Uz iepazīšanos ar Nismo devos kā uz tikšanos ar senu, ilgi neredzētu paziņu. Tieši pirms desmit gadiem dažiem Baltijas autožurnālistiem bija izdevies nokļūt Japānā, kur nomaļā sacīkšu trasē tika prezentēti visi pasaulē zināmie Nissan modeļi.
Tolaik kulta auto bija pilnpiedziņas monstrs Skyline GT-R, par kura mūsdienu pēcteci var droši uzskatīt tagadējo Nissan GT-R - ar to vien atšķirību, ka R34 paaudzes modelis «ēda brokastīs» Subaru Impreza STI, bet tagadējais ņirdz zobus uz Porsche 911. Diemžēl ar Skyline braukt mums toreiz neļāva, toties savā varā pārņēma kupeja Nissan 350Z. Nismo izpildījumā «zetkārs» pārvērtās par superasu un precīzu samuraja zobenu, kas sprintā no nulles līdz simtam gatavs nošķelt galvu BMW M3. Toreiz Nismo jeb pilnā vārdā Nissan Motorsport International talanti un produkcija šķita Latvijai bezgala tāli. Tagad pirmie Juke Nismo jau mēro ceļu pie mūsu Nissan dīleriem.
Inženieru tūnings
Nav šaubu, ka sava aroda pratēji ar 50 gadu pieredzi autosportā spēj pārvērst monstrā sporta auto. Taču ko Nismo var padarīt kukaiņveidīgam krosoveram, vārdā Juke? It kā neko daudz. 1,6 litru turbodzinēja jauda palielināta no 190 līdz 200 zirgspēkiem, mazliet paķīmiķots ar amortizatoriem un stūres pastiprinātāju, uzlikti 18 collu riteņi, piemeklēts visai gaumīgs spoileru komplekts, kā arī modelim unikāls dekoratīvais noformējums, ieskaitot trīs īpašas virsbūves krāsas - pērļbaltu, melnu un sudrabpelēku, kuru pie mums nebūs.
Nu labi, pieskaitīsim vēl sporta sēdekļus un zamša stūri, bet vai nav par traku pilnpiedziņas versijā prasīt par to augstāku cenu nekā par līdz šim dārgāko Juke? Iespējams, tā arī ir, taču atšķirībā no neatkarīgajām un it sevišķi kaktu tūninga firmām tas viss darbojas. Pat spoileru uzkabe vispirms pārbaudīta aerodinamiskajā tunelī, tātad visiem spliteriem ir ne tikai vizuāls, bet arī dinamisks efekts.
Sava vieta atrodas arī 225/45 R18 riepām, kuras visai netipiski japāņu automašīnai nāk no vācu Continental un ienes savu artavu nepietiekamas «pagriežamības» kompensēšanā.
Sports katrai dienai
Protams, Juke Nismo varēja būt krietni ātrāks (un dārgāks), taču Nissan mērķis, ieviešot Eiropā savu motorsporta zīmolu, ir padarīt to piemērotu ikdienas braukšanai un nosacīti arī ikdienišķam maciņam.
Nismo klasifikācijā ātrākais Juke ir «bāzīte» t. s. S-Tune, tātad nedaudz uzlabots sērijveida automobilis, kurā sadzīvo sportiskas izjūtas un komforts. Ja Nismo Eiropā tiks uzņemts gana silti, kas zina, varbūt tiksim arī līdz trases dienām paredzētām R-Tune specifikācijām vai turīgu entuziastu dievinātajam Z-Tune, kur mašīnas tiek pie keramiskiem bremžu diskiem un citām grūti izprotamām detaļām.
Tas gan noteikti vairs nebūs Juke, bet drīzāk Nissan Z370 Nismo - otrais divīzijas modelis Eiropai, kuru mums parādīja gozējamies uz podesta. 26. februārī tika atklāta jaunā Nismo mītne Jokohamā, kā arī iezīmēta Nismo nākotnes vīzija. Likumsakarīga šķiet Nissan kā ražotāja atgriešanās 24 h sacīkstēs Lemānā 2014. gadā, bet pārsteidz solījums turpmāk piedāvāt pa vienam Nismo modelim gadā. Nissan nemaz nav tik daudz piemērotu sērijveida modeļu, taču, kas zina, - 2003. gadā Japānā redzēju arī Micra Nismo.
24 stundas ar elektrību
Autosportā bāzēts rūpnīcas tūnings vienmēr būs dārgāks un ne tik pamanāms kā tā dēvētie aftermarket ražojumi, tāpēc Nismo nepārtraukti nāksies pierādīt savu kompetenci autosportā. Savienojumā ar Nissan vēlmi kļūt par elektromobilitātes pirmrindnieku radušies arī dīvaini izstrādājumi, piemēram, Nissan LEAF Nismo RC. Pēdējie divi burti nozīmē Racing Competition, kas liek domāt par sacīkšu auto, bet... elektrisku?
Tieši tā! No ziepjutraukam līdzīgā LEAF izgatavots zems un plats izturības sacensību dalībnieks, kura ilgtspēja trasē gan ir vairāk nekā pieticīga - sacīkšu režīmā tā akumulatoru pietiek tikai 20 minūtēm. Arī paātrinājums līdz 100 km/h 6,8 sekundēs neizskatās pēc cienīga LMP prototipu sāncenša, bet maksimālais ātrums 150 km/h liktu LEAF RC izskatīties smieklīgi Mulzānas taisnē, kur citi traucas divreiz ātrāk.
Viens vienīgs aplis ar skaļi dūcošo aparātu radīja vien iespaidu par dārgu un neizprotamu eksperimentu. Taču, tā kā Nissan pēc gada nolēmis pieteikties Lemānai ar «inovatīvu un elektrisku» spēkratu, pieņemsim, ka LEAF Nismo RC patiešām ir braucošs izmēģinājumu stends. Starp citu, ir apstiprināta arī supermašīnas Nissan GT-R Nismo versija.