Popularitātes pamatā divi «eko»
Viens no senākajiem un arī populārākajiem velosipēdu pirkšanas centriem ir Gandrs. Pēc E. Ražinska domām, velomānijas virzītājspēks ir divi «eko». Viens no tiem - ekoloģija. Ar velosipēdu pārvietojoties, netiek piesārņota vide un arī pats cilvēks ir tuvāk dabai. «Ja vien infrastruktūra būtu vairāk attīstīta, ja būtu labi veloceliņi lielā daudzumā, tad arī velosipēdistu pilsētā būtu vēl vairāk,» uzskata E. Ražinskis.
«Eko» - tas nozīmē arī ekonomiju. Degvielas cenu celšanās dažus autobraucējus pārsēdināja uz velosipēdiem. Daudzi braucēji velosipēdu ir atraduši par finansiāli izdevīgu pārvietošanās līdzekli, aprēķinot braucienu izmaksas sabiedriskajā transportā. Svarīga ir arī laika ekonomija, jo velosipēds ir ļoti mobils pārvietošanās līdzeklis, kas saglabā mobilitāti arī pilsētas centrā.
Trīs virzieni
Pircēju vēlmes, iegādājoties velosipēdu, var iedalīt trīs grupās. Šobrīd liels pieprasījums ir pēc pilsētas velosipēdiem. Galvenās prasības -dubļu sargi, bagāžnieks, apgaismojums, zvaniņš, vidēja biezuma riepas, iespēja, braucot ar velosipēdu, labi pārskatīt satiksmes plūsmu.
Otrā grupa saistīta ar to, ka aizvien populārāk kļūst arī piedalīties velosacīkstēs. «Daudzās sacensības un maratoni veicina gan interesi par velosipēdiem, gan to popularitāti. Kalnu velosipēdu jomā ik sezonu ir inovācijas,» zina teikt E. Ražinskis.
Trešais - lokāltūrisms. «Iespējams, ka ekonomijas dēļ, nevarot aizbraukt atpūsties uz tālākām valstīm, aizvien vairāk ceļotāju pievēršas Latvijai un Baltijai, tagad reiz populāros maršrutus apceļojot nevis ar autobusiem vai automašīnām, bet par transporta līdzekli izvēloties velosipēdu,» komentē Gandra valdes priekšsēdētājs. Tūrisma centri aktīvi izstrādā velomaršrutus, tiek izdodas kartes, un tas atkal veicina velosipēdu popularitāti. Tieši tūrismam piemērotu velosipēdu pārdošanā Gandrā vērojams visstraujākais pieaugums.
Ar cik lielu summu jārēķinās, lai tiktu pie kārotā divriteņa? «Cenu amplitūda ir, sākot no 69,99 līdz 5000 latiem,» informē velocentra ZZK veikala vadītājs Jānis Rezins. Kvalitatīvs velosipēds, lai ikdienā pārvietotos pa ielām pilsētā, varētu maksāt ap 300 latiem. Bet, ja ir sportiskas ambīcijas, jārēķinās ar summu, sākot no 400 līdz pat 4000 latiem. Par īpašiem zīmoliem, ko pircēji pieprasītu, nevar spriest, bet ZZK piedāvā amerikāņu filmas Specialized divriteņus. Veikalā Buru sports pat ir iespēja beļģu firmas Ridley velosipēdu pasūtīt sev tīkamākajā krāsā.
Pēdējos gados pircēji vairāk uzmanības pievērš aksesuāriem. Tiek lēsts, ka drošai slēdzenei jābūt 10% vērtībā no velosipēda cenas. Būtiska investīcija ir kvalitatīvi velosēdeklīši bērniem, tāpat arī, dodoties tūrisma braucienos, svarīgas ir ērtas un praktiskas somas.
Latvijā ražotais
Pērn aprīlī pārdošanā parādījās pirmie pēc vairākiem gadu desmitiem Latvijā ražotie velosipēdi - četri dažādi modeļi. Jaunais Ērenpreiss tiek pirkts ļoti labi, jo, kā saka Gandrā, «to radījuši cilvēki, kuri mīl velosipēdus. Šie velosipēdi ir ļoti kvalitatīvi».
Toms Ērenpreiss, kas turpina sava vecvectēva brāļa iesākto, zina stāstīt, ka 1928. gadā Latvijā darbojās 11 velosipēdu rūpnīcas un ļoti daudzas darbnīcas, turklāt XX gadsimta trīsdesmitajos gados velosipēdu skaits Rīgā pieauga straujāk nekā iedzīvotāju skaits. 1940. gadā G. Ērenpreisa velosipēdu fabrika tika atzīta par lielāko un modernāko velosipēdu ražotni Baltijā, kas gadā saražoja 40 000 augstas kvalitātes velosipēdu. Tos varēja iegādāties ne tikai Latvijas pilsētās un lielākajos lauku reģionu centros, bet arī Igaunijā, Polijā, Somijā un pat Krievijā.
Tagad? Kvalitātes latiņu T. Ērenpreiss tur ļoti augstu. Jau jūlija sākumā tiks prezentēti divi jauni velosipēdu modeļi. Astoņus gadus viņa vadītās darbnīcas galvenā nodarbe bija seno (30-70 gadu veco) modeļu restaurācija, bet pirmais paša dizainētais un gatavotais velosipēds tapa gandrīz trīs gadus. «Strādājam, paplašināmies. Apjoms palielinājies divas reizes,» optimistiski teic T. Ērenpreiss. Dizains, vairāk nekā 50% darba ir veikts Latvijā, bet rāmji velosipēdam tiek metināti Taivānā. Taču Toms nezaudē cerību, ka rāmji tiks ražoti un krāsoti tepat Latvijā: «Vajag tikai plašākas telpas un jāiekrāj līdzekļi.»
Saziņā ar laika apstākļiem
«Mūsu biznesā lielāka nozīme ir laika apstākļiem, nevis kalendāram,» saka E. Ražinskis. Pirmie pircēji sarosās, kad nokūst sniegs un asfalts ir sauss. Citu gadu tas bija martā, aprīlī, bet šogad - maija vidū.
Otrs pircēju intereses vilnis vērojams brīdī, kad sākas atvaļinājumi, jo īpaši jūlija beigas un augusts, kad laika apstākļi ir stabilāki un prognozējamāki. «Tā tas bija līdz šim, varbūt klimata pārmaiņas ienesīs korekcijas,» pajoko E. Ražinskis. Viņš uzskata, sabiedrībā ir maldīgs viedoklis, ka sporta nozarē pelna ar nenormālu uzcenojumu.
«Atlaides vērtējamas kā neveselīgas, jo tirgus dalībniekiem laupa iespēju attīstīties,» komentē E. Ražinskis un turpina: «Velosipēdu tirdzniecības uzņēmumi ir sakārtojuši savas noliktavas, un es neticu, ka tajās ir lieli produkcijas pārpalikumi, kurus vajadzētu izpārdot, ja vien iepirkumi ir normāli saplānoti. Ja tirgus dalībnieki dod atlaides vairāk par 50%, kas ir tuvu pašizmaksai, tad rodas jautājums, vai ir vērts šajā nozarē darboties vispār.»
Bet parasti atlaižu laiks ir septembris un oktobris, kad «vajadzētu iztīrīt noliktavas», lai ievestu jaunus divriteņu modeļus. Bet tā vien izskatās, ka arī šogad varētu būt gads, kad brauks līdz pirmajam sniegam un arī pēc tam. Pēdējos divos gados ar velosipēdiem brauc arī ziemā. «Ne tikai ekstrēmisti, bet arī entuziasti,» novērojis E. Ražinskis.
Braukšanai ziemā velosipēdiem paredzētas īpašas riepas. Ziema būtu piemērots laiks tam, lai divriteni aizvestu uz tehnisko apkopi -remontu. Tas būs arī lētāk, jo tad velosipēds visu ziemu nerūsēs bez pielietojuma un pavasarī, sezonai atsākoties, nebūs jāzaudē laiks, gaidot rindā veloservisos.