemj par labu kvalitātei, ja izvēle ir starp kvalitāti un cenu,» vaicāta raksturot vieglo taksometru nozares aktualitātes, saka Anita Pakalniece, a/s Rīgas taksometru parks komercdirektore. Līdzīgas domas pauž arī SIA Baltic Taxi valdes loceklis Jānis Naglis, norādot, ka pieprasījums pēc uzņēmuma pakalpojumiem pieaug strauji. Par to liecinot nepieciešamība gadu no gada palielināt autoparku darbinieku skaitu, lai apmierinātu pieprasījumu. J. Naglis norāda, ka nozarē kopumā «vērojama patērētāju tiekšanās pēc kvalitatīviem taksometra pakalpojumiem». Salīdzinot ar iepriekšējā gada pirmajiem četriem mēnešiem, šogad esot redzams, ka mazinājies pieprasījums pēc taksometru pakalpojumiem lidostā Rīga, Mārupē un Jūrmalā, atklāj J. Naglis. «Pavasaris pēc Ziemassvētkiem un Jaunā gada svinēšanas taksometru nozarē ir visai klusa sezona,» atzīmē arī SIA Smile Taxi Jūrmala valdes loceklis Aleksejs Ignatjevs. Viņš paredz, ka pamatīgāka atkopšanās pēc klusuma sagaidāma vien jūnijā līdz ar sauli un tūristiem.
Daudz pārvadātāju
«Runājot par Rīgu, kur ir gandrīz 70% no visiem Latvijā strādājošajiem vieglajiem taksometriem, automašīnu skaits pēdējā gada laikā pieaudzis vismaz par 200 vienībām,» uzsver A. Pakalniece. To apstiprina arī Rīgas domes Satiksmes departamentā. «Sākot no 2013. gada, strauji pieaudzis jaunu licenču pieteikums taksometru pārvadājumiem,» teic departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola. Šobrīd Rīgā ir reģistrējušies pavisam 258 pārvadātāji, pirms diviem gadiem - vien 84, pērn - 120. Tikmēr taksometru skaits pieaudzis vien par dažiem simtiem. Tas esot skaidrojams ar to, ka liela daļa no jaunajiem pārvadātājiem ir individuālie komersanti vai mikrouzņēmumi, kuri veic pārvadājumus ar vienu taksometru.
Šādus pārvadātājus par vienu no nozares lielākajām problēmām sauc Leopolds Muižnieks, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas Taksometru sekcijas vadītājs, a/s Rīgas taksometru parks valdes priekšsēdētājs. Dienai viņš klāsta, ka taksometru pakalpojumu sniegšana ir profesionāla darbība, savukārt 163 pārvadātāji ar vienu taksometru katram neatbilstot profesionālas darbības kritērijiem. Vadošie nozares pārstāvji atzīst: konkurence ir ļoti sīva, tāpēc tirgus un kvalitātes līdera pozīciju saglabāšana ir saistīta ar virkni faktoru - klientu apkalpošanas uzlabošanu, jaunu pakalpojumu ieviešanu, autoparka atjaunošanu un citām aktivitātēm.
Redz virkni problēmu
«Nozarē ir virkne akūtu problēmu - cenu dempings nozares dalībnieku vidū, tarifikācijas sistēmas kontroles jautājums, apkalpošanas un drošības standartu ieviešana atbilstoši Eiropas valstu labākajiem piemēriem, tirgus dalībnieku sertifikācija,» atzīst J. Naglis. Viņš piebilst, ka nezūdoša problēma ir taksometru pakalpojumu sniedzēji, kuriem nerūp klientu apkalpošanas kvalitāte. To dēļ vietējo iedzīvotāju un ārvalstu viesu uzticību un cieņu zaudē arī tie tirgus dalībnieki, kas par kvalitāti gādā. «Taksometru pakalpojumu sniedzēji, kas savu nespēju pieņemt veselīgu un godīgu tirgus konkurenci demonstrē ar dūrēm un fizisku spēku, ir viena no būtiskākajām problēmām, kas jārisina nozari uzraugošajām institūcijām,» uzskata J. Naglis.
«Galvenā problēma ir pilnīgs finansiālās uzraudzības trūkums,» uzskata A. Pakalniece. «Ieņēmumi lielākoties netiek uzskaitīti, algas netiek maksātas, ir pat kompānijas, kurās netiek slēgti darba līgumi,» viņa skaidro. Juridisko nesakārtotību un neregulēto tirgu kā galveno nozares problēmu nosauc arī A. Ignatjevs. Viņš uzskata, ka gadījumā, ja tiktu uzlikti noteikti ierobežojumi jaunu firmu veidošanai, ieguvēji būtu visi - gan pārvadātāji un klienti, gan valsts budžets.
Problēmas nozarē saredz arī to pārraugošais Rīgas domes Satiksmes departaments. Tā pārstāve U. Ahuna-Ozola uzsver, ka departamenta skatījumā nozīmīgas problēmas joprojām ir taksometru vadītāju sertifikācija, tiesības pašvaldībām noteikt kvalitātes prasības un nelikumīgas tirgus sadales ierobežošana. Daļu no izteiktajiem priekšlikumiem Satiksmes ministrija (SM) ir ņēmusi vērā - patlaban par braucienu vieglajā taksometrā vadītājam jāizsniedz kases čeks, brauciena maksas aprēķinam tiek izmantota tikai viena metodika -, tomēr vairāki priekšlikumi pagaidām palikuši bez virzības, piemēram, par vadītāju sertificēšanu un izvirzāmajām kvalitātes prasībām.
«Jautājums par nepieciešamību sakārtot taksometru jomas regulējumu Rīgas pilsētā patiešām ir aktuāls,» norāda Satiksmes ministrijā. Tās pārstāves Elīnas Balgalves sagatavotā informācija liecina, ka SM ir izvērtējusi Rīgas domes priekšlikumus grozījumiem Ministru kabineta noteikumos. Daļa no priekšlikumiem esot pamatoti un būtu atbalstāmi, piemēram, tiesības pašvaldībai noteikt, ka tās teritorijā taksometriem ir vienots krāsojums, taču daļa neesot pamatota un var ierobežot konkurenci. Tāds, piemēram, esot priekšlikums noteikt taksometru maksimālo vecumu. SM neatbalsta arī priekšlikumu piešķirt noteiktas stāvvietas vienas firmas taksometriem, jo tad labākās stāvvietas iegūtu turīgākās firmas, kas esot konkurences ierobežošanas jautājums. «Vēlamies apliecināt, ka SM labprāt atbalstīs šīs jomas sakārtošanu aspektos, kur runa ir par pakalpojumu kvalitāti, bet ne konkurences ierobežošanu un nevajadzīgu apgrūtinājumu radīšanu komersantiem,» uzsver E. Balgalve. Tāpat ministrija aicinot Rīgas domi pašu stiprināt tās kontroles dienestu kapacitāti, kā arī izvērtēt iespēju noteikumu pārkāpējus sodīt bargāk - pat ar licenču apturēšanu.