Ja skolēniem ir dzirdes traucējumi, viņiem nav eksāmenu klausīšanās daļas, skolēniem ar redzes traucējumiem eksāmenu uzdevumi ir palielinātā drukā, skolēniem ar mācīšanās traucējumiem labi strādā pagarināts darba izpildes laiks vai iespēja skolotājam nolasīt priekšā uzdevuma nosacījumus, stāsta Valsts izglītības satura centra (VISC) speciālisti. VISC Speciālās izglītības nodaļas vadītāja Iluta Vilnīte gan akcentē, ka skolas var pieteikt tikai tādus atbalsta pasākumus, kas jau iepriekš izmantoti mācību procesā.
Statistika liecina, ka vidusskolas centralizētajos eksāmenos visbiežāk izmantotie atbalsta pasākumi bija atbrīvojums no mutvārdu daļas, kā arī laika pagarinājums un vairāk starpbrīžu.
Aktīvāk atbalsta pasākumus skolas piesaka 3., 6. un 9. klases pārbaudījumiem, bet vidusskolā papildu palīdzību izmantoja tikai 41 skolēns.
Eksāmenos ir iespēja lietot arī datoru, bet to gan pērn, gan šogad izmantojis tieši viens cilvēks. Dators varētu palīdzēt, piemēram, skolēniem ar lasīšanas traucējumiem, norāda biedrības Pro Futuro valdes priekšsēde Eva Birzniece.
Viņasprāt, šajā gadījumā skolēniem lieliski noderētu funkcija, kas ļauj pārbaudīt pareizrakstības kļūdas (spell checker), jo, piemēram, svešvalodu eksāmenos klausīšanās daļā skolēns var atpazīt un saprast vārdus, bet viņš «iekritīs» uz pareizrakstību. Latvijas speciālisti esot apšaubījuši spelčekera izmantošanu valsts pārbaudes darbos, norāda E. Birzniece. VISC speciālisti gan norāda, ka šo opciju eksāmenā izmantot drīkstot, bet tikai tajās eksāmena daļās, kur netiek pārbaudītas skolēnu prasmes pareizrakstībā.
Kāpēc vidusskolēni tik maz izmanto iespēju saņemt papildu atbalstu? Daļa skolēnu paši negrib atšķirties no pārējiem, bet var pieļaut, ka arī skolas tos nav pietiekami popularizējušas un izmantojušas ikdienas mācību procesā, pieļauj Mudīte Reigase, VISC speciālās izglītības eksperte.
Biedrības Vecāki par izglītību pārstāve Jana Simanovska uzsver, ka arī VISC ir atbildīgs par mazo interesi par atbalsta pasākumiem un to, kāpēc valstiskā līmenī nav analizēti iemesli.
Ja tiešām skolas neizmanto atbalsta pasākumus ikdienā, tā esot ne tikai izglītības iestāžu, bet arī VISC atbildība.