Eiropas Komisija (EK) ir satraukusies par aizvien lielāka skaita Eiropas naftas pārstrādes rūpnīcu (NPR) nonākšanu Krievijas kompāniju īpašumā, liecina plašsaziņas līdzekļu rīcībā nonācis dokuments par Eiropas enerģētiskās drošības stratēģiju.
Tajā apgalvots, ka ES piedzīvo ne tikai NPR pāriešanu Krievijas kompāniju īpašumā, bet arī investīciju Eiropas naftas pārstrādes rūpniecībā samazināšanos. ES uzskata šo enerģētikas tirgus nozari par atkarīgu no Krievijas naftas un tās produktiem. Dokumentā, kura oficiālais statuss gan nav pilnībā skaidrs, norādīts, ka nepieciešams nodrošināt konkurenci naftas pārstrādes tirgū, lai izvairītos no šādas atkarības. Īpaši uzsvērts, ka investīciju no dominējošajiem piegādātājiem (ar to acīmredzami saprotot Krieviju) piesaistei strukturāli nozīmīgos projektos jāatbilst ES noteiktajām prasībām enerģētikas tirgum.
Iemesls eiropiešu uztraukumam ir ne tikai daļas Eiropas NPR piederība Krievijas kompānijām, bet arī strauji pieaugusī konkurence, ko rada Krievijas naftas pārstrādāji.
Kā nesen vēstīja britu laikraksts Financial Times (FT), «Krievija sākusi valsts atbalstītu naftas pārstrādes rūpnīcu modernizāciju, lai izspiestu lielāku peļņu no katra naftas barela», un šīs modernizācijas rezultāti ir acīmredzami. Kā liecina JBC Energy aprēķini, jēlnaftas patēriņš Eiropā laika posmā no šā gada jūnija līdz augustam samazināsies par 9%.
«Gadu desmitiem ar savas produkcijas zemāko kvalitāti pazīstamā Krievija pagājušajā gadā pieteica sevi kā vadošais Eiropas standarta ULSD (Ultra-low-sulfur diesel) ražotājs un eksportētājs,» teikts rakstā.
Ieguldot NPR modernizācijā «desmitiem miljardu dolāru» un izpildot Eiropas kvalitātes prasības, Krievija spējusi pārplūdināt kontinentu ar augstas kvalitātes dīzeļdegvielu, bet Eiropas uzņēmumi, kuru galvenais peļņas avots līdz šim bija Krievijas naftas pārstrāde, augsto naftas cenu un niecīgās peļņas dēļ spiesti samazināt ražošanu, un daudziem draud pat slēgšana, raksta FT.