Nāksies strādāt vairāk
«Biznesa ambīcijas - kļūt par lielāko un pazīstamāko minivenu nomas uzņēmumu Latvijā, kas piedāvā dažāda veida, vecuma un cenu amplitūdas minivenus, kā arī transfērus un nelielas personificētas ekskursijas pa Latviju un Baltiju,» savos sapņos dalās uzņēmēja, firmas minivenunoma.lv īpašniece Diāna Ozoliņa. «Pēc gadiem pieciem gribētos, lai cilvēki mūs vairāk pazīst, lai zina - ja nepieciešams brauciens lielākai kompānijai, ir kam piezvanīt,» stāsta Diāna un piebilst - lai sasniegtu plānoto 30 mašīnu autoparku, nāksies strādāt daudz vairāk, mērķu sasniegšanā ieguldīt krietni vairāk laika un ar klientiem komunicēt daudz aktīvāk nekā patlaban. «Vēl gribētos, lai beidzot ir ilgi gaidītais un plānotais ofiss.»
Uzticības bizness
Rīgas DJ skolas īpašniece Kristiāna Kalniņa, jautāta par biznesa ambīcijām, ir ļoti lietišķa: «Skolas izaugsme pilnībā ir atkarīga no mūsu mācību kursu kvalitātes, attiecību veidošanas ar studentiem un savstarpējās uzticības, un tā atspoguļosies studentu skaita pieaugumā.» Pēc pieciem gadiem viņa plāno būt tikusi galā ar kredītsaistībām. «Tādējādi būsim spējīgi brīvāk rīkoties ar līdzekļiem, novirzot tos jaunas aparatūras iepirkšanai, profesionālam mārketingam vai līdzīgiem mērķiem, kas nākotnē varētu būt aktuāli.»
Masveida ražošana
SIA Ambline pārstāvis Edgars Dzalbe stāsta, ka ar ambīciju izteikšanu publiski esot jābūt piesardzīgam: «Biznesa ambīcijas ir ļoti augstas, jau dibināšanas brīdī zinājām, ka ražojam eksportspējīgu produkciju un Latvija ir tikai ieskriešanās placdarms, lai iekarotu jaunus tirgus. Mērķis vienmēr ir bijis ES valstis, Tuvo Austrumu reģions un Japānas tirgus. Pēc trim gadiem plānos ir nodarbināt ražošanā vairāk nekā 60 audēju un uzņēmumā apgrozīt ap vienu miljonu.» Vai izdosies? Edgars teic, ka tas atkarīgs no tā, cik veiksmīgi un ātri tiks sākts eksports. «Runājot par piecu gadu mērķiem, plāns ir kopā ar zinātnieci Ingu Ļašenko nodrošināt pašiem rūpnieciski ražotu audumu, veidojot lētāku produktu grozu, kas būtu pieejamāks daudz lielākām klientu grupām,» atklāj uzņēmējs. Ambline nākamgad plāno piedalīties vismaz trīs izstādēs gan Japānā, gan Tuvajos Austrumos, gan ES: «Gribējām darīt to šogad, bet Ventspils biznesa inkubatoram beidzās nauda, un nākamais finansējums gaidāms tikai 2015. gadā.»
Ģimenes bizness
Par Induļa Uškāna biznesa ambīcijām šoreiz stāsta viņa sieva Marika, kura ļoti aktīvi palīdz savam vīram veidot mēbeļu un interjera elementu ražotni: «Sākums nav viegls, jo īpaši - ja ir jāsāk ar ierobežotām finansēm. Pateicoties Induļa neatlaidībai un uzņēmuma komandas darbam, soli pa solītim esam ceļā uz mērķi - kaut arī šobrīd, lai varētu samaksāt algas un citus maksājumus, izgatavojam pasūtījumus ne tikai no masīvkoka vai senā koka, bet veicam arī cita veida pasūtījumus.» Pēc pieciem gadiem uzņēmums plāno būt stabils tirgus spēlētājs apdares materiālu segmentā: «Tie būs grīdas dēļi, sienas paneļi u. tml. Ražosim mēbeles pēc individuāla pasūtījuma, izmantojot seno koku. Ideja ir nākotnē pievērsties arī dizaina priekšmetu izgatavošanai.» Marika atzīst, ka arī nākotnē saglabās ģimenes uzņēmuma modeli: «Šādā uzņēmējdarbības formā jūtamies vispārliecinošāk, ar vislielāko pievienoto vērtību.»
Filiāles un nodarbības
Jaunatvērtā bērnudārza Dūdiņdārzs īpašniece Elīna Pļaveniece stāsta, ka vēlas izveidot bērniem draudzīgu mācību vidi: «Biznesa izaugsme - pirmais un, iespējams, pat otrais gads paies kā iesildīšanās uzņēmējdarbībā un pirmsskolas jomā, bet paralēli tiks izpētīts tirgus, pieprasījums un laikus meklētas telpas vēl kādas filiāles atvēršanai. Otrkārt, varētu piedāvāt arī tikai interešu izglītības pakalpojumus (gan tiem bērniem, kas iet bērnudārzā, gan tiem, kas neiet), organizējot dažādus pulciņus, piesaistot atbilstošus pedagogus.» Papildnodarbības Elīna iecerējusi samērā netradicionālas - tā būtu pavārmācība, alpīnistu skoliņa vai pat bērnu dīdžejskoliņa. «Pēc pieciem gadiem Dūdiņdārzs Brīvības gatvē noteikti būs savu kapacitāti sasniedzis un nodrošinās augstas kvalitātes mācību procesu, lai bērnus sagatavotu skolai. Iespējams, mums būs arī kāda filiāle.» Ja nu pēkšņi bērnudārzi pēc pieciem gadiem vairs nebūs aktuāli, tapšot gatava fitnesa un sporta skola mazajiem. «Apstāties idejās nevar, un viena vai otra ideja dzīvē tāpat tiks realizēta,» teic Elīna.
Uz apjomu nespiedīs
«Ja jautājumu par biznesa ambīcijām ražojošam uzņēmumam ievieto vides kontekstā, atbilde varētu nesaskanēt ar klasisko izpratni par to, kas ir biznesa veiksmes stāsts,» skaidro bērnu apģērbu ražotāja Linden&Oak valdes locekle Zane Ruģēna-Bojāre. «Linden&Oak nākotnes plānos neietilpst milzīga apģērbu rūpnīca, kas piegādā apģērbu 10 pasaules valstīm. Mērķis ir radīt stabilu uzņēmumu, kas ražotu vajadzīgas preces, ar uzticamu klientu loku.» Kad ideja radās, Zanei esot bijis sapnis par ražotni senā koka mājā Grīziņkalnā, kur darbiniekiem ir mājīgi darba apstākļi, pašmotivācija būt lojāliem pret uzņēmumu, finansiāla motivācija darboties un laiks kopīgi pusdienot ražotnes mājīgajā virtuvē, klausoties klasisko mūziku. «Šis sapnis raksturo ambīciju par stabilu, pelnošu vidēja izmēra ražošanas uzņēmumu, kura peļņa saistīta gan ar eksportu, gan ar iespēju darboties Latvijas tirgū.» Zane stāsta, ka uzņēmumu izaugsmes zīme būs nevis viena apģērbu veida liela apjoma ražošana, bet iespēja paplašināt produktu klāstu ar daudzveidīgiem produktiem. «Piemēram, brīdis, kad uzņēmums varēs sākt eksperimentēt un piedāvāt tirgum apģērbus, kas krāsoti ar augu krāsām, būs zīme, ka L&O ir veiksmes stāsta cienīgs uzņēmums,» saka uzņēmēja.