Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +18 °C
Skaidrs
Otrdiena, 24. septembris
Agris, Agrita

Cīņa par pasažieriem kļūst nopietnāka

Pēdējos gados Latvijā ar sabiedrisko transportu pārvadāto pasažieru skaits samazinājies, savukārt tieši pērn pēc ilgāka pārtraukuma ar vilcieniem un regulārās satiksmes autobusiem pārvadāto pasažieru skaits nedaudz pieaudzis - pa dzelzceļu pārvadāto pasažieru skaits audzis par 0,1%, ar satiksmes autobusiem - par 0,6%, vēsta Centrālā statistikas pārvalde.

Cenu atšķirības

Lai piesaistītu pasažierus tieši vilcieniem, ieplānota vērienīga dīzeļvilcienu modernizācija, par ko Diena jau vēstīja. Augstāks komforta līmenis, kas pēc modernizēšanas tiek solīts a/s Pasažieru vilciens (PV) dīzeļvilcienos, varētu veicināt pasažieru skaita pieaugumu. PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis uzsver, ka uzņēmuma pienākums esot nodrošināt ne vien precīzu vilcienu kursēšanu, bet arī mūsdienīgu servisu, jo «pasažieri to novērtē».

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs Dienai atzina, ka šādā situācijā ļoti reāla kļūst pasažieru «pārsēšanās no autobusa vilcienā», jo, «ja vilcienos tiks sasniegts tāds komforta līmenis kā autobusos, daļa pasažieru varētu pāriet no autobusiem uz vilcieniem».

P. Salkazanovs arī norāda, ka pasažieru izvēli braukt nevis ar autobusu, bet ar vilcienu varētu veicināt arī biļešu cenu starpība - vienā un tajā pašā maršrutā maksa par braucienu vilcienā ir zemāka nekā autobusā. «PV noteikti būs mazāka biļešu cena. Tā ir valsts politika - kā prioritāti izvirzīt dzelzceļa pārvadājumus. Samazinoties pasažieru skaitam autobusos, protams, var sekot autobusu reisu skaita samazināšana, bet pasažieris ir galvenais un šajā situācijā būtu ieguvējs, jo varēs baudīt augstāku servisu,» atzīst P. Salkazanovs.

Par cenu atšķirību pārliecinājās arī Diena - piemēram, vilciena biļete maršrutā Rīga-Tukums maksā 2,65 eiro, autobusa - 3,15 eiro. Savukārt no Rīgas uz Valmieru ar vilcienu var aizbraukt par 4,2 eiro, bet, ar autobusu braucot, jāšķiras no 4,75 eiro. Jāizvērtē gan arī tas, kur attiecīgajā galamērķī atrodas dzelzceļa stacija un autoosta - vai nepieciešams izmantot arī pilsētas sabiedrisko transportu, tādējādi vēl piemaksājot.

13 miljoni no ES

Par 19 dīzeļvilciena vagonu modernizāciju PV parakstījis līgumu ar vietējo uzņēmumu apvienību, kurā ietilpst a/s VRC Zasulauks, a/s Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca un a/s Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR). Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) informācija liecina, ka tas arī bijis vienīgais konkursā saņemtais piedāvājums. Vairākkārt sūdzību par konkursu iesniedza Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, bet IUB, izskatot sūdzību, tomēr atļāva PV slēgt līgumu.

A. Birkmanis Latvijas uzņēmumu spēku apvienošanos vērtē atzinīgi: «Apsveicams ir fakts, ka vairāki Latvijas uzņēmumi spēj apvienoties, lai kopējiem spēkiem veiktu sarežģītāku pasūtījumu realizāciju, tādējādi arī nodrošinot pašmāju speciālistiem darba vietas.»

Kopējā līguma summa ir 21 979 348 eiro, no kuriem 13 001 491 eiro ir ES līdzfinansējums. Iepriekš Latvijas Televīzijas raidījums De facto ziņoja, ka noslēgtā līguma cena par diviem miljoniem pārsniedz PV iepriekš veiktos aprēķinus. Tika arī uzsvērts, ka vilcienu modernizācijas cena esot tuvu jaunu vilcienu cenai. Tomēr pasažieru pārvadātājs PV izvēli par labu atjaunošanai argumentē ar iespēju izmantot ES fondu līdzekļus, ko, pērkot jaunus dīzeļvilcienus, nepagūtu izdarīt.

Plānots, ka jau šī gada beigās PV saņems pirmo modernizēto sastāvu un nodos to ekspluatācijā. Kopumā tiks modernizēti pieci trīs vagonu sastāvi un viens četru vagonu sastāvs, bet dīzeļvilcienu sastāviem ar trim vagoniem tiks ierīkots paaugstināta komforta salons ar 16 vietām. Modernizāciju plānots pabeigt 2015. gada nogalē, kad tiks saņemti pēdējie modernizētie dīzeļvilcienu sastāvi.

PV vadošie darbinieki un dīzeļvilcienu modernizācijas projekta realizētāji izveidojuši uzraudzības komiteju, kuras mērķis ir kopīgi pieņemt lēmumus modernizācijas procesa aktuālajos jautājumos. Komiteja sola sekot dīzeļvilcienu uzlabošanas procesam un līguma izpildes gaitai. Uz jautājumu, vai pastāv bažas, ka projekta realizācija neiekļausies paredzētajos termiņos, ja jau tiek veidota šāda komisija, Dienai PV norādīja: «Šobrīd mums nepastāv bažas, ka varētu netikt ievēroti noteiktie termiņi dīzeļvilcienu ritošā sastāva modernizācijā un līgumsaistību izpildē».

RVR valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts Dienai atklāja, ka vēl nav zināms, kā jaunie vilcieni izskatīsies, jo skices vēl neesot saskaņotas ar PV. Reāli dīzeļvilcienu modernizācijas darbi RVR sākšoties maijā, un pašlaik rit projekta pirmais posms - skiču izstrāde.

Izpārdod akcijas

RVR gan radušās problēmas saistību izpildē ar maksātnespējīgo Latvijas krājbanku, un tās administrators KPMG Baltics sācis pārdot RVR aktīvus. Sākotnēji iecerēts pārdot aktīvus, kas neietekmē uzņēmuma pamatdarbību, piemēram, RVR piederošās 49% vagonu remonta centra VRC Zasulauks akcijas. Februārī plānotā RVR piederošo 49% VRC Zasulauks akciju izsole, kuras sākumcena bija 1,7 miljoni eiro, nenotika, jo tajā nebija pieteicies neviens pretendents. Pirmpirkuma tiesības uz šīm akcijām ir 51% VRC Zasulauks akciju īpašniekam - PV.

Pasažieru vilcienā uz jautājumu, kāpēc uzņēmums nepiedalījās pirmajā akciju izsolē un PV apsvēris iespēju iegādāties atlikušās VRC Zasulauks akcijas, neviens konkrēti neatbild, vien paziņojot: «Šāda iespēja tiks izvērtēta pēc izsoles izsludināšanas, kad būs zināma noteiktā akciju cena un izsoles noteikumi.» Pasažieru pārvadātājs arī uzsver, ka akciju izsole nevar ietekmēt dīzeļvilcienu ritošā sastāva modernizācijas projektu.

Krājbankas administratora KPMG Baltics pārstāvis Oskars Fīrmanis Dienu informēja, ka sākotnēji bija plānota Krājbankas prasījumu tiesību izsole pret RVR, bet tā, tāpat kā plānotā VRC Zasulauks 49% akciju izsole, nenotika, jo nepieteicās neviens pretendents. Administrators tuvākajās nedēļās plāno pieņemt lēmumu, kā rīkoties tālāk - izsludināt atkārtotu prasījumu tiesību izsoli, VRC Zasaulauks akciju izsoli, un, vai veikt korekcijas akciju cenā, kas izrietēja no SIA Eiroeksperts veiktā VRC Zasulauks novērtējuma.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Modernizētajos dīzeļvilcienos būšot:

jaunas iekāpšanas sistēmas, kas nodrošinās ērtu iekāpšanu arī cilvēkiem ar kustību traucējumiem, vecāka gadagājuma senioriem un jaunajām māmiņām ar bērnu ratiņiem;
klimata kontrole, kas nodrošinās vienmērīgu temperatūru vagona salonā gan ziemā, gan vasarā;
jaunas sanitārās telpas;
īpaši aprīkotas vietas papildu bagāžai, kā arī vieta, kur novietot bērnu ratiņus un velosipēdus;
ērtākas sēdvietas pasažieriem;
mūsdienīga informācijas sistēma vagonu salonos;
paaugstināta komforta vagona salons ar papildu ērtībām;
videonovērošanas aprīkojums pasažieru drošības kontrolei;
WiFi - bezvadu internets visos modernizētajos vagonos.
Avots: Pasažieru vilciens

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?