Iedvesmot, nevis baidīt
Agrita Miesniece, VISC Vispārējās izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vecākā referente uzskata - mācību prasmju attīstīšanā daudz var darīt paši vecāki. «Ikdienā runājot ar bērnu, jautājot, uzklausot, skaidrojot, paplašinās bērna priekšstati par lietām un notikumiem, dažādām likumsakarībām, palielinās vārdu krājums. Priekšā lasīšana agri vai vēlu rada bērnam interesi pašam izlasīt uzrakstīto. 1. klasē nevar prasīt, lai bērns jau raiti lasītu, tomēr viņš atbilstoši savām spējām jāsagatavo lasīšanai ar aktīvas skaņu un burtu mācības palīdzību. Mehāniska lasīšana bez attīstītas fonemātiskās dzirdes rada mānīgu priekšstatu par bērna mācāmības līmeni. Pirmskolā skolotāji mērķtiecīgi strādā pie rokas un pirkstu sīkās muskulatūras attīstīšanas. Tomēr pieredze rāda, ka ne visi bērni prot noturēt rokā karoti, pildspalvu vai zīmuli, jo šo prasmju kļūšanai par iemaņām katram bērnam ir vajadzīgs atšķirīgs laiks. Te ļoti noderīga būtu vecāku palīdzība, mājās regulāri sekojot, kā bērns tur rokā karoti, pildspalvu, zīmuli. Arī griešanas prasmes bērni apgūst diezgan grūti, tās vajadzētu trenēt daudz vairāk.» Šajā vecumā vēl liela nozīme ir pieaugušo, sevišķi vecāku, autoritātei, tāpēc ģimenē jāpaseko līdzi, ar kādu attieksmi tiek runāts par skolu, ko ģimenē nozīmē bērna sūtīšana turp un kādas ir atmiņas no saviem skolas laikiem. Vērts pastāstīt kādus jaukus, pozitīvus piedzīvojumus no savas bērnības, sasniegumus, ieskatīties skolas laiku fotoalbumā. Nekādā ziņā nevajag bērnu ar skolu biedēt, piemēram, stāstot, ka tur nu gan viņu pāraudzinās nepaklausīgas uzvedības dēļ. Topošais skolnieciņš jutīsies par sevi pārliecinātāks un līdz ar to varēs efektīvāk veltīt laiku zināšanu apguvei, ja labi pratīs tikt galā ar praktiskām lietām - veikli un pareizi apģērbties uz sporta nodarbībām: sasiet kurpes, aizpogāt pogas, salocīt un nolikt vietā savas drēbes. Patstāvīgi paēst, būt draugos ar laika izjūtu un personīgo higiēnu - saprast, ka jāmazgā rokas pirms ēšanas, pēc tualetes apmeklējuma, pēc gleznošanas nodarbībām utml. Lai bērnam būtu vieglāk orientēties lietās, sakārtot savu somu, to jau laikus var izmēģināt mājas apstākļos, izpētīt un iegaumēt savas lietas, pārrunāt, kad kas būs jāņem līdzi un kur jāatstāj tie priekšmeti, kas tajā dienā nav vajadzīgi. Bērnam jāsaprot, ka darbojas noteikumi un režīms.