Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Faustiskie darījumi kino beņķī

Operu un izrāžu skatīšanās kinoteātrī kļuvusi par klātbūtnes un tuvplāna apsolījumu, un vienlaikus tas līdz šim elitāro mākslu padara demokrātiskāku un paplašina tās skatītāju loku un popularitāti

Ir trešdienas vakars. Vai jebkuras nedēļas dienas novakare. Iepriekšējā dienā izraudzītā apģērbu komplektā vai darba cēliena izskaņas steigā tērpušies ļaudis itin raitās tērcītēs plūst uz operu. Tomēr viņu ceļš neved uz operas namu, bet gan uz kinoteātri – starp aktuālo Džeisona Steitema kaušļfilmu kinoteātra repertuārā, kino našķu smaržas saldmi un īpaši šai reizei uzstutētu mēteļu pakaramo sadzīvo arī sera Saimona Retla diriģētās Riharda Vāgnera operas Tristans un Izolde tiešraide no Metropolitan opernama Ņujorkas Linkolna Mākslas centrā. Citus vakarus – Maskavas Lielā teātra Pētera Čaikovska baleta Apburtā princese iestudējums Vasilija Sinaiska virsvadībā vai Denija Boila režisētais Frankenšteins ar Benediktu Kamberbaču un Džoniju Lī Milleru no Karaliskā nacionālā teātra Londonā.

Izrāžu un operu tiešraides un ieraksti ļauj caur ekrānu ienirt uz pāris stundām mums neaizsniedzamā un netveramā mākslas notikumā un vienlaikus pārvarēt iespaidīgu kilometrāžu un nezaudēt ekskluzivitātes ilūziju. Nevar noliegt, tas, kas savulaik tika dēvēts par elites mākslu, demokratizējas – arī Latvijas kultūrtelpas piedāvājumā tā kļūst pieejamāka, pārvarot cenu, sociālo un ģeogrāfisko slieksni un paplašinot savu cienītāju loku. Nule tiešraidē no britu nacionālā teātra multipleksā Kino Citadele varējām skatīt Kamberbaču Hamleta tēlā, savukārt Milānas La Scala operteātris atvēris savas jaunās sezonas durvis kinoteātros, piedāvājot Alvja Hermaņa režisēto Džakomo Pučīni orientālo tauriņtraģēdiju Madama Butterfly, kas tika translēta kinoteātrī Splendid Palace. Arvien vairāk operas un baleta nami, teātri un arī muzeji skatītājiem piedāvā pastarpināto klātbūtni.

ultūrpētnieks Deniss Hanovs, kurš veicis pētījumu Eiropas aristokrātijas kultūra 17.– 19. gadsimtā, skatot to operas kontekstā, uzsver – šī skatīšanās pieredze apliecina, ka atkal aktuāls kļūst vecais un labi aizmirstais no operas tradīcijām XVIII gadsimtā.

"Es uzdrīkstētos sacīt, ka XXI gs. klausītājs un skatītājs ir tuvāk XVIII gs. demokratizētajai auditorijai nekā šo skatītāju vecvecāki," pauž Hanovs.

Visu rakstu lasiet šīs nedēļas žurnālā SestDiena!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli

Lai rūķiem ir, kur dzīvot

Ziemas pasaka ar Gaujas rūķiem met daudzus tiltus – pāri upei, cauri gadsimtiem, uz sirdīm. Joki un ampelēšanās te sakņojas senās biedrošanās tradīcijās, kas zemnieku saimniecību Lielkrūzes ceļ ...

Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata