Veselības ministrijai (VM) un ārstniecības iestādēm KNAB iesniedzis apjomīgu pārskatu par korupcijas riskiem veselības aprūpes sistēmā un rekomendācijas. Pagaidām par to īstenošanu VM vadība izsakās izvairīgi, esot virkne problēmu.
Latvijas faktu pētījums liecina, ka 11,9% respondentu bija nepieciešami neoficiāli maksājumi vai dāvana piecu latu vai lielākā vērtībā, 10,4% vajadzēja izmantot sakarus, piemēram, draugus, paziņas, 6,1% - neoficiāli maksājumi vai dāvana vērtībā līdz pieciem latiem, 2,4% - barterdarījums, proti, apmaiņa pret citu pakalpojumu. Iedzīvotāju vidū pērn retāk tika pārstāvēts viedoklis, ka korupcijas problēmas pēdējo četru gadu laikā palielinājušās, bet biežāk, - ka samazinājušās.
Cīņā pret aploksnēm medicīnā VM līdz šim iesaistījusies diezgan pasīvi. Tagad jautājums aktualizējies, jo šāgada 1. aprīlī stāsies spēkā grozījumi Krimināllikumā, kas paredz sodu par materiāla labuma piedāvāšanu vai nodošanu mediķiem. Paredzētais sods - piespiedu darbs vai naudas sods, bet, ja darbības izdarītas lielā apmērā, - pat brīvības atņemšana uz laiku līdz diviem gadiem. Labuma devēju gan var atbrīvot no kriminālatbildības, ja labums pieprasīts vai izspiests un persona par to ziņojusi.
KNAB pārskatā norāda - izstrādājot veselības politiku un organizējot un koordinējot tās īstenošanu, VM nepievērš nepieciešamo uzmanību korupcijas risku izvērtēšanai un kontroles pasākumu plānošanai. KNAB aicina VM tās politikā iekļaut pasākumus, kas mērķtiecīgi vērsti uz krāpšanas un korupcijas novēršanu, proti, izstrādāt stratēģiju ar izmērāmiem rezultatīvajiem rādītājiem pasākumu efektivitātes novērtēšanai vidējā termiņā. VM valsts sekretārs Rinalds Muciņš par KNAB rekomendācijām saka: «Iepazīsimies, gribam iet uz KNAB ar dialogu, lai vienotos pie pamatprincipiem strādāt.» Tomēr atsevišķu stratēģijas plānu VM nerakstīšot. R. Muciņš arī saka: «Tik milzīga mēroga problēmu ar tik dziļām saknēm, kas skar katru tādu cilvēku skaitu, kas mēģina kaut ko iedot, nav tik viegli risināt.»
KNAB iepriekš norādījis, ka varētu būt pieļaujama simboliska mazvērtīga dāvana, piemēram, pašdarināts suvenīrs vai ziedi, ja pacients pēc pakalpojuma saņemšanas, piemēram, piedzimstot bērnam, tos ārstam sniedz dziļā pateicībā, neko neprasot pretī - devības dēļ. KNAB norāda: sabiedrībā trūkst izpratnes par dāvanu, pateicības došanas pieļaujamību mediķiem, tāpēc VM būtu jādefinē labumu veidi, kas uzskatāmi par pieļaujamiem pateicības rakstura mazvērtīgiem dāvinājumiem. Par to R. Muciņš saka: «Ir viegli ieteikt, bet grūti realizēt - kas būs robeža, vai pieci lati? Ja māsai 200 latu alga, viņai kafijas paka par trim latiem būs nozīmīga dāvana.»
KNAB norāda - ja ārsts amatu apvienošanas kārtībā strādā zāļu vai medicīniskā inventāra ražošanas un izplatīšanas uzņēmumā, pastāv liela varbūtība, ka ārsts, pieņemot lēmumus attiecībā uz saviem pacientiem vai līdzdarbojoties iepirkumu procedūrā specifikāciju sagatavošanā, rīkosies otras darbavietas korporatīvo interešu vadīts. KNAB rosina VM noteikt ārstu amatu savienošanas ierobežojumus un to uzraudzības kārtību. R. Muciņš saka: tas nebūtu neiespējami, tomēr risinājumu rast nebūšot viegli.