Vienā no priekšvēlēšanu diskusijām vietējā TV kanālā vairāki politiķi izteicās, ka Daugavpils domes lēmumus ietekmē kādi uzņēmēji, citi tos sauca par oligarhiem. Ne šajā raidījumā, ne individuāli runājot ar deputātu kandidātiem, uzvārdi tā arī neizskanēja. «Šie cilvēki vienu brīdi nevis ietekmēja, bet pieņēma lēmumus un pilsētas deputāti tos izpildīja,» saka bijušais mērs Jānis Lāčplēsis, kura noņemšanu no amata savulaik esot ietekmējis tieši dažu ietekmīgu uzņēmēju spiediens. Pēc tam jaunā domes vadība gājusi uz viesnīcas Latgale kafejnīcu pēc norādījumiem. «Ko jūs tādas muļķības klausāties, es pat ar radiem un paziņām uz kafejnīcām neeju, lēmumus pieņem deputāti atklātā balsojumā,» saka Ž. Kulakova.
Blīkšķis bija liels
Kriminālprocess, kura ietvaros KNAB aizturēja Daugavpils vicemēru Vjačeslavu Širjakovu un divus vietējos uzņēmējus, apstiprināja to, ko iedzīvotāji jau kādu laiku runāja pusbalsī - ka domē tiek pieņemti lēmumi kādu uzņēmēju interesēs. Rudenī, kad Diena bija Daugavpilī, daži vietējie politiķi deva līdzīgus mājienus, bet nenosauca uzvārdus. Un tad KNAB ieinteresējās par kādu līgumu, kas paredzēja, ka SIA Batergo piegādās enerģiju uzkarsēta ūdens veidā Daugavpils siltumtīklu TEC-3. Februārī nograndušajā skandālā tieši iesaistīti bija SIA Batergo īpašnieks Jānis Sprinovskis un valdes loceklis Gints Sorokins, kuru biznesa aktivitātes bijušas saistītas ar ekspolitiķi Andri Šķēli, bet kā īstie darījuma virzītāji tikuši nosaukti ar atkritumu apsaimniekošanas biznesu saistītie Antons Oglodkovs un Sergejs Karnauhovs. Pret līgumu ar Batergo, saucot to par TEC-3 slēpto privatizāciju, tika rīkotas protesta akcijas, un viens no to aktīvākajiem organizētājiem Jurijs Zaicevs šajās vēlēšanās startē no saraksta Daugavpils atdzimšana.
Ž. Kulakova joprojām netic, ka viņas vietnieks iesaistīts reālā kukuļošanā: «Tas nav pierādīts, man ir aizdomas, ka tās ir tikai politiskas lietas. Mēs pasūtījām Ernst & Young ekspertīzi, un ir slēdziens, ka par trešo TEC viņiem nekādu iebildumu nav. Līgums noslēgts pareizi, un iepirkuma procedūra rīkota pareizi. Bet piektdien es iesniedzu dokumentus par kriminālprocesa uzsākšanu par TEC-2, par kuru līgumi noslēgti J. Lāčplēša laikā - ir pieņemti ekonomiski nepamatoti lēmumi, kas nes pilsētai zaudējumus.» Savukārt bijusī domes priekšsēdētāja Rita Strode šai lietai saliek savus akcentus, norādot uz šī sasaukuma mēru neizdarību: «Ja nenogulētu iespēju caur Ekonomikas ministriju paņemt naudu siltumstacijas renovācijai, kā to izdarīja Liepāja, tad nebūtu šī skandāla - sen šis objekts būtu nodots ekspluatācijā.»
Likstas ar tramvajiem
Vēl viens skandāls Daugavpilī saistās ar jauno tramvaju iepirkumu, kaut apgalvot, ka aiz konkursa rezultātiem vīdēja konkrētas intereses, šķietami nav pamata. Ceļš pretī moderniem tramvajiem pilsētai bija sāpīgs - pēc pirmā uzvarētāja pasludināšanas 2012. gadā Iepirkumu uzraudzības birojs aizliedza slēgt līgumu ar uzvarētāju Sanktpēterburgas uzņēmumu Vagonmash, jo tika pierādīts, ka tam ir lieli nodokļu parādi un piedāvājums neatbilst vairākiem kritērijiem. Pie tramvajiem dome bija spiesta atgriezties otrreiz, un tad no diviem piedāvājumiem konkursā uzvarēja Baltkrievijas - Latvijas uzņēmumu apvienības Belkomunmaš un Agmen Consulting Bureau piedāvājums par Ls 4 614 312. Vietējo ražotāju - Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas - piedāvājums bija par gandrīz miljonu latu dārgāks. Rūpnīcas direktore Natālija Petrova pauda vilšanos, ka vietējie ražotāji netiek atbalstīti, un, iespējams, viņas izveidotā partija Daugavpils - mana pilsēta, kas piedalās vēlēšanās, ir atbildes gājiens domei.
Konkursa rezultāti vairākkārt tika pārsūdzēti. Baltkrievi tramvajus pilsētas ielās sola jau šogad, tomēr tas ir vēlāk, nekā bija sākotnēji cerēts.