Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +20 °C
Skaidrs
Otrdiena, 24. septembris
Agris, Agrita

Dievs ir visiem viens, un arī Lat vija mums ir viena

Kādi, jūsuprāt, ir svarīgākie aizgājušā gada notikumi, kurus atceroties, iespējams, mūsu Latvijas sabiedrībai būtu jāizdara kādi secinājumi?

Aizgājušajā 2013. gadā, protams, bija pozitīvas norises Latvijas valsts un sabiedrības dzīvē. Bet tas, kas notika Zolitūdē, bija ļoti neparasti, negaidīti un traģiski. Tas visus mūs satrieca līdz dvēseles dziļumiem. Katrs notikums cilvēkam kaut ko māca. Cilvēka dzīve kopumā sastāv gan no labiem darbiem, gan, protams, kļūdām. Jo nekļūdīgs un bez grēka ir vienīgi Dievs. Mēs visi esam cilvēki, dzīvojam un paklūpam katru dienu. Kā mēdz sacīt - zirgam ir četras kājas, un tas var paklupt, bet cilvēkam ir divas kājas. Un arī cilvēks var klupt. Bet pats galvenais, lai mēs neatkārtotu mūsu kļūdas, mūsu neizdarības un vainas.

Ko mums māca Zolitūdes notikums?

Tas, kas notika Zolitūdē, vērš mūsu uzmanību uz to, ka vairāk ir jādomā par tautu. Par cilvēku. Kad kāds no mums ir aizrāvies un vairāk domā par bagātību, par slavu un godu, par sevis izcelšanu un paaugstināšanu, tad, protams, cilvēks aizmirstas. Bet bagātībai ir tāda īpašība. Ja cilvēkam ir miljons, viņam noteikti vajag divus. Pēc tam trīs arī ir maz, vajag vēl. Cilvēciskās kaislības nekad nebeidzas. Tās nevar piesātināt, tās ir bezgalīgas. Tāpēc evaņģēlijs cilvēkam sniedz mācību, lai viņš varētu laikā apstāties. Ja tu dzīvo un tev viss ir, nevajag gribēt vēl vairāk. Ja ir iespēja, lūdzu. Jo Dievs jau neaizliedz to izmantot. Bet vajag rīkoties tā, lai visiem būtu labi. Lai nenotiek nelaime, lai nebūtu nepatikšanu, lai netiktu nodarīts pāri apkārtējiem. Tā arī Zolitūdē. Dokumentos viss kārtībā, bet dzīvē ne tik kārtībā. Jo rūpes par cilvēku ir aizgājušas otrajā plānā. Protams, tas tā notiek, ja mēs gribam būt tikai bagāti un slaveni. Domāju, ka šādus gadījumus Dievs Kungs pieļauj, lai mēs padomātu par cilvēka dzīves jēgu. Stādieties priekšā, cilvēki aizgāja vienkārši uz veikalu pēc piena un maizes. Neatvadījās taču no tuviniekiem. Nepateica, piedod, es aizeju uz visiem laikiem! Neviens to nevarēja izdarīt. Jo neviens nezināja, kas ar viņu notiks pēc stundas vai divām. Pateica, es tūlīt būšu atpakaļ! Un aizgāja. Turklāt ne viens cilvēks, bet daudzi.

Ko tas nozīmē?

Tas nozīmē, ka Dievs mūs brīdina. Mēs, cilvēki, šeit uz zemes nedzīvojam tūkstoš gadu un vairāk. Mēs esam mirstīgie. Mūsu dzīvība ir ļoti trausla. Cilvēks šodien ir, bet rīt viņa nav. Ir sakāmvārds - krekls miesai tuvu, bet nāve vēl tuvāk. Mēs nekad nezinām, kas ar mums notiks. Tāpēc Dievs brīdina - padomā, tu neesi šajā pasaulē mūžīgs. Evaņģēlijā ir tāda līdzība, kuru stāsta Kristus saviem mācekļiem - apustuļiem. Kāds ļoti bagāts cilvēks savos īpašumos savāca milzīgu ražu. Sabūvēja jaunas noliktavas un ēkas. Un teica: lūk, es savācu vīnogas un maizi, sataisīju vīnu, man tagad visa ir daudz. Tagad es savai dvēselei teikšu - dziedi un priecājies katru dienu, jo tu esi bagāts! Bet Kristus saka - ak, neprāti, tu nezini, ka šonakt pat es paņemšu tavu dvēseli no tava ķermeņa. Zolitūdes notikums mums ir atgādinājums padomāt par mūsu dzīvi, par to, ka tā ļoti ātri paiet.

Vai tā ir nejaušība, ka šis veikala jumts iebruka tieši te, pie mums Latvijā?

Tādi notikumi notiek ne tikai Latvijā. Gandrīz katru dienu tiek ziņots par tādiem notikumiem, kur iet bojā daudz cilvēku. Tas notiek visā pasaulē. Tāpēc pasaulei, zemeslodei, tas nav nekāds jaunums. Tas mums ir jaunums. Kāpēc tas notika tieši Zolitūdē. To zina tika pats Dievs Kungs, kāpēc Viņš to pieļāva. Cilvēkam nav dots zināt visu smalkumos. Dievs to tā pieļāva tāpēc, ka šiem cilvēkiem Dieva priekšā vajadzēja dzīvot citādi. Mums, ticīgajiem cilvēkiem, nav jāmeklē sīkas detaļas. Mums ir jāzina, ka jebkurā brīdī un jebkurā vietā pie mums var atnākt nāve.

Izskan arī tāds viedoklis, ka šie 54 bojāgājušie ir mocekļi, kas miruši, lai mums kaut ko pateiktu. Vai viņus var saukt par mocekļiem?

Vārds «moceklis» ir radies no vārda «mocīt». Mokas nav acumirklīga nāve, mokas ir cilvēka ilglaicīga mocīšanās, kad viņu moka un spīdzina. Šajā gadījumā nāve varēja būt mokoša, jo daži ilgi mocījās, nenomira tūlīt. Bet, ziniet, būt vai nebūt kādam cilvēkam par mocekli - tā arī nav cilvēka lieta, bet Dieva svētība (blagodatj - krievu val.). Protams, Dievs caur šo cilvēku nāvi - nevis šie cilvēki, bet Dievs - vēršas pie pārējiem cilvēkiem, lai tas neatkārtotos. Brīdina. Tātad jums kaut kas un kaut kur nav kārtībā. Jums ir jāpadomā, ko darāt. Jums jābūt uzmanīgiem. Paskatiet senlaicīgās ēkas. Tām ir divsimt, trīssimt un četrsimt gadu, bet tās stāv un nebrūk. Mēs esam «atmācījušies» strādāt. Mēs negribam strādāt. Mēs gribam visu pēc iespējas ātrāk, jo vajag ātrāk dabūt naudu. Un esam bezatbildīgi. Bet mūsu senči jebkuru lietu gatavoja atbildīgi. Viņiem bija atbildīga attieksme. Jo cilvēks juta atbildību Dieva un savas sirdsapziņas priekšā. Bet šodien par sirdsapziņu nerunā. Skolā neaudzina cilvēcisko sirdsapziņu, kaunu. Ka to nedrīkst, ka tas ir slikti, ka tas ir grēks. Tāpēc ir - kaut ko uztaisīju, dabūju naudu, kas tālāk - mani neinteresē. Iespējams, tas notika, lai mēs pamostos. Lai ierunātos mūsu sirdsapziņa. Lai mēs paskatītos uz savu dzīvi un arī to, kā mēs strādājam.

Vai Zolitūdes notikums ir saliedējis Latviju?

Es atceros notikumu, kad no Amerikas atgriezās Svētās Dievmātes brīnumdarītāja ikona, kura tiek saukta par Tihvinas ikonu. Tā Rīgā bija trīs diennaktis. Tas bija jūnijs. Un Latvijā šajā laikā bieži līst. Vairāk nekā 300 tūkstoši cilvēku atnāca pie šīs svētbildes, gribot pieskarties tai kaut uz vienu sekundi. Jo tiek uzskatīts, ka to ir zīmējis pats apustulis Lūka I gadsimtā Dievmātes dzīves laikā. Un tā ir svēta visām tautām. Visiem kristiešiem, neskatoties uz to, vai viņi ir pareizticīgie vai vecticībnieki, katoļi vai luterāņi, pat ticīgie vai neticīgie. Te stāvēja dažādu tautību piederīgie pa sešpadsmit astoņpadsmit stundām. Nebija nekādu strīdu, nekāda antagonisma. Cilvēki stāvēja un klusēja. Un lūdzās. Cik gan nebija atveseļošanās gadījumu! Izveseļojās luterāņi, izveseļojās katoļi, pareizticīgie - visi, kas nāca ar ticību, ar asarām, ar lūgšanām. Es tur braucu vairākas reizes pa nakti un biju pilnībā izbrīnīts, cik tas tik mierīgi notiek. Un tad es sapratu, lai ko kurš darītu, lai kā mūs lamātu, cik svarīga parastam cilvēkam ir ticība Dievam. Cik vajadzīga ir baznīca. Svētumi. Pielūgsme. Un ticība. Ticība visus vieno. Tajās dienās visi bija aizmirsuši savas nacionālās un reliģiskās atšķirības. Cilvēki stāvēja cerībā pieskarties pasaules lielajam svētumam un palūgt Dievu, paprasīt veselību, palīdzību, mieru, mīlestību. Tā nebija nejaušība, ka Tihvinas Dievmātes ikona atgriezās caur Rīgu, tā bija Dieva griba. Tā visu Latviju sapulcēja pie katedrāles. Un cik bija klusi un labi! Dzīve vienmēr ir bijusi smaga un grūta. Bet baznīcas pienākums ir mierināt cilvēku. Un krīzes laikā baznīcai ir jāspēlē liela loma, lai palīdzētu katram cilvēkam, vienalga, kas viņš ir. Lai viņu mierinātu, lai palīdzētu tikt pāri un atrast pašam sevi. Lai cilvēks nenolaistos. Lai nekļūtu par narkomānu, dzērāju. Lai nesāktu izdarīt noziegumus vai ko sliktu. Lai saglabātu ģimeni. Jo ģimene ir sabiedrības šūniņa un ģimene ir baznīcas šūniņa. Sabiedrība un baznīca sastāv no ģimenēm.

Rietumu sabiedrībā bieži nesaprot, kāpēc Austrumu baznīca Ziemassvētkus un citus svētkus atzīmē pēc vecā stila. Kāpēc pareizticīgajiem tas ir svarīgi?

Vispirms gribu teikt, ka Latvijas Pareizticīgajā baznīcā latviešu pareizticīgās draudzes - tās, kas to grib, - Ziemassvētkus jau atzīmēja un svinēja. 24. decembra vakarā kalpoju Rīgas Debesbraukšanas pareizticīgo latviešu baznīcā, un tur bija dievkalpojums latviešu valodā tiem latviešiem, kuri Ziemassvētkus grib svinēt pēc jaunā stila. Bija pilna baznīca. Tiem, kuri Latvijā Ziemassvētkus grib svinēt pēc jaunā stila, pareizticīgā baznīca to atļauj. Pats piedalījos šādā dievkalpojumā un apsveicu pareizticīgos latviešus ar Kristus dzimšanu.

Kāpēc lielākā daļa pareizticīgo tomēr svin pēc vecā kalendāra?

Tāpēc, ka tur, kur sākās Ziemassvētki, tur, kur ir dzimis Kristus, Bētlemē, tur līdz pat šim laikam Ziemassvētki tiek svinēti 7. janvārī. Tur ir milzīga VI gadsimtā uzbūvēta pareizticīgo bazilika, kuras pagrabā atrodas silīte, kurā gulēja Kristus. Tā ir Jeruzalemes Pareizticīgā baznīca. Jeruzalemes patriarhātā, kas atrodas Izraēlas, Jordānijas un citu valstu teritorijā, svētkus svin tikai pēc vecā stila. Viņi nevar atzīt jauno stilu, jo tur uz vietas tradīcija turpinās divus tūkstošus gadu un tā nemainās. Redziet, Rietumu kalendārs, ko izmanto katoļi un luterāņi, tiecas atbilst astronomiskajam laikam, bet arī šis kalendārs jau ir par vienu dienu novecojis. Vecais, pareizticīgo, kalendārs ir Mēness kalendārs, tas ir senais kalendārs. Tāds, kāds ir ticis izmantots Austrumos, Ēģiptē, Aleksandrijā no senseniem laikiem. Kristus ir dzimis pēc vecā stila. Vairāk nekā četrdesmit gadu pirms Kristus dzimšanas bija pieņemts Jūlija kalendārs, ko Romā pieņēma Jūlijs Cēzars, bet Palestīna bija Romas province tajā laikā. Kristus piedzima pēc šī kalendāra, un mūsu baznīca uzskata, ka tā bija providence, ka tika pieņemts šis kalendārs, tāpēc to atzīst. Bet Gregora kalendārs tika ieviests ievērojami vēlāk. Tas ir uzbūvēts pēc citiem principiem un kādreiz tiks mainīts. Bet Jūlija kalendārs nemainīsies.

Vai prognozējat, ka turpināsies politiķu strīdi par to, vai arī pareizticīgo Ziemassvētkos jāpiešķir brīvdiena?

Ko gan es varu prognozēt? Es neesmu politiķis, un par politiķiem labāk nerunāt. Bet, ja es būtu politiķis un man būtu iespēja piešķirt svētkus, es tos piešķirtu visiem - gan pareizticīgajiem, gan katoļiem, gan luterāņiem, gan vecticībniekiem. Kāpēc gan nevar sarīkot cilvēkiem svētkus? Kāpēc? Mēs labāk runājam par traģēdijām. Un traģēdijas notiks. Tāpēc ka mēs negribam rēķināties ar citiem cilvēkiem. Lūk, mums ir svētki, bet jums lai nav svētku! Kāpēc? Psalmos sacīts, ka mēs dzīvojam sešdesmit septiņdesmit gadu un puse no tā ir smagas pūles un slimības. Tik maz mēs dzīvojam, un tik maz mēs labus darbus darām! Bet pienāks taču arī tiesas diena. Un Rakstos ir teikts, ka bez labiem darbiem ticība ir nedzīva. Nevar tikai ticēt un neko nedarīt. Tad kāpēc mēs nevaram sarīkot svētkus - saviem draugiem un savai ģimenei? Un kāpēc mēs to nevaram izdarīt valstij? Ekonomikai būšot zaudējumi - to taču ir pat smieklīgi apspriest. Ne tikai mēs, pareizticīgie, te esam, ir vēl 70 tūkstoši vecticībnieku, kuri Latvijā dzīvo no senseniem laikiem. Lai cilvēki iededz eglīti, nevis ieslēdz televizoru, lai parunā par dzīvi, nevis sēž internetā, lai redz ģimeni. Es nekādi nevaru saprast, kāpēc ar tādu ietiepību nedod cilvēkiem šos svētkus. Es būtu politiķis, es visiem dotu svētkus, un visi visu paspētu. Mans vecaistēvs Latgalē svētkos nekad nestrādāja. Nāca lietus, viņu sauca sienu vākt. Bet viņš teica - kas to saliedēja, tas to arī izkaltēs. Bija daudz zemes, bija liela ģimene, svētkos nestrādāja, un visu paspēja. Cilvēkam ir jābūt cilvēkam. Dievs mums visiem ir viens, nav divu. Un kāpēc ģimenē mēs cits citu cienām, bet valstī necienām? Latvija tomēr mums visiem ir viena. Visiem citam cits ir jāmīl un jāciena, nevis jātur aizdomās.

Tagad mums aktīvi tiek meklēts premjers, un neviens īsti negrib par to kļūt. Vai no baznīcas viedokļa ir svarīgi, kāds cilvēks ir premjers?

Ziniet, kas ir baznīca? Ja jūs domājat, ka baznīca ir metropolīts vai arhibīskaps, tad tā nav. Es neesmu baznīca, un pat simts mācītāju nav Baznīca.

Bet kas ir baznīca?

Baznīca ir Dieva tauta, kas ir kristīta un uzskata sevi par ticīgiem kristiešiem. Un tad, kā jūs domājat, - tautai ir vai nav vienalga, kas ir premjers? Kā tautai, tā arī mums. Mēs bez tautas neko nepārstāvam. Protams, tautai, Latvijai, baznīcai - visiem mums ir svarīgi, lai valdībā ir cilvēki, kuri rūpējas par Latvijas labumu. Lai Latvija zeltu un plauktu un pasaulē būtu cienīta. Un cilvēki atgrieztos mājās un atrastu darbu dzimtenē. Lai arī lauku apvidi plauktu, zeme būtu apkopta. Baznīca valstī grib redzēt to pašu, ko jūs un visi mēs.

Eiropas valstīs tiek ieviesti likumi, kas atļauj viendzimuma laulības. Kā jūs to vērtējat?

Sakiet, cik latviešu pašlaik ir visā pasaulē? Varbūt divi miljoni? Un tad vajag pieņemt vēl likumu, lai nedzimtu jauni latvieši? Tas būs normāli? Pēc divdesmit trīsdesmit gadiem tādā veidā var nonākt pie tā, ka vispār nebūs ģimeņu, cilvēki nedzims. Lai Eiropa to dara, tā ir Eiropas darīšana. Bet kam tas ir vajadzīgs mums, kas tikai nesen atbrīvojās no komunisma un pūlas veidot savu Latviju? Daļa aizbrauc, un mēs vēl veicinām, lai te neveidojas ģimenes? Tas ir no demogrāfijas viedokļa. No baznīcas viedokļa - tur vispār nav vārda runas. Bībele, evaņģēliji to darīt kategoriski aizliedz. Tā nav pat Babilona, tā ir Sodoma un Gomora. Tur, kur tās bija, tagad ir Nāves jūra. Un tur nav nekādas dzīvības. Tur, kur tas notika, nekādas dzīvības nav! Kad pieņēma tieši tādu likumu, tieši ar to tas viss beidzās. Mēs nevienu nenosodām, arī šos cilvēkus ne, bet mēs esam par to, lai saglabātos ģimene. Īsta ģimene, kas sastāv no vīrieša un sievietes, no Ādama un Ievas, kā to ir iekārtojis Dievs.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Dosjē

Metropolīts Aleksandrs
Dzimis Latgalē 1939. gada 3. oktobrī
Laicīgajā vārdā Aleksandrs Kudrjašovs
1964. gadā beidzis Daugavpils Pedagoģisko institūtu, strādājis skolās
1982. gadā iesvētīts par diakonu, pēc tam par priesteri
1989. gadā iesvētīts par mūku, iecelts igumena, pēc tam arhimandrīta kārtā
Kopš 1990. gada - Rīgas un visas Latvijas bīskaps
1994. gadā paaugstināts arhibīskapa kārtā
2002. gadā paaugstināts metropolīta kārtā

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?