«Sedan or Wagon?*» jautā apburoša meitene aiz Mazda 6 atslēgu izdales galda. Labs jautājums! Pirmajā prezentācijā pieklātos braukt ar nominālo virsbūvi, tātad sedanu. Bet «vagons», tātad universālis, izskatās tik aizraujošs un dinamisks, ka pretendē uz patstāvīga modeļa godu.
Pēc ilgas minstināšanās tomēr liekam uz sedanu ar benzīna dzinēju, un tūlīt seko nākamais rēbuss. «Diemžēl palikuši tikai pelēki,» tā pati meitene ar zināmu piesardzību balsī paziņo, it kā Portugālē pelēkus auto apmētātu ar puvušiem dārzeņiem. Izrādās, ka Mazda 6 firmas jeb izlaiduma krāsa ir tumsnēji sarkanā Soul Red Metallic, bet tādas krāsas automašīnas jau izķertas. Nu, neko darīt, ja dvēseliski sarkankvēlais izbeidzies, brauksim ar bezdvēseles pelēko.
Limuzīna efekts
Kopš vidējā klases jeb t. s. D segments uzņēmis taisnu kursu uz apjomu, šie auto kļūst arvien lielāki. Mazda 6 no deguna līdz astei ir 4,86 metrus garš eksemplārs un tādējādi pārspēj desmit gadus veco Mazdas mēģinājumu ielēkt premium dārziņā Xedos 9. Oriģinālajam sedanam ar sešu cilindru motoriem aizmugurē bija šaura sēdēšana, bet Mazda 6 ar šo problēmu nesirgst.
Liela daļa 2,83 metrus (VW Passat ir 2,71 m) garās riteņu bāzes atvēlēta aizmugurē sēdošo pasažieru ērtībām. Priekšējais jumta balsts pārvietots par 10 centimetriem, lai uzlabotu pārredzamību vadītājam. Jāpieņem, ka tā arī ir, taču iznākums ir limuzīna efekts - it kā tu sēdētu liela, grezna automobiļa pašā vidū.
Panelis no krosovera
Panelis kā krosoverā Mazda CX-5 šeit stāv arī tāpat kā CX-5 - vertikāli kā alpīnisma siena. Materiālu izvēle ir identiska, tāpēc ne visur 100% atbilstoša dienesta pakāpei, jo, kas piestāv apvidniekam, neder vieglajam auto. Pogas uz stūres izskatās kā attaukotas ar lakbenzīnu, ventilācijas lūciņas vidū šķiet paņemtas no lētāka auto, bet cauri klimata sistēmas displejam tiešos saules staros var redzēt visas mikroshēmas. Nav smuki.
Toties sēdekļi izceļas ar labu satvērienu, stūre regulējas kā nākas, un mērskalas noskaņo uz braukšanu, nevis trulu pārvietošanos. Tā vien gribas nospiest pedāli, lai tahometra šautriņa palektos kā dzelta.
Labā motora atgriešanās
Vienlaikus ar Mazda 6 debitē jaunākais pienesums Skyactive dzinēju paletē - 2,5 litru benzīna agregāts ar tiešo iesmidzināšanu un 192 zirgspēkiem. Šī motora dēļ arī bijām gatavi upurēt zīmēšanos ar Soul Red krāsu, kuras uzjaukšanai laikam bijuši nepieciešami desmit gadi meditācijas vientuļā alā, kā arī īpaša uzklāšanas tehnoloģija Takuminari. Uzskatu, ka mūsu izvēle bija pareiza, jo jaunais benzīnnieks ir izcils. Laikā, kad riņķī un apkārt spieto mazformāta turbodzinēji, īsts, nesamākslots četru cilindru benzīna motors ir kā lidojums ar vienmotora sporta lidmašīnu. Tas dara tieši to, ko grib pilots, nekad nepaklūp pārnesumos, netracina vadītāju ar nevajadzīgiem apgriezieniem un pat netrokšņo. Patiesībā tas ir pat klusāks par bāzes divu litru motoru (145/165 ZS), jo aprīkots ar balansiervārpstām, kas dzēš vibrācijas. Mazda pelnījusi atzinību jau par to vien, ka uztur pie dzīvības tādus motorus un pat iemanās tos iedabūt Euro 6 normās.
Diemžēl lielais benzīna dzinējs pieejams tikai Luxury versijā ar automātu un ir dārgs, tāpēc plašpatēriņā dominēs sausi sanošais un neinteresantais divlitrinieks.
Dīzeļa dilemma
Mazda 6 pieejami arī Skyactive - D dīzeļi, kuru priekšrocības pašu cenas un benzīna kolēģu neparastā ekonomiskuma dēļ Latvijas apstākļos ir visai nelielas. 175 ZS topa dīzelis ir ātrs, taču neuzrāda ārkārtējas ekonomiskuma pazīmes. Par spīti pretpasākumiem, tas ir arī labi dzirdams, un skaņas izolācija, acīmredzot pēc vecas Mazda tradīcijas, nav arī jaunā sešnieka stiprā puse.
Vācieši pavisam nesen sarīkoja dīzeļa un benzīna dueli, iekļaujot sarakstā arī Mazda CX-5. Kas neparasti SUV klasei, benzīnnieks uzvarēja, un Mazda 6 nākamajiem pircējiem vajadzētu to likt aiz auss.
Pazudušā dēla atgriešanās
Mazda 6 ir atgriešanās pie pamatvērtībām pēc sānsoļa iepriekšējās paaudzes izskatā. Jaunais modelis ir tik iznesīgs, ka iztālēm to var noturēt par nezināma modeļa Jaguar, un tas pārvietojas ar saviem izmēriem apbrīnojamu vieglumu.
Savukārt paklausība stūrei ir Skyactiv tehnoloģijas nopelns. Vieglais korpuss, saīsinātais stūres pārnesums, pārkārtotie piekares stiepņi aizmugurē ir tas neredzamais un vairumam nesaprotamais progress, ko pārstāv sīkā plāksnīte uz bagāžnieka vāka. Jāatzīst, Mazda 6 spilgti pārstāv japāņu vidējās klases avangardu.
* Sedanu vai universāli («vagonu»)?