Sabiedrība lielu daļu dzīves dzīvo tiešsaistē, sazinās viens ar otru pāri kontinentiem pussekundes laikā, un cilvēki ir pieraduši pie ļoti ātras informācijas apmaiņas. Interneta lielveikalu attīstība ir kā atbildes reakcija uz patērētāju gaidām - pašlaik ar meklēšanas iespēju internetā cilvēkiem ir iespējams atrast nepieciešamo produktu vienā mirklī, netērējot laiku, staigājot starp lielveikalu plauktiem, lai atrastu īsto baltmaizi vai tomātu mērci.
Pieaugošā konkurence rada nepieciešamību kompānijām nemitīgi pilnveidot servisu. Ja iepriekš bezmaksas piegāde tika uzskatīta par kaut ko īpašu, tad pašlaik tā ir norma, ko katrs nopietns interneta veikals nodrošina klientiem. Taču aktuāls kļuvis jautājums par tradicionālo veikalu un interneta veikalu klientu datu aizsardzību. Balstoties uz mūsu veiktajiem patērētāju vēlmju un gaidu pētījumiem, Latvijas sabiedrības iepirkumu ieradumi pēdējā pusgada laikā krasi mainījušies. Vēl nesen to, vai iepirkties internetā vai sava mikrorajona lielveikalā, noteica galvenokārt aizņemtība, cena un servisa kvalitāte, tad pēdējā pusgada laikā šo konkurences faktoru buķeti papildina jauns apsvērums - drošība.
Klientiem ir tiesības uz to, lai tiktu respektēts viņu privātums ne tikai ārsta kabinetā, bet arī veikalā, gan pārpildītā tirdzniecības centrā, gan virtuālajā vidē, un klienti vēlas pasargāt sevi no «mārketinga lūriķiem» jeb profesionāliem pirkšanas paradumu pētniekiem, kas spekulē ar informāciju un pārdod to trešajām pusēm.
Tiesības tikt aizmirstam pašlaik ir viena no karstajām ES mēroga tēmām. Nereti, cilvēkiem reģistrējoties kādā no interneta vietnēm, dati tiek izmantoti citiem nolūkiem bez klienta piekrišanas. Pašreizējais datu drošības regulējums ir pārāk vispārējs un neatbilst mūsdienu situācijai. Tāpēc Eiropas Komisija izstrādājusi priekšlikumu papildināt esošo regulējumu ar tiesībām tikt aizmirstiem. Kompānijas Google Eiropas tiesvedības piemērs rāda, ka šī ir neatgriezeniska tendence. Līdz ar to kompānijām jau šobrīd jāievieš sistēma, kas nodrošina un garantē klientu datu drošību, kā arī tiesības tikt aizmirstiem - piemēram, iespēju tikt izdzēstiem no kompāniju datubāzēm. Pēc Eiropas Tiesas lēmuma jau pašlaik Eiropas pilsoņiem ir iespēja pieprasīt Google dzēst novecojošu informāciju. Tas ir sākums jaunai tendencei - drošai digitālai videi.
Jaunā datu reforma liks trūkties negodīgiem pakalpojumu sniedzējiem un veicinās nopietnu interneta veikalu attīstību. Tas, ka nepieciešamas papildu investīcijas datu aizsardzības nodrošināšanai, vērtējams pozitīvi, jo tiks izskaustas vienas dienas kompānijas, kas darbojas kā datu pirāti. Kopumā šī reforma ir sākums interneta vides transformācijai - no datu nedrošības akmens laikmeta uz jauno laiku digitālo ēru.
* NUKO.lv komercdirektore