Eiropas atbildīgo institūciju pētījums atklājis, ka aviopasažieru tiesību ievērošana Eiropas Savienībā smagi pieklibo. Piemēram, Vācijā lidsabiedrības nav uzskatījušas par vajadzīgu sniegt atbildes uz pētījumā aptaujāto klientu sūdzībām piektajā daļā gadījumu. Arī Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), izskatot atpūtnieku sūdzības, visbiežāk saskaras ar iesniegumiem par sliktu servisu tieši aviopakalpojumu nozarē. Kamēr Eiropas Komisija strādā pie aviopasažieru tiesību paplašināšanas, ceļotgribētājiem pirms došanās vasaras atpūtā vajadzētu noskaidrot šobrīd jau spēkā esošās tiesības, jo klientu nezināšanu lidsabiedrības var smalki izmantot savā labā.
Starp divām lidostām
Ieva (vārds mainīts) sildīšanos Turcijas kūrortpilsētas Antaljas saulē un drauga apciemošanu Lieldienu atvaļinājuma laikā sāka plānot aptuveni mēnesi iepriekš. Tā kā no Latvijas līdz Antaljai nācās lidot ar diviem reisiem caur Stambulu, aviobiļešu meklēšanu viņa uzticēja lēto lidojumu interneta operatoram, kura pakalpojumus bija izmantojusi arī citas reizes. Arī šoreiz šī firma nelika vilties — biļetes Ievai pieņemamā laikā par izdevīgu cenu tika atrastas un rezervētas bez aizķeršanās.
Naudu sola pēc divām nedēļām
Uz iebildumiem, ka laiks starp abiem reisiem ir nepietiekams, aviokompānija atbildēja ar divām alternatīvām. Viena bija pilnīga vai daļēja naudas atdošana, otra — nakšņošana Stambulā un došanās uz Rīgu dienu vēlāk, pēcāk par to saņemot viesnīcas izdevumu atlīdzību 50 eiro apmērā. «Tas, ko viņi piedāvāja, būtībā bija nekas,» sašutusi Ieva. Pavadīt nakti Stambulā sieviete nevarēja atļauties, jo nākamajā dienā viņai bija jāatgriežas darbā Rīgā. Neko daudz nelīdzētu arī naudas atdošana, jo aviokompānija to solījusi izdarīt tikai pēc divām trim nedēļām. Tātad jaunu biļešu iegādei būtu vajadzīga papildu nauda, kas sievietes kontā tobrīd nebija un tik drīz arī nesolījās parādīties.
Kompensācija par neērtībām
Arī portālā Sudzibas.lv ievietotie piktie ieraksti ļauj noprast, ka līdzīgu bezspēcību izjūt arī citi pasažieri, kam nācies saskarties ar aviokompāniju sliktu servisu. Lidotgribētājus visbiežāk negatīvi pārsteidz gan reisu kavēšanās, gan atcelšana, kā arī bagāžas pazušana. Pēc portāla sūdzību satura var noprast, ka pasažieriem, kuri biļetes iegādājušies bez operatoru starpniecības, savu tiesību nezināšanas dēļ nereti atliek tikai dusmās savilkt dūres un savu sāpi anonīmi izkliegt internetā.
Aizsargā arī autobusu pasažierus
Kompensācija līdzīgā apmērā pienākas arī tad, ja lidsabiedrība bez iepriekšēja brīdinājuma atceļ reisu (tas gan neattiecas uz situācijām, kad to būs izraisījuši ārkārtēji apstākļi). Tāpat lidojuma atcelšanas gadījumā klientam jānodrošina nokļūšana kārotajā galamērķī ar citu reisu vai arī iespēja izvēlēties biļetes cenas atmaksāšanu septiņu dienu laikā. Aviokompānija šādā situācijā pasažieri nedrīkstētu atstāt arī bez ēdināšanas, atspirdzinājumiem un naktsmītnes, ja tāda ir nepieciešama.
Šādi labumi klientam jānodrošina arī tad, kad plānotais reiss kavējas par divām līdz četrām stundām. Savukārt, ja aizķeršanās lidostā ir ilgāka par piecām stundām, gaisa pārvadātāja pienākums ir pasažierim piedāvāt iespēju saņemt atpakaļ naudu par biļeti (vajadzības gadījumā kopā ar bezmaksas reisu atpakaļ uz sākotnējo izlidošanas vietu). Kopš 2009.gada kavēto reisu pasažieri drīkst prasīt arī kompensāciju gadījumos, ja jāgaida vismaz trīs stundas. Tās apmērs var būt līdzvērtīgs kompensācijām, kuras izmaksā iekāpšanas atteikšanas vai reisu atcelšanas gadījumā.
Aviopasažieru tiesību regulā ir atrunāta arī bagāžas nozaudēšana, sabojāšana un aizkavēšana. Šādos gadījumos pasažieris pret lidsabiedrību var izvirzīt prasību zaudējumu atlīdzināšanai, kuras apmērs drīkst sasniegt aptuveni 1000 eiro. Ja aviokompānija prasībai nepiekrīt, atliek tikai vēršanās tiesā.
Izstrādā stingrākus noteikumus
Klientam ne vienmēr taisnība
Savas taisnības izcīnīšana var izrādīties vēl piņķerīgāks process, ja atvaļinājumu sabojājis kāds nekvalitatīvs tūrisma pakalpojums ārzemēs, piemēram, nakšņošana viesnīcā vai ekskursija gida pavadībā. Vienkāršāk nepatīkamo situāciju var atrisināt tad, ja ir iegādāts kompleksais tūrisma pakalpojums pie kāda Latvijas tūroperatora. Neatkarīgi no tā, ar kuru tieši pakalpojumu no visas iegādātās ceļojuma paketes klients nebūs mierā, viņš jebkurā gadījumā varēs vērsties pie Latvijas tūr-operatora, kuram ir jārisina situācija ar konkrēto pakalpojuma sniedzēju.
Savukārt, ja ceļojumu cilvēks plānojis pats, slikta servisa gadījumā pašam jāsit dūre konkrētā pakalpojuma sniedzēja galdā. «Ja patērētājs pats organizējis ceļojumu un viņu neapmierina, piemēram, viesnīca Francijā, tad viņš arī vēršas pie šīs viesnīcas. Ja uz to nereaģē, viņš savu pretenziju viesnīcai izklāsta rakstiski. Ja arī tad nav atbildes, tad, atbraucot atpakaļ uz Latviju, cilvēkam jāvēršas pie Eiropas Patērētāju informēšanas centra, kas risina pārrobežu strīdus. Tad viņi atkal vēršas pie Patērētāja informēšanas centra Francijā,» piņķerīgo ķēdi uzskaita PTAC juriskonsulte Edīte Drozda. Termiņš, kura laikā uzņēmumam vajadzētu atbildēt uz patērētāja sūdzību, katrā valstī ir atšķirīgs, tomēr Drozda novērojusi sakarību «jo tuvāk dienvidiem, jo ar atbilžu sniegšanu nesteidzas».
Tā kā tūrisma pakalpojumi skaitās nematerializēti un veikt ekspertīzi šādos gadījumos nav iespējams, tad PTAC vai Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (ECC) sūdzībām var rast risinājumu tikai gadījumā, ja uzņēmums savu kļūdu atzīst, norāda ECC direktore Aija Gulbe. Ja tūrisma pakalpojuma sniedzējs tomēr nenāk pretī klientam, atliek tikai vēršanās tiesā.
PTAC juriskonsulte Drozda atgādina, ka ne visos gadījumos patērētājam vajadzētu vadīties pēc principa «klientam vienmēr taisnība». Patērētāju prasībām arī jābūt samērīgām. Ja jums no visa pakalpojuma neapmierina tikai viena lieta, prasīt atpakaļ visu naudu varbūt tomēr nebūs samērīgi,» uzsver Drozda.
Kā rīkoties nekvalitatīva tūrisma vai aviopakalpojuma gadījumā