Tas ir tik elementāri, ka atkal jāpabrīnās, kāpēc citi to nav paveikuši jau agrāk, - ņemam Ford Focus ST ar 250 zirgspēku turbodzinēju, taču ierastā hečbeka vietā piešķiram tam universāļa virsbūvi.
Piepeši tautas sporta auto iegūst garo aizmuguri un līdz pusotram kubikmetram lielu kravas telpu. Focus Turnier, kā pēc veca ieraduma dēvē kompaktos Ford Kombi, gan ir vizuāli smagnējs automobilis. Apkarināšana ar ST versijai piekrītošajiem sliekšņiem un spoileru virs aizmugurējā loga padara ātrvagonu līdzīgu bagātīgi dekorētai kūkai. Taču unikālas formas izpūtējs tieši bampera vidū aizrāda, ka šī nav nekāda izrādīšanās, un automobilis solās būt jaudīgs un ātrs. Savukārt pretskatā automašīna varētu būt pat agresīvāka, jo izstieptais radiatora restes smaids padara ST līdzīgu tēliem no japāņu animatora Haijo Mijazaki multenēm.
Sintētiskā drāma
Iespraukšanās šaurajā un pārāk augstu novietotajā sporta sēdeklī noskaņo uz sprintu un paralēlu noņemšanos ar vadības ierīcēm. Panelis izskatās visai parasts, lai gan tā augšpusē iemontēti tradicionālie ST papildu rādītāji - turbīnas spiediens, kā arī eļļas temperatūra un spiediens. Uz stūres redzams sarkans ST uzraksts, tādā pašā krāsā ir arī simboli uz alumīnija pārnesumkārbas sviras. Gribētos vairāk drāmas, taču, izņemot dramatiski nesakarīgo Sony radio, nekā cita satraucoša Focus ST salonā nav. Ja nu vienīgi skaņa. Tā nenāk no radio, bet gan īpašas akustiskas ierīces, vārdā Sound Symposer. Skaņa glāsta dzirdi ar imitētu astoņcilindru motora skaņu, kas gan dzirdama tikai salonā.
Ja tā turpināsies, Akrapovič un Remus speciālo izpūtēju ražotājiem būs jāmeklē citas biznesa nišas. Man gan ir aizdomas, ka neviens simpozers pasaulē neaizstās īstenu motora pārsitienu un atgāzu caurplūdes pamatotu atklepošanos titāna izpūtēja galā.
Riepas aprauj motora elpu
Sintētiskā skaņa mazliet aizvaino tāpēc, ka pats dzinējs patiešām ir labs. Divu litru četru cilindru Ecoboost aizstājis veco 2,5 litru piecu cilindru Volvo turbomotoru, un viena cilindra trūkums nekādi nav jūtams. Drīzāk jau otrādi - optimizēta griezes momenta līkne un ātrāk iegriežama turbīna padara Ecoboost par dzīvīgu, atsaucīgu un pastāvīgā gatavībā elpojošu agregātu. Sešu pakāpju ātrumkārbas slēgšanās arī ir pieņemamā līmenī, taču Volkswagen DSG tipa kārbas izlutinājušas tiktāl, ka gribas jautāt - nez kā jaunais Focus ST brauktu ar divsajūgu pārnesumkārbu vai sešpakāpju automātu? Droši vien - labi.
Paātrinājums līdz 100 km/h ar vasaras riepām aizņem tikai sešarpus sekunžu (Golf GTI ir lēnāks), taču ar ziemas... Nosauciet to, kas neiederas sarakstā, - ceturtdaļtūkstotis zirgspēku, 1300 kilogramu, 235/40 R18 riepas. Nemaz nerunājot par cenu, tik platas riepas ziemā nenodrošina pietiekamu saķeri tik temperamentīgai priekšpiedziņas automašīnai. Tā kā mīkstās riepas šādos izmēros nav sevišķi populāras, Focus ST ticis pie autobāņa cienīgiem Conti ripuļiem. Riepas ir labas un dara, ko spēj, taču ir diezgan grūti izbaudīt automašīnu, kas ik reizi, autovadītājam uzspiežot gāzes pedālim, tiecas nobraukt no ceļa. Kā vienīgo risinājumu, izslēdzot braukšanu tikai vasarā, Ford piedāvā alternatīvu - šaurākas 17 collu riepas. Labā ziņa ir degvielas patēriņš. Ņemot vērā, ka velkošie riteņi veikuši pusotru reizi vairāk apgriezienu, nekā tiek realizēts kustībā uz priekšu, 10,2 litri/100 km ir sagremojams patēriņš.
Universālis Ford faniem
Tomēr galvenais jautājums ir tāds - vai vērts jau tā iespaidīgajai 19 000 latu cenai pielikt vēl 500 latu, lai jaudīgais motors ik dienas vadātu līdzi lielu bagāžnieku? Diez vai Renault, VW un citi hot-hatch vecmeistari nekad nav aizdomājušies par ugunīgi jaudīgām automašīnām universāļa ādā. Daudzi ražotāji apzināti izvairās no pagarinātas virsbūves, kura ir smagāka un kurai grūtāk pielāgot motoram atbilstošu piekari, izsvarojumu un vadāmību. Zinātāji teic, ka starp ST hečbeku un universāli, braucot pie automašīnas stūres, neesot jūtama liela atšķirība, lai gan standarta virsbūvē visjaudīgākais Focus izskatās atlētiskāks.
Nevar noliegt, ka ST universālis patiešām izskatās pēc kultūrista, kas visur stiepj līdzi trenažieri, taču šis iebildums izkvēp, izvērtējot priekšrocības sporta automašīnai, kurā var vest ne tikai slēpes, bet pat skapi. Ne velti daži Audi high-performance modeļi pastāv tikai Avant izskatā. Taču - RS Avant jau divdesmit gadu ir kulta auto, turpretim Focus ST universālis spēs aizraut tikai īstu Ford entuziastu. Ek, neatceros, kad pēdējo reizi tādu satiku.