Par ieguvumiem, ko dod kvalitātes zīme Bordo karotīte, aicinājām savu viedokli izteikt šo kvalitātes zīmi ieguvušo ražotāju pārstāvjiem.
Aivars Svarenieks
Uzņēmuma Kronis valdes loceklis
Uzņēmējam piešķirtā Bordo karotītes kvalitātes zīme ir ļoti labs veids, kā panākt savas produkcijas virzību pašvaldību un valsts iestāžu izsludinātajos iepirkumu konkursos. Tas rada iespēju vietējiem Latvijas ražotājiem aizpildīt iekšējo tirgu un veicināt pieprasījumu pēc mūsu valstī ražotajām precēm, kas pamatu pamatā ir galvenais šī marķējuma pozitīvais faktors.
Kristaps Amsils
Uzņēmuma Dobeles dzirnavnieks valdes priekšsēdētājs
Liela daļa mūsu ražoto produktu ir ieguvuši kvalitātes zīmi Zaļā karotīte, arī makaroni, kas ražoti no mīksto kviešu miltiem. Latvijā diemžēl netiek audzēti cietie kvieši, ko izmantojam cieto kviešu makaronu ražošanā, tāpēc tos importējam. Pēc tam šie kvieši tiek malti mūsu dzirnavās un Dobelē no tiem tiek ražoti makaroni, kuru kvalitāte ir tieši tāda pati un vēl augstāka nekā mīksto kviešu makaroniem. Mūsuprāt, ļoti apsveicama ir iniciatīva šādiem produktiem sniegt iespēju iegūt Bordo karotīti, kas pircējiem sniedz iespēju orientēties milzīgajā produktu klāstā. Uzskatu, ka Bordo karotīte noteikti veicinās ražošanu Latvijā.
Jānis Garančs
Uzņēmuma Aloja-Starkelsen valdes loceklis
Bordo karotīte dokumentāli apliecina, ka produkts ražots Latvijā, un tas palīdz iepirkumos, kur šim faktam jābūt dokumentāli apliecinātam un neder uzņēmuma apgalvojumi, tādējādi mums ir pierādījums, ka produkts izgatavots vietējā tirgū un atbilst noteiktiem kvalitātes kritērijiem. Tas, vai nākotnē patērētājs dos priekšroku ar Bordo karotītes zīmi marķētajiem produktiem, atkarīgs no tā, kā šis zīmols tiks pozicionēts tirgū. Tāpat liela nozīme būs tam, kā cilvēki par tās nozīmi tiks informēti, jo pagaidām nav īstas pārliecības, ka cilvēki saprot, kas tas ir. Būtu pamatīgi jāstrādā, lai nacionālās kvalitātes zīmolus cilvēki sāk atpazīt, piemēram, Latvijas lielo ražotāju zīmoli noteikti ir atpazīstamāki nekā kvalitātes zīmoli. Produktu veidojam, lai ir garšīgs un pēc iespējas nekaitīgs, neizmantojam nekādas sintētiskas krāsvielas, taču arī visas dabiskās krāsvielas Bordo karotītes iegūšanai nav atļautas. Tāpēc šo marķējumu nav ieguvušas visas mūsu ražotās želejas. Kā mīnusu šim marķējumam var minēt to, ka tas ir atpazīstams tikai nacionālā līmenī, un mūsu pārdošanas apjomi vietējā tirgū ir mazi, salīdzinot ar kopējiem apmēriem. Tāpēc Bordo karotīti pagaidām nedrukājam uz produktu iesaiņojuma, jo neesam pārliecināti, kā citos tirgos patērētāji reaģētu uz to. Sauso ķīseļu pārdošanas apjomi Lietuvā ir lielāki nekā Latvijā, tāpēc ir jautājums, vai šīs valsts iedzīvotājs priecātos, ja tiktu uzsvērts, ka šis produkts ir ražots nevis vietējā tirgū, bet gan Latvijā.
Artūrs Ilziņš
Uzņēmuma Latvijas maiznieks valdes loceklis, pārdošanas un mārketinga vadītājs
Bordo karotīte ir kvalitātes standarts, un šī marķējuma negatīvās puses ir grūti atrast, savukārt pozitīvās puses - grūti izmērīt. Mēs Bordo karotītes simbolu drukājam uz produktu iepakojuma, un mūsu patērētāji to redz, taču tajā pašā laikā mēs skaidri apzināmies, ka ir ļoti daudz aspektu, par kuriem patērētāji vēl nezina attiecībā uz šo marķējumu. Mēs par saviem produktiem esam pārliecināti, bet Bordo karotīte ir neatkarīgs novērtējums no malas un ir apstiprinājums produktu augstajai kvalitātei, kā arī palīdz skaidrot patērētājam, ka neatkarīga organizācija no malas ir novērtējusi - mūsu produkti atbilst noteiktiem standartiem.
Valda Golubova
Uzņēmuma Dona komercdirektore
Bordo karotītes marķējums stāsta pircējiem, ka šis ir kvalitatīvs un labs produkts lielveikalu tīklos. Pašlaik iepirkumos tiek izvirzīti noteikumi, kuros prasa Bordo karotītes marķējumu, tādējādi mūsu uzņēmums var šajos konkursos piedalīties aktīvāk un konkurēt ar citiem maizes ražotājiem. Bordo karotīte apliecina, ka esam Latvijas ražotājs, un uzskatu, ka visi maizes ražotāji ir cienīgi saņemt Bordo karotīti. Gribētu, lai šis marķējums vairāk uzsver produktu dabīgumu un kvalitāti. Ja cilvēks ir zinošs, ko tā nozīmē, viņš sapratīs, ka produktu ražo Latvijā, nevis ārvalstīs. Tiesa gan, maizi lielākoties ražo Latvijā, tāpēc Bordo karotīte nespēlē lielu lomu patērētāju izvēlē.
Jānis Zahars
Madonas Patērētāju biedrības valdes priekšsēdētājs
Gan Zaļās karotītes, gan Bordo karotītes projekts vērtējams pozitīvi, šī sistēma valstī ir sakārtota, un no tās uzņēmēji iegūst, virzot produktus tirgū. Sākotnēji, kad tika ieviests Zaļās karotītes projekts, tam bija spēcīga reklāma, tādējādi lielāka daļa patērētāju uzzināja par šo projektu, arī uzņēmēji sekoja līdzi informācijai par kvalitātes zīmes saņemšanu. Patlaban novērojams, ka daudzas institūcijas, kas rīko iepirkumus, seko līdzi zaļajai politikai un kvalitātei, arī tie, ar kuriem sadarbojamies, tiešām izvērtēja, vai uzņēmuma ražotā prece atbilst Latvijas kvalitātes prasībām. Tāpat iepirkumu konkursos daudzi pasūtītāji izveidojuši nolikumus, kas atbilst šiem noteikumiem. Tiesa gan, aizvien 40-50% no kopējā punktu skaita iepirkumos tiek piešķirti par cenu, tikai pēc tam tiek vērtēti kritēriji, kas saistās ar Zaļo karotīti un Bordo karotīti. Tādējādi mēs kā mazs ražotājs nevaram konkurēt ar lielajiem ražotājiem cenas ziņā. Tāpēc uzskatu, ka lielāka uzmanība būtu jāpievērš tieši kvalitātes prasībām. Pēdējos iepirkumos, kuros piedalījāmies, piedāvājot savu produktu Rīgas pašvaldības iestādēm - bērnudārziem un internātskolām, saņēmām diezgan augstu novērtējumu, kas liecina, ka aizvien vairāk uzmanības tiek pievērsts ne tikai cenai, bet arī produkta kvalitātes kritērijiem. Valstij būtu jāturpina popularizēt šīs kvalitātes zīmes, taču arī uzņēmējiem būtu jāpaveic savs mājasdarbs un jābūt aktīvākiem, parādot produkta sastāvu un papildus izceļot tā īpašības.
Māris Cers
Uzņēmuma Valmieras piens ražošanas direktors
Bordo karotīte ir zīme, kas apliecina, ka produkti ir ražoti Latvijā un arī pamata sastāvs, kas tajā ietilpst, ir ražots vietējā tirgū. Arī daudzos iepirkumos šo Bordo karotītes zīmi var prasīt, tāpēc ir pozitīvi, ka tā mūsu produktiem ir piešķirta. Lai saņemtu kvalitātes zīmi, mūsu uzņēmuma ražošanas procesā nekas nebija jāizmaina, jo mēs savu produktu jau iepriekš ražojām Latvijā, arī piens iegādāts tepat, kā arī lielākā daļa pārējo sastāvdaļu iepirktas Latvijā.
Inese Žēpere
Uzņēmuma Rīgas piena kombināts Kvalitātes departamenta vadītāja
Kopumā ideja par īpašām, vienkārši atpazīstamām norādēm, pircējiem izvēloties Latvijas preci, ir pareiza un atzīstama. Taču sabiedrībā nav pietiekami dziļas izpratnes par Zaļās karotītes un Bordo karotītes nozīmi un atšķirību, arī to, ka abi marķējumi uz produktiem norāda atbilstību paaugstinātas kvalitātes prasībām. Redzam, ka to ir iespējams mainīt, pastiprinātāk informējot un izglītojot sabiedrību par abām nacionālās kvalitātes shēmas zīmēm. Pašlaik abas Karotītes mums dod iespēju piedalīties valsts un pašvaldību iepirkumu konkursos. Papildu bonusi vai bezmaksas sertifikācija varētu iedrošināt ražotājus veikt produktu sertifikāciju.